Hoe heten blauwe (emaille) hangertjes met een afbeelding van Maria erop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
4.3K

Antwoorden (3)

Een specifieke naam voor het hangertje is niet te vinden. Het figuurtje wordt "Maria Wonderdadige" genoemd.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Apart dan dat beide bronnen die term niet vermelden. Is misschien verouderd?
anneliez
10 jaar geleden
ik vond hem wel op combinatie medaille + scapulier (kende die naam nog van vroeger, maar moest zeker weten of dat het juiste woord was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Goos, de beeltenis van Sint Christoffel met staf, wadend door de rivier met het Kindje Jezus op de schouder is inderdaad de patroonheilige van de reiziger, maar die medaille is geen scapuliermedaille.
scapuliermedaille
scapuliermedaille zelfst.naamw. [religie] een devotiemedaille op de onderkleding gespeld door leken gedragen Voorbeeld: `De scapuliermedaille vervangt het scapulier, een kledingstuk dat gedragen wordt door kloosterlingen. ` Bron: Wikiwoordenboek - scapuliermedaille.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ @ anneliez, In diverse soorten en maten. http://www.gvanleeuwen.nl/hanger/medaille/scapuliermedaille
Het heilige Madonna hangertje , zo wordt het ook wel in Belgie genoemd
Bedevaarders brachten het vooral mee uit scherpenheuvel.

Het woord Madonna. komt oorspronkelijk uit het Italiaans:
het komt van ‘Mia Donna’ en dat betekent ‘mijne vrouwe.’

Het is een afbeelding van Maria, de moeder van Jezus.
http://www.encyclo.nl/begrip/MADONNA
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ @ amadeus, Kan best dat men het in België zo noemt. Maar ik dacht dat de Madonna van Scherpenheuvel een specifieke beeltenis is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey JoanDArc, Ik herinner mij van toen ik klein was, dat mijn grootmoeder/oma toen zij van bedevaart scherpenheuvel kwam, allerlei maria beeldjes, hangertjes, tekeningetjes/schilderijtjes meebracht. Deze deelde zij gewoonlijk uit aan familieleden en buren want zij wenste voor al deze mensen het allerbeste geluk.
Zij was voor mij een supermens kwa persoonlijkheid , en ook zeer katholiek gelovig. :-) De hangertjes die ze ook wel madaillon of ze durfde het ook wel amulette noemen , waren overwegend blauw van tekening. Op sommigen was maria met het kind afgebeeld, maar op de meesten maria alleen, en het zijn precies deze hangertjes die ze heilige madonna noemde. De andere geluksbrengers die ze meebracht, daar was maria anders op afgebeeld.
Een iets andere houding, maar ook de kleur was verschillend, misschien hoort hier de specifieke beeltenis bij wat jij bedoeld.