Hoe zag de tempel van Salomo eruit?

Voor een werkstuk zoek ik informatie over het 'uiterlijk' van de tempel van Salomo. Er valt alleen (bijna) niets over te vinden. Daarom mijn vraag: Hoe zag de tempel van Salomo eruit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Ik kan hier al heel veel mee, maar meer antwoorden zijn natuurlijk altijd handig, ook voor andere gebruikers ;D

Het beste antwoord

Ik denk je met de link hieronder te kunnen helpen

Toegevoegd na 7 minuten:
De tempel was een een schitterend gebouw, en werd overeenkomstig het algemene ontwerp van de tabernakel gebouwd.

De binnenwerkse afmetingen van het Heilige en het Allerheiligste waren echter groter dan die van de tabernakel.

Het Heilige was veertig el (17,8 m) lang, twintig el (8,9 m) breed en kennelijk dertig el (13,4 m) hoog (1Kon 6:2).
Het Allerheiligste was een kubus met zijden van twintig el (1Kon 6:20; 2Kr 3:8). Bovendien waren er dakvertrekken boven het Allerheiligste, die bij benadering tien el (4,5 m) hoog waren (1Kr 28:11).
Er was aan drie zijden van de tempel ook een zijaanbouw, waarin voorraadkamers, enzovoort, waren ondergebracht. — 1Kon 6:4-6,

De gebruikte materialen waren voornamelijk steen en hout.
De vloeren van deze vertrekken waren bekleed met jeneverhout en de binnenmuren waren van cederhout met ingegraveerd snijwerk van cherubs, palmbomen en bloesems; de muren en het plafond waren geheel met goud bekleed (1Kon 6:15, 18, 21, 22, 29).

De deuren van het Heilige (bij de ingang van de tempel) waren van jeneverhout vervaardigd, voorzien van beeldsnijwerk en bekleed met bladgoud (1Kon 6:34, 35). Deuren van oliehoudend hout, eveneens voorzien van beeldsnijwerk en bekleed met goud, vormden een doorgang tussen het Heilige en het Allerheiligste. Waar deze deuren zich ook precies bevonden mogen hebben, ze vormden geen volledige vervanging van de gordijnafscheiding in de tabernakel. (Vgl. 2Kr 3:14.) In het Allerheiligste stonden twee reusachtige cherubs van oliehoudend hout, bekleed met goud. Onder deze cherubs werd de ark van het verbond geplaatst. — 1Kon 6:23-28, 31-33; 8:6; zie CHERUB.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ heel volledig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!