Hoe verliep de bevrijding uit Egypte van het Joodse volk, de tocht door de woestijn en het maken van de Ark van het Verbond bij de Sinai-berg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik had inderdaad geen ruimte meer om dat nog te vermelden: in mijn antwoord ga ik voetstoots uit van de overlevering zoals die in de bijbel te vinden is. Dit omdat er speciaal wordt gevraagd naar de 'verbondssluiting' en de 'ark van het verbond', elementen die sowieso alleen maar in de bijbel voorkomen en nergens anders., Dat suggereerde me dat het hier specifiek ging over de vraag hoe het _volgens het bijbelse verhaal gegaan is_, en vanuit die aanname heb ik antwoord gegeven. De vraag wat er _historisch gezien_ waarschijnlijk gebeurd is, is natuurlijk ook heel belangrijk, maar levert vermoedelijk een heel ander antwoord op. De vraag van de vraagsteller was voor mij ook niet voldoende duidelijk om zeker te weten welke van beide mogelijkheden bedoeld werd.

Antwoorden (3)

Dat is een vrij lang verhaal, te lang eigenlijk om in een paar regeltjes samen te vatten. Je kan het inderdaad in de bijbel vinden.

Nu wil de bijbel wel eens lastig leesbaar zijn.

Soms komt dit door een ouderwetse of 'moeilijke' vertaling, dan kan het helpen om het verhaal te lezen in een 'modernere' vertaling of zelfs een 'parafrasering' (dat is niet een letterlijke vertaling van de oorspronkelijke tekst, maar een omzetting die de bedoeling en de hoofdlijnen van de tekst duidelijker weergeeft).

In de biblia-link van hierboven zou je, als je niet bekend bent met bijbels taalgebruik, daarom bijvoorbeeld de 'nieuwe bijbelvertaling' of de 'groot nieuws bijbel' kunnen pakken, die lezen wat makkelijker.

Daarnaast is het zo, bij het bijbelboek exodus in het bijzonder, dat er wat hoofdstukken tussendoor staan die eigenlijk niet het 'doorgaande verhaal' vertellen, maar allerlei wetten en en bepalingen over offers enzo uitwerken. Die zou je dus bij eerste lezing kunnen overslaan.

Om het hele verhaal te snappen zou je eigenlijk bij exodus 1 moeten beginnen (en eigenlijk zelfs nog eerder), maar de uittocht zelf wordt beschreven in hoofdstuk 12 .
De tocht door de woestijn is meer een doorgaand verhaal waar je her en der stukjes over vindt, maar globaal hoofdstuk 13-18.

De tien geboden en hoe God die geeft vind je in hoofdstuk 19-20.

De verbondssluiting vind je in Exodus 24, het beschrijven van de Ark van het verbond (het voorwerp) in hoofdstuk 25, het màken ervan in hoofdstuk 37 (maar dat lijkt me eigenlijk niet zo interessant).

Toegevoegd na 1 uur:
Hier een heel korte versie die nog net past, voor details zal je toch zelf moeten gaan lezen:
:
De Israelieten hadden geen eigen land, terwijl God hen dit wel beloofd had. Het volk woonde al 430 jaar in Egypte, waar ze geleidelijk slaven geworden waren.

God wilde zijn volk bevrijden, en dus stuurde hij Mozes( terug) naar Egypte. Mozes ging naar de Farao en vroeg om vrijlating. Dit wilde Farao niet, waarop God het land strafte met 10 steeds ergere plagen. Uiteindelijk liet Farao hen gaan, maar bedacht zich later en achtervolgde hen met zijn leger. Ze trokken door de Rode zee, die voor hen opzij ging en op Farao +leger neerkwam.

Het volk trok van oase naar oase, totdat het bij de berg Sinaï kwam. Daar verscheen God in donder en bliksem, maar daarvan werden ze zó bang dat Mozes maar met God moest praten. God gaf aan Mozes de wetten (ook de 10 geboden) waaraan ze zich zouden moeten houden. Het volk beloofde dat later.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In de biblia-link van hierboven . . . .enz" is
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ex&id16=1&l=nl&set=10.
In mijn antwoord stelde ik de vraagsteller voor om toch zelf te gaan lezen
Het boek Exodus begint met de ellende van de slavernij en de daarmee verbonden dreiging van ondergang en verwoesting.
De hoofdboodschap van het boek is de verlossing, bevrijding en aanneming van het volk Israël als Gods volk.
God bevrijdt Zijn volk uit de slavernij van Egypte ter vervulling van Zijn verbond met Abraham, Isaak en Jacob (Gen. 15:13-19). Daarna sluit God met dit bevrijde volk een verbond. De tien geboden (of de tien woorden) beginnen ook zo: “Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.”
Gods verlossing is echter niet alleen een verlossing van, maar ook een verlossing tot. Ex. 19:5-6 zegt het als volgt: “Nu dan, indien gij aandachtig naar Mij luistert en Mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn, want de ganse aarde behoort Mij toe. En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.”

In het Nieuwe testament wordt de Exodus een beeld van onze verlossing van de zonde door Jezus Christus, de Zoon van God en de beloofde Messias.

Sommige geleerden proberen de uittocht onderuit te halen, maar is genoeg bewijs beschikbaar omtrent de waarheid, zoals gevonden tekeningen / Ipuwer Papyrus etc
Ondanks dat Egyptenaren de gewoonte hadden alleen successen te vermelden.

Zie ook de red sea crossing gevonden bewijzen.
http://www.youtube.com/watch?v=d90NM9tgDQE
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In essentie liep het zo:

- Israël wordt door de farao vrijgelaten (ong. 600.000 man + kinderen + vee + gelovige egyptenaren)
- Farao ziet dat het volk ronddoolt door de wildernis en worden door god zo gepositinioneerd dat het lijkt alsof ze geen kant meer op kunnen.
- Farao trapt in de val en wordt met het leger in de rode zee vernietigd
- Israelieten vieren dit uitbundig en trekken verder naar de berg Sinaï
- Bij Sinaï krijgt Mozes niet alleen de stenen tafelen maar ook alle geboden van de wet en voor het maken van de tabernakel
- Mozes daalt af van de berg en ziet dat Israël een kalf aan het aanbidden is, laat 3000 man afslachten en de rest van het volk water drinken met daarin het inmiddels fijngewalste en verpoederde kalf
- Daarna zal snel een begin zijn gemaakt met de tabernakel (en de daarin behorende Ark).