Is de vlaamse katholieke kerk minder streng als de Nederlandse katholieke kerk

steeds meer Vlaamse priester komen naar nederland zo ook de priester uit Reusel die de hoste weigerde was een vlaming

Toegevoegd na 3 minuten:
wat mag er in de Vlaamse kerk wel wat in nederland niet mag

Toegevoegd na 23 minuten:
volgens teletekst pagina 131 is de Vlaamse kerke progressief

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hostie

Het beste antwoord

Ik noem de RKK kerk hier in België wel eens 'de alles kan en alles mag kerk'!
Daarom ben ik er ook op volwassen leeftijd uitgestapt.
Ze heeft hier in Belgïë honderduizenden 'Witte Lintjes Katholieken' voortgebracht,daar bedoel ik mee ,mensen die alleen naar de kerk gaan bij speciale gelegenheden (doop,vormsel,huwelijk,enz..)
Maar wanneer je in het normale leven met die mensen over geloof probeert te spreken lachen ze u vierkant uit!

Na op verschillende fora te hebben rondgeneusd heb ik toch een algehele indruk dat de Nederlander meer zijn geloof kan verwoorden.Naar mijn inzien komt dit door een bepaalde concurrentie die er heerst met het Protestantisme.

Ja ik denk dat de gemiddelde Nederlandse Katholiek minder lauw is dan de Belgische.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, juist andersom. In Vlaanderen is men, zover ik, als niet-RK maar wel in het zuiden wonend, nog iets behoudender in de leer dan in Nederland.
Er zijn in Nederland minder zg ""roepingen"" dus minder priesters. Dus haalt de kerk ze uit andere Nederlands-sprekende gebieden. Ik geloof dat er zelfs ergens een Surinaamse priester is. Voor de RK kerk zijn landsgrenzen uiteraard niet zo interessant.
Wij hebben in ons dorp ook een Vlaamse priester. Aardige betrokken man hoor, maar ook strenger in de leer op een aantal puntjes, die men hier wel accepteert, het is niet storend,
De priester uit Reusel is wel degelijk in een gewetensconflict gebracht omdat hij tegen de officiele leer van de kerk zou ingaan bij een hostie-uitreiking aan Prins Carnaval. Het had ook niet kunnen worden voorkomen. Het is nu eenmaal gebruik dat Prins Carnaval ter communie gaat.

De kwestie met de homo[prins Carnaval is buitengewoon storend. Temeer daar er veel homosexuele priesters zijn!
En zelfs over een zeer hooggeplaatste heb ik dit vernomen van een mede-priesterstudent.

Dat hele celibaat is een onzinnig iets!! Paulus heeft gezegd: het huwelijk is goed, maar het is beter ongetrouwd te blijven. Ja, dat bedoelde hij gewoon voor hemzelf. Die man heeft zoveel gereisd, daar paste een gezinsleven gewoon niet bij.

Nu heb je priesters met huishoudsters die samen op vakantie gaan, en priesters met hun beste vrienden die samen op vakantie gaan. Al dat stiekume gedoe. En er zijn priesters die lijden onder hun half-mens zijn.

Veel te uitgebreid antwoord voor je vraag. Maar ik veeg het toch niet weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nee hoor, prima antwoord, +
Volgens mij ligt het niet aan hoe streng de katholieke kerk per land is.
Nederland heeft een tekort aan priesters. Komen er daarom niet Vlaamse priesters naar Nederland?

Alle katholieke priesters zouden overal even streng moeten zijn. Ze predikken wereldwijd immers in één katholieke kerk te geloven. Bovendien wordt deze gestuurd van bovenaf, met de Paus aan het hoofd ervan.
Wat niet wegneemt dat er onder de priesters onderling verdeeldheid kan bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De katholieke kerk is in Nederland een zinkend schip. We moeten priesters uit landen halen waar nog een overschot is om het zo lang mogelijk drijvend te houden. Dat het niet allemaal even frisse mensen zijn moet duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De RKK is een zinkend schip! Ze pocht en barst van zelfvertrouwen met haar miljard leden.Maar hoe velen van die miljard zijn ware christenen?Ze zit op vele wateren maar haar wateren drogen op.