Alles wat wij mensen niet kunnen plaatsen, zetten wij dat om in geloof?

Dus alles wat we niet kunnen plaatsen, zetten we om in geloof. Net zoals ze heel lang geleden dachten de mensen dat de sterren, de kiertjes van God's kamer waren. En het noorderlicht ook iets spiritueels had. Deze vraag komt door het zien van dit bijzonder interessante filmpje http://bit.ly/bjCPt3

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De vraag is voor mijn gevoel al beantwoord, maar ik onderstreep het nog maar eens. Door de eeuwen heen hebben mensen alles wat ze niet begrepen en toch gebeurde een magisch tintje gegeven. Soms natuurgebeurtenissen gepersonifieerd, zoals de god van de regen en de god van de wind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of ze zeggen: er is meer tussen hemel en aarde dan we kunnen bevatten, Daarmee e.e.a. accepterend zoals het zich voordoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, er zijn zat zaken die ik niet kan plaatsen maar waar ik geen religieuze of spirituele betekenis aan geef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan zou ik tenminste veel moeten geloven, en ik geloof niet dat ik dat doe. Ik geloof namelijk niet zo in dat godsdienstege gedoe, ik ben meer van het goddelijke. Maar dan wel goddelijk mooi, en goddelijk lekker.
14 jaar geleden
Voor gelovige mensen vaak wel. Vind het bv altijd vreemd, als mensen ernstige gebeurtenissen, als de wil van God bestempelen. Je kan geen reden bedenken waarom een kind moet sterven, dus is het de wil van God. Zo gaat het met meerdere dingen waar geen verklaring voor te vinden is.
Maar er zijn veel mensen die niet gelovig zijn en dan met vragen achterblijven, waarom dingen zijn zoals ze zijn en waarom ze gebeuren. Gelukkig hoef je niet alles te snappen en niet overal een verklaring voor te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...de voorloper van de wetenschap is niet "het" geloof maar magie. En hoewel in veel religies magie een of andere rol speelt, is het niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zou wiskunde B een populaire religie zijn... het antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah XD +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit slaat als K op D, in wiskundige termen....
Veel mensen hebben die neiging wel.
Zie het geloof in Uri Geller, Jomanda, of Char.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie doet dat? Waar? Wanneer? Er zijn behoorlijk wat mensen op deze planeet.
Sommige dingen zijn met wetenschap te verklaren, maar wetenschap is niks anders dan voor het oog zichtbaar maken wat we niet kunnen/konden zien en dat zo duidelijk mogelijk over te brengen: Leren, bewijzen.
Religie staat daar helemaal los van. Hoewel ik wel denk dat met Religie en Wetenschap samen er meer mogelijk is.
Ik begrijp wat bedoeld wordt: het verlies van iemand, dat je je afvraagt waarom? En dan inderdaad aannemen dat het zo moest. Gods wil.
Maar er zijn mensen die ons daar ook weer iets over leren:
De gevoelens die daardoor ontstaan, die komen voort uit het ego en hebben niks te maken met de Alles Wetende.
Ik denk wel dat sommige dingen gebeuren met een rede, sommige dingen zijn verklaarbaar omdat wij het zelf veroorzaakt hebben, natuur wetten, wetenschap. Maar dan ben je Eeeuwen bezig om dat op te schrijven en geloof me, je komt er niet uit.
Als je kijkt waar we daadwerkelijk vandaan komen, theologie, survival, Darwin, geloof, stamboom, wie, wat, wanneer gebeurd, gedaan is, dan kun je oorzaken vinden voor de gevolgen van nu.
Het interessante is dan: Stond het niet al ergens geschreven dat dat gebeurt als gevolg van de oorzaak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie bijdrage, Phaldir +