Indien alle gelovigen van alle kerken ter wereld zich zouden verdiepen in het geloof van een ander en dat zouden doen zonder een vooroordeel, dan zouden ze tot de conclusie komen dat ze allemaal de zelfde God hebben, uitgaande dat er een God is. Maar hun gedachten zijn verduisterd en verward. Het is al moeilijk genoeg om in hun eigen God te geloven. Dat kost hun al zoveel tijd en energie dat ze aan een de God van een ander geloof nooit toekomen, of word het vanuit hun eigen geloof gezien als een dwaling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (10)

nee want als je op internet opzoekt dingen over goden zul je zien dat er zoveel goden zijn

ieder geloofd wel iets anders en er zijn ook mensen die niet in een god geloven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor monotheïsten moet dat wel gelden; je kan natuurlijk niet hebben dat de Aarde zes keer is geschapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uiteindelijk wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is het simpele en korte antwoord op deze vraag, zelfs niet de monotheïstisch ingestelde godsdiensten geloven naar mijn mening in dezelfde God.

Zo denk ik bijvoorbeeld wel dat de God van het Jodendom en die van het Christendom dezelfde is, maar die van de Islam naar mijn mening niet, daar zijn ook goede argumenten voor, maar ik zou er zo meerdere boeken mee vol kunnen schrijven, het wordt daardoor moeilijk om hier kort weer te geven waarom.

Toch een poging: lees de geschriften die de geloven erop nahouden en vergelijk op basis daarvan hoe de god, of in het geval van polytheïsme de goden, in beeld gebracht worden. Ik denk dat dat deze vraag wel beantwoord en nog voldoende stof tot nadenken geeft over andere onderwerpen bovendien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als twee boeken, van twee verschillende geloven zeggen geïnspireerd te zijn door de enige ware god. Als ze vervolgens beide uitgebreid uitleggen over wat god is, wat hij doet en heeft gedaan, wat zijn wetten zijn en dergelijke en die dingen komen niet overeen tussen beide boeken dan moet er naar mijn mening sprake zijn van twee goden. Niet dat ik denk dat er meer dan een god is in werkelijkheid, maar de aanhangers van die twee geloven doen dat dan wel.
ja, alleen zullen ze dat zelf nooit toegeven.
Wel zeggen ze allemaal dat er maar één God is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Behalve als je dus mijn antwoord hierboven ziet, ik ben namelijk wel gelovig, maar ik ontken daar dat het in alle gevallen om dezelfde god gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als gelovige geloof ik dat er maar 1 God is, dus hoe alle anderen hem ook noemen en wat voor 'bijbel' ze eraan verbinden, het moet dus dezelfde God zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan ook, maar de vraag is niet of er slechts een god is. De vraag is meer of gelovigen (van verschillende stromingen / religies) dat kennelijk vinden. Mijn mening is dat door de manier waarop mensen geloven er wel degelijk aanleiding is te denken dat geloof a een andere god aanhangt dan geloof b. Dit neemt niet weg dat ik geloof dat er slechts een enkele en waarachtige God is.
Nee. De specificaties van alle goden verschillen van elkaar. E.e.a. is uitgebreid gedocumenteerd in 'heilige boeken'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen twee mensen geloven in dezelfde god (wanneer ze hierin geloven). Ze noemen weliswaar hun god bij dezelfde naam, echter is persoonlijke ontwikkeling belangrijk bij het invullen van de kracht en houding van deze god. Ik heb gesprekken gehad met kennissen, waarbij man en vrouw zelfs op een verschillend spoor zaten wat betreft hun god (beiden in het Christendom).

Zoals Lodewijk aangeeft vanuit het oogpunt van een persoon die zelf de overtuiging heeft in een god, weerlegt dit het antwoord van Ed (namelijk dat men uit geestelijke inspanning of vertroebeling geen andere god zal gedogen).

Omdat geloven in een god een redelijke persoonlijke vrijheid verleent, zal iemand die gelooft in een god een ander niet tegenspreken over de invulling van deze god, zolang er geen conflict ontstaat met hun eigen overtuiging (De god van liefde is een god van liefde, liefde is een maatschappelijk aanvaarde waarde en gevoel).

Overigens is een gelovige niet automatisch een persoon die in een god gelooft. Alles waarbij overtuiging maar geen bewijs voorkomt van de verwachte reden van bestaan, levert iemand op die gelooft dat zijn 'geloof' de juiste is.

Ik ben dan ook van mening dat geen enkele gelovige (binnen 1 overtuiging, of dit in een god is of niet) een volledig identieke invulling kan (en/of wil) geven aan een levensbeschouwing/godsdienst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De polytheïstische godsdiensten geloven niet in dezelfde God, want ze geloven in meerdere goden.

De monotheïstische godsdiensten geloven wel in dezelfde God, maar ze zeggen andere dingen over hem. De ene godsdienst beschrijft hem zus en de andere godsdienst beschrijft hem zo. Maar ze bedoelen dezelfde, ene God.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die 'niet' in 'god' 'geloven'.

Dus, ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloven alle Goden in dezelfe gelovige?