Als ik een minderheid discrimineer,ben ik een racist,maar...

Maar wat als de "tussenpersoon" van god dat doet?Is hij dan ook een racist?En als hij dan een racist is,is het dan verantwoord om zo'n iemand nog te laten preken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ik ga er even voor het gemak vanuit dat je het hebt over de priester die weigerde de heilige communie te geven aan een homofiele carnavalsprins.

Ik vind de kerk zelf een verwerpelijke instelling, die inderdaad discrimineert.

Maar in dit geval vind ik het wel wat anders liggen. Bestaat er nl. ook zoiets als uitlokking van discriminatie? Immers, je weet wat de regels zijn binnen deze instantie. Niemand kan zich hierover verbazen. Als je als openlijk homo de kerk binnen, weet je dat de priester jouw levensstijl als verwerpelijk beschouwd. Dus a) je gaat niet meer naar de kerk of b) je gaat wel naar de kerk maar accepteert dat je dan gebonden bent aan absurde beperkingen. Zelf snap ik niet waarom iemand die zo wordt beledigd, buitengesloten en gediscrimineerd wordt door de katholieke kerk, nog enige behoefte heeft aan deelname hieraan.

Als ik als vrouw zijnde een moskee binnen ga en tussen de mannen ga zitten, moet ik niet vreemd opkijken als ik eruit wordt gegooid. Kan ik wel zeuren over discriminatie, maar dan roep ik het ook over mezelf af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet een vraag te beantwoorden:

Ja, ik vind dat een prister dan nog mag preken. Hij heeft nl. volledig in lijn van de kerk gehandeld. Een priester verandert de wetten van de kerk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een racist is iets anders dan een homofoob.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik.
Daarom praatte ik ook alleen over discriminatie.
Dus hoezo deze reactie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geschreven, ik heb de min geneutraliseerd met een plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo angstig Maartje. Maar trek wel jouw conclusie: een kerk is een crimele organisatie, of die nou christelijk is of islamitsich. De paus verbiedt condooms, terwwijl zijn priesters jongetjes en meisje uit elkaar scheuren. Een amerikaanse kindersarts neukt 103 kinder, waaronder 10 keer een verkrachtin van hetzelfde meisje van 2 jaar.
Bovendien maakt de kerk geen wetten, al lijkt het soms wel, dat de kerk zich gelijk stelt aan de mafia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet angstig. Waaruit maak je dat op? Overigens, je drastisch taalgebruik heeft mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde.

Andere antwoorden (8)

Ja, want die "tussenpersoon" is ook een mens. Dus het is beide verwerpelijk. Jij en deze "tussenpersoon".

Toegevoegd na 3 minuten:
toevoeging:
Is het dan verantwoord om zo'n iemand nog te laten preken? Het is niet van belang je af te vragen of preken (lees spreken) verantwoord is. Ik hoor veel mensen in het openbaar onverantwoord spreken.
Het gaat er meer om hoeveel mensen er luisteren en hoeveel mensen naar de rechter stappen in geval van wetsovertreding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nee en allebei of – naar keuze - geen van beide.
Het maakt niet uit wie wat zegt of doet. Het gaat erom hoe het gezegd wordt, en waarom. En het maakt niet uit hoe je iets noemt als je maar begrijpt wat het is.
En als iedereen het er over eens is dat iets fout is, dan moet er een eind aan komen. Daar hebben we rechters voor. En die willen inderdaad wel eens een prediker een spreekverbod opleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een racist wanneer je andere mensen minderwaardig acht op basis van hun huidskleur of etnische achtergrond.
Het maakt geen flikker uit welke functie je vervult in het dagelijks leven, al ben je de paus in eigen persoon.

En als antwoord op het tweede deel van je vraag: Het is sowieso niet verantwoord om een racist een functie te laten vervullen waarbij hij of zij met mensen in contact komt, of 'ie nou staat te prediken, onderwijzer is of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervanuit dat de vraag hier naar een mening is.
Het is ook zo dat ik wel vind dat dit afhankelijk is van de omstandigheden. Gaat het om een minderheid die in de ogen van de "geestelijke" zondaars zijn omdat deze misschien iets hebben gedaan wat voor dat geloof een zonde is? Of gaat het echt om duidelijke uitspraken waaruit blijkt dat echt om iemands afkomst, uiterlijk of seksuele geaardheid gaat?
Vraag betreffende priester/preker vriendelijk om te stoppen met roddel en laster. Beschuldig hem niet van racisme. Racisme zit in ons hoofd, dus ook in zijn hoofd. Reken ermee af door het er gewoon niet over te hebben.
Stopt hij niet, dan is het niet verantwoord om deze verder te laten preken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een racist als je het blanke ras hoger acht dan b.v. het zwarte ras en daar consequent naar handelt. Je bent geen racist als je liever met mensen uit Amsterdam omgaat, dan met mensen uit Maastricht. Of liever met zwarten dan met blanken. Je bent ook geen racist als je de Islam verfoeit. De nazis, dat waren racisten. Het is best moelijk om een racist te zijn. Wilders (mijn vriend is het niet) is geen racist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Right you are. Ik vrees twee dingen de aankomende verkiezingen, Dat Balkenende weer wint of dat Wilders wint. Ik weet niet wat erger is, maar in ieder geval is het dan eigens schuld, dikke bult. Ik heb sex met negers altijd afgewezen, maar ik voel mij daarom geen racist, dat zijn namelijk je eigen keuzes binnen je eigen bevoegdheid
ja de omgekeerde wereld is het. Hij is geen tussenpersoon van God, het is maar een mens. Hij denkt te weten wat God wilt, maar dat weet niemand.
Zo'n figuur mag van mij niet meer preken en moet oplazeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussenpersoon van God?
God heeft geen tussenpersoon nodig, verachtelijk en verwerpelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan is het geen racist, maar pastoor, of bisschop of paus...

Niemand heeft een recht om te preken, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...