De sekte die we tegenwoordig kennen als de Jehovah’s Getuigen werd in 1870 in Pennsylvania (in de Verenigde Staten) door Charles Taze Russell opgericht als een Bijbelstudiegroep. Russell noemde zijn groep de "Millennial Dawn Bible Study". Charles T. Russell schreef vervolgens een reeks boeken met de titel "The Millennial Dawn" (“Het Dagen van het Millennium”), dat tot aan zijn dood uit zes delen bestond en een groot gedeelte van de theologie bevatte die de Jehovah’s Getuigen tegenwoordig aanhouden. Na de dood van Russell in 1916 schreef Rechter J. F. Rutherford, Russell's vriend en opvolger, het zevende en laatste deel van de "Millennial Dawn" reeks: "The Finished Mystery" (“Het Voltooide Mysterie”, 1917). Het Wachttoren- Bijbel en Traktaatgenootschap werd in 1886 opgericht en werd al snel het voertuig waarmee de “Millennial Dawn” beweging hun ideeën naar anderen begonnen te verspreiden. Tot 1931 stond de groep bekend als de “Russellieten“. In dat jaar werd de groep, als gevolg van een splitsing binnen de organisatie, hernoemd tot “Jehovah’s Getuigen“. De groep waarvan zij zich hadden afgesplitst kwam bekend te staan als de “Bijbelstudenten“.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk heeft de religie van Jehova's Getuigen helemaal niks meer van doen met de leerstellingen van Russell. Het is ook meer een "beweging" te noemen omdat doctrines van vroeger vaker worden aangepast dan bij mainstream religies.
Charles Taze Russell is een bekende oprichter maar de eerste echte president van het wettelijke orgaan was William Henry Conley onder wiens leiding Charles de penningmeester was. Ze waren beiden aandeelhouder van de "onderneming" waarbij Charles ongeveer 10% bezat en Conley de rest.
Als we het hebben over de geschiedenis van de leerstellingen van jehova's getuigen dan moeten we eigenlijk nog veel verder terug aangezien Charles adventistisch was en veel leerstellingen had overgenomen van William Miller (1782 - 1849) die een Amerikaans baptist en predikant was en aan de wieg stond van de stroming van het Adventisme. De beweging is dus begonnen als een adventistische beweging waarbij uitgegaan wordt van een tweede, al dan niet zichtbare, wederkomst van Jezus Christus. De geschiedenis van deze religie is dus langer dan velen die er aan verbonden zijn weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DE MODERNE geschiedenis van Jehovah’s Getuigen begon meer dan honderd jaar geleden. In het begin van de jaren zeventig van de negentiende eeuw begon in Allegheny (Pennsylvania, VS) een vrij onopvallend studiegroepje de bijbel te onderzoeken.
De drijvende kracht achter deze groep was Charles Taze Russell. In juli 1879 verscheen de eerste uitgave van het tijdschrift Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence. Tegen het jaar 1880 was die ene kleine bijbelstudiegroep uitgegroeid tot tientallen gemeenten in omringende staten. In 1881 werd Zion’s Watch Tower Tract Society opgericht en in 1884 verkreeg dit genootschap rechtspersoonlijkheid met Russell als president. De naam werd later veranderd in Watch Tower Bible and Tract Society. Velen predikten van huis tot huis, waarbij ze bijbelse lectuur aanboden. In 1888 waren er vijftig personen die dit fulltime deden — tegenwoordig zijn dat er over de gehele wereld gemiddeld ongeveer 700.000.