Als we zijn gaan tellen met jaren vanaf de geboorte van Christus, waarom is Kerstmis dan geen Nieuw Jaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Antwoorden (3)

Waarom Kerst niet met nieuwjaar samenvalt, weet ik niet helemaal zeker, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Ik vermoed echter het volgende.

Ons nieuwjaar is de achtste dag na kerst. Onder de joodse wet moesten mannelijke kinderen op de achtste dag besneden worden-- Jezus is dus vermoedelijk ook op die dag besneden. De betekenis van de besnijdenis was dat je opgenomen werd in het volk dat een verbond met God had gesloten. Op die dag ontving het kind vaak ook officieel zijn naam, en om die reden was die dag (haast) belangrijker dan de geboortedag zelf, in zekere zin 'bestond' het kind pas echt vanaf die dag. Wellicht dat dit zijn sporen nagelaten heeft in de week die er nog altijd tussen kerst en oud en nieuw zit.

(Bovenstaande is even vanuit de aanname dat Jezus op 25 december geboren zou zijn, maar zijn echte geboortedatum is onbekend. Waarschijnlijk zit onze de jaartelling er zelfs enkele jaren naast. Dit komt omdat men pas enkele eeuwen later besloot een kalender op zijn geboorte te baseren, en toen dus ook pas precies moest weten wanneer hij dan wel precies geboren zou zijn, maar dat is na zoveel tijd niet meer eenvoudig na te gaan en er zijn toen dan ook foutjes gemaakt.

De reden dat besloten is de herdenking van Jezus' geboorte -Kerst- op 25 december te bepalen is vermoedelijk simpelweg een slimme vondst geweest van de toenmalige kerk. Rond die tijd van het jaar had je namelijk al de nodige feesten. Je had natuurlijk de midwinterfeesten in verschillende culturen, de Romeinen vierden rond die tijd de Saturnaliën (een van oorsprong religieuze feestdag die gaandeweg een soort van carnavalsweek was geworden), en 25 december was ook de geboortedag van Sol Invictus-- de hergeboorte van de 'onoverwinnelijke zonnegod', een cultus die belangrijk was in het laat-romeinse rijk.

Als je je eigen feest nu op die dag neer zet sla je twee vliegen in één klap: je eigen feest wordt makkelijker geaccepteerd door 'het grote publiek', want dat was toch al eeuwen gewend om op die dagen feest te vieren, en je brengt ook nog eens een slag toe aan de 'concurrenten' zoals de voornoemde Sol Invictus.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat Jezus op de 8e dag besneden is en zijn naam kreeg wordt expliciet genoemd in de bijbel, Lucas 2:21.

Toegevoegd na 11 minuten:
"Ons nieuwjaar is de achtste dag na kerst." <-- is natuurlijk niet juist. Ik had moeten zeggen: "als je dagen telt, en 1e kerstdag is de eerste dag, dan is nieuwjaarsdag de 8e dag."
10 jaar geleden
Je "als" is belangrijk. Het is wellicht helemaal niet zo dat men vanaf de geboortedag van Jezus is begonnen met de jaartelling. Dit is pas veel later gedaan (met terugwerkende kracht?). Volgens de huidige jaartelling is koning Herodes de grote in het jaar 4 voor Christus gestorven, dus zal Jezus ergens tussen de 6 en 4 jaar voor de jaartelling zijn geboren.
Gezien het locale klimaat waarbij de Herders buiten waren met de schapen is het zeerwel denkbaar dat Jezus in de zomerperiode is geboren. De link naar het huidige kerstfeest is door de toenmalige (roomse) kerk wellicht bedacht om dat men dan een kerkelijk feest kon vieren (met inkomsten voor de kerk) en de heidense feesten kon proberen op te doeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nieuwjaar heeft te maken met onze uren, dagen, weken en maanden en met de maanstand.
Christelijke feestdagen hebben daar geen invloed op want die gaan vanuit het kerkelijk jaar en daardoor kennen we een andere volgorde voor de feestdagen.
We beginnen met Advent. Daarna komt Kerst. Vervolgens hebben we Goede Vrijdag en Pasen. Daarna volgt de Hemelvaartsdag. Tenslotte is er het feest van Pinksteren. Deze volgorde komt tot stand door dat elk feest een bepaalde betekenis heeft.
(Het kerkelijk jaar begint met de adventtijd. )