Is het katholicisme een meer goden geloof?

"Heilige anthonius, beste vriend, zorg dat ik mijn sleutels weer vind". Deze en andere heilige hebben goddelijke krachten en ook naar het wordt gebeden.

Is het katholicisme dan eigenlijk niet een meer goden geloof zoals dat van de oude grieken. Zij hadden voor elke gelegheid een eigen god, een heilige in de katholieke kerk en zeus/god als oppergod die zich er een beetje tegenaan bemoeit.

Toegevoegd na 26 minuten:
Waarin verschilt een heilige dan van een god? Een heilige kan (moet) ook wonderen verrichten, wordt aanbeden en heeft bovenmenselijke gaven.

Uit de Van Dale:
1god de; m -en vereerd, bovennatuurlijk wezen;

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

De katolieken geloven in de drie-eenheid: God -Jezus- heilige geest, niet te verwarren met drie goden.
Een heilige kan worden aanbeden om zijn gaven die hij in naam van God gebruikt. Zoals Jezus wonderen verrichte in naam van God. Dat maakt Jezus nog geen God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, er is maar één God. De heilige Antonius is een van de vele heiligen en dit zijn geen goden.
14 jaar geleden
Een heilige was een mens, die volgens de christelijke normen zo enorm goed geleefd heeft, die hij/zij heilig verklaard is door de paus (ook een mens).

Goden staan boven de mensheid, zijn bovenmenselijk en bovennatuurlijk.
In het christendom, waar het katholicisme een onderdeel van is, net als het protestatisme en andere stromingen,
gelooft men in een god. Bestaande uit een drie-eenheid.
Niet te bevatten, maar dat is expres, omdat het
dan nog wonderlijker en goddelijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is het katholicisme een meer goden geloof?"

Het 'Eerste Concilie van Nicea' zal het aan jou vertellen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I

Door keizer Constantijn de Grote,
en door een samenkomst van 318 bisschoppen,
werd een officiële leer vastgelegd:
'het geloof in 1 god'...

check ook de volgende link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofsbelijdenis_van_Nicea-Constantinopel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, juist een reactie hiertegen.Zie Constantijn de Grote.
Heilig kan je worden door deugdzaam te leven en minstens drie door onafhankelijke getuigen bevestigde mirakels te verrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmmm, anderen hebben goddelijke krachten, maar zij zijn niet God zelve. Dus nee.
Anders zou het tegenstrijdig zijn met de wet:
Je mag geen andere Goden aanbidden. Maar dat betekent niet dat niemand goddelijke krachten kan hebben. In tegendeel zelfs, alleen is het verschil: zij vertellen je dat je God moet aanbidden en dat zij een doorgang hebben met God rechtstreeks en dus ook goddelijke krachten bezitten, maar dat hoeven ze niet te bewijzen.
Daarom kan je de, of een heilige geest naar de "weg" vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar de "weg" vragen bedoel ik symbolisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de Drie-eenheid heb je nog de Heilige Maagd Maria en niet te vergeten Satan; moeilijk om dat monotheïsme te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou een plusje geven, maar ik miste. Sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was vast Gods hand ;-)
Het antwoord is kort. Het katholicisme is een schijngeloof wat mensen misleid en knecht.
De vrije geest wordt gebonden, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de twaalf artikelen des geloofs luidt het eerste artikel: ik geloof in 1 god die de aarde en hemel geschapen heeft.