Uit hoeveel personen bestond het Joodse volk dat door Mozes naar het Beloofde Land werd geleid?

Volgens Joodse en christelijke geloven leidde Mozes het Joodse volk weg uit Egypte, waar het in slavernij leefde, en voerde hij het naar het Beloofde Land.

In mijn geestelijke bioscoop zie ik dan hoe Mozes een grote groep mensen voorgaat, waarbij "grote groep" ongeveer 300 personen zijn.

Maar het Joodse volk zal veel groter zijn geweest dan de schamele 300 personen van mijn geestelijke bioscoop.

Hoe groot was, volgens de overlevering, de door Mozes geleide groep?

10 jaar geleden
in: Religie
5K

Het beste antwoord

Dat staat in het bijbelboek Exodus. Hoofdstuk 12 vers 37:
De Israëlieten trokken te voet van Rameses naar Sukkot; hun aantal bedroeg ongeveer zeshonderdduizend, vrouwen en kinderen niet meegerekend.
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als het aantal vrouwen ongeveer gelijk was aan het aantal mannen, waren er dus 1.200.000 volwassenen. Als het aantal vrouwen groter was dan het aantal mannen, wat vaak het geval is onder volkeren die veel oorlog voeren, was het aantal volwassenen zelfs nog groter - maar bij mijn weten voerden de Joden tot dat moment niet tot nauwelijks oorlog, dus kunnen we uitgaan van ongeveer 1.200.000 volwassenen. Hoeveel kinderen had het gemiddelde Joodse gezin op dat moment? Dus niet hoeveel kinderen een gezin in totaal kreeg, maar hoeveel kinderen een gezin op een gekozen moment had. Mogen we dat op 1 stellen, omdat een gemiddeld gezin-met-kinderen drie kinderen had, maar opa en oma nog maar nul kinderen in hun gezin hadden? Dan komt er per twee volwassenen een kind bij. Het totaal aantal mensen dat Mozes volgde zal dan rond de 1.800.000 hebben gelegen. Snijdt deze som hout?
Cryofiel
10 jaar geleden
Waar lagen trouwens Rameses en Sukkot? In Google Maps kan ik ze niet vinden, maar ja, die gaat dan ook geen duizenden jaren terug...
Amadea
10 jaar geleden
De som zou hout snijden als je de in de bijbel genoemde getallen letterlijk opvat. Maar vaak zijn ze figuurlijk bedoeld en zo ook in dit geval. Het getal duizend is idiomatisch voor een groot aantal. Dat kennen we in het hedendaags Nederlands ook: denk bijvoorbeeld aan duizendpoot en duizendschoon. In het Hebreeuws kan duizend ook staan voor een familie. Dus je zou de tekst kunnen lezen als: 600 families. (Bron: http://goedbericht.nl/blog2/zeshonderd-duizend/ )
Cryofiel
10 jaar geleden
600 families lijkt mij realistischer. Zo'n groep is nog enigzins te leiden en van voeding en slaapplek te voorzien. Met 600.000 mannen (1.800.000 mensen) wordt dat een tikje lastiger. Aan de andere kant wordt een groep van 600 families volkomen geassimileerd in de bestaande bevolking van het gebied waar ze neerstrijken. Wil je niet worden geassimileerd, dan heb je meer aan 600.000 mannen (1.800.000 mensen).
Cryofiel
10 jaar geleden
Aan je routekaart te zien hebben ze bijna 1500 km door de woestijn gekuierd...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Amadea, wie zegt dat deze getallen figuurlijk opgevat moeten worden? Openbaringen 9:16 "Ik hoorde het aantal bereden troepen noemen; 200 miljoen" Maar in openbaringen 7:9
"Daarna zag ik een grote menigte; niemand kon haar tellen." Als 200 miljoen benoemd kan worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een kleine correctie op jouw vraagstelling.
Het was niet alleen het Joodse volk maar het gehele volk Israël dat vertrok uit Egypte. Bovendien vermeldt de reeds aangehaalde tekst uit het Bijbelboek Exodus dat “een menigte van allerlei slag” met hen meeging. Volgens http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=1+Kor+10 is het merendeel van hen neergeveld in de woestijn. De tekst in http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn+3&id16=1&l=nl&set=10 vermeldt waarom dit is gebeurd.
Dit is verder niet het antwoord op jouw vraag maar wel op jouw reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1500 kilometer in 40 jaar, dat is iets meer dan 100 meter per dag. Waarschijnlijk heeft men dus niet dagelijks getrokken maar zo af en toe een tijdje ergens gebivakeert. En 200 miljoen??? De Sinai heeft een oppervlakte van 60.000 km^2. Nederland heeft een oppervlakte van 37.000 km^2 (land circa 30.000 km^2). In nederland wonen pakweg 17miljoen mensen. Dan zouden op een oppervlak dat dan twee keer zo groot is als het Nederlandse landoppervlakte bijna 12 keer zoveel mensen 40 jaar rondgetrokken moeten hebben?????? Dan zal het druk geweest zijn :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het hele verhaal verzonnen in een tijd dat de meeste mensen nog niet in staat waren de kritische rekensommen te maken die Cryofiel hier laat zien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog . 200 miljoen wat @HeerVoldemort aanhaalt slaat niet op het aantal personen waar de vraagsteller op doelt.
Het genoemde aantal is als voorbeeld bedoeld in zijn antwoord op @Amadea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het. Dan zal de apocalyps wel niet in de Sinai plaatsvinden :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hehe als ik het goed heb zijn die 200 miljoen bedoeld voor over de hele wereld.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik was inderdaad op zoek naar het antwoord vanuit de bijbelse mythe. Daarom kies ik dit antwoord als beste antwoord op mijn vraag. Het andere antwoord is natuurlijk inhoudelijk geheel juist, en krijgt daarom een welverdiende plus.

Andere antwoorden (1)

Het antwoord uit de bijbel is al gegeven. Historici twijfelen sterk aan het verhaal van Exodus. Het is maar zeer de vraag of er ooit daadwerkelijk een plotselinge vlucht van een groot aantal joden uit Egypte heeft plaatsgevonden. Ook is niet zeker of joden als onderdrukte slaven werden gehouden in het oude Egypte.

Het verhaal doet sterk denken aan de Romeinse verhalen van Vergilius over de vlucht uit Troje en gelijkaardige mythen van volkeren over een zogenaamde underdog-afkomst. Dergelijke verhalen werden geschreven om volkeren een gevoel van overwinning te geven, zodat ook in tijden van armoede men kon terugvallen op de nog erbarmelijkere omstandigheden waaruit het volk was ontsnapt.

Het wetenschappelijk verantwoorde antwoord op je vraag is: we weten niet hoeveel joden uit Egypte zijn gevlucht, het is zelfs niet zeker of er ooit een grote uittocht van Joodse slaven uit Egypte is geweest. Het is zelfs niet zeker of er ooit grote aantallen joden als slaven in Egypte werden gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goed antwoord, ik begrijp de min daarom ook niet en compenseer die dan ook met een plus. Uit de Wiki>>> De meeste historici zijn het er vandaag dan ook over eens dat het verblijf in en de uittocht uit Egypte hoogstens een gebeurtenis was die maar enkele families hadden meegemaakt en dat hun persoonlijke geschiedenis werd uitgebreid en “genationaliseerd” in functie van de theologische ideologie. <<<< ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozes ) Ik vind dat een redelijke verklaring waar het antwoord aan toevoegt dat we het dus gewoon niet weten.