Wat is het nut van "een kruisje" slaan bij het voetbal?

Als voetballers het veld oplopen,tikken sommige het gras aan,maken een paar kruisjes en kussen hun ringvinger.Dat kruisje maken...is dat dan bedoeld als smeekbede naar "god",in de hoop dat god ze laat winnen?Soms doen spelers van beide teams dit.Naar wie moet god dan luisteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is tot alles in staat. God creëert de mens hemel en aarde en alles tussenin. Zou God dan niet naar beide teams kunnen luisteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,net als de priester,die in naam van diezelfde god de wapens van 2 tegen elkaar strijdende partijen zegent!

Antwoorden (13)

God luistert naar diegene die meest heeft gebeden, het meest intensief heeft getraind, en het minste doping heeft gebruikt. Gelukkig bestaat er nog rechtvaardigheid, ook in de sport.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat niet.
AWM
14 jaar geleden
Oh?
De mens heeft nu eenmaal behoefte aan rituelen.
Het slaan van een kruisje betekent vragen om een zegening. Zoals kruis slaan voor de maaltijd bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn vroeger dorp deed zelfs de pastoor een mis vóór een bepaalde voetbalmatch.Resultaat:De spelers verloren en de pastoor had zelfs zonder het te weten de media gehaald en zich schromelijk belachelijk gemaakt!
Deed me een beetje denken aan de spreuk op de riemen van soldaten:'God mit ons'.
(bij)geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het voornamelijk met (bij) geloof en een ritueel te maken heeft. Vaak zie je dat sporters rituele hebben die ze moeten doen om ongeluk te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God luistert naar geen van de twee.
Wie een kruisje maakt denkt wellicht aan in bescherming genomen worden.Voor die persoon heeft DAT dus wel nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgeloof en hoop op een goede afloop.
Je ziet het veel bij zuid amerikaanse en afrikaanse voetballers.
De europesche voetballers zijn iets nuchterder op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit is er ergens gezegd geweest dat christenen aan een zichtbaar teken zouden herkend worden.Christenen zouden herkend worden aan de broederlijke liefde die zij tentoonspreiden.

Nu wat ziet men nu?Dat mediafiguren die er een decadent leventje op na houden graag zich tooien met een kruis om de nek.

Ook staat het buiten kijf dat velen het kruisteken maken zonder daarbij echt aan religieuze devotie te denken.
Wat dan puur bijgeloof,zelfs afgoderij is.

"Christenen wandelen niet door aanschouwen" !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft geen enkel nut, ze hopen het alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat is het nut
van "een kruisje" slaan bij het voetbal?"

Het is een kwestie 'geloof';

voor een 'gelovige' heeft het dus nut,
voor een 'ongelovige' niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de persoon in kwestie zal het betekenen, God ik geloof in jouw en ik groet je.
Een smeekbede om de wedstrijd te winnen is het niet, omdat je weet vanuit je opvoeding dat God daar niet voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een Rooms Katholiek ritueel, het kruisje komt van "in de naam van de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, Amen", waarbij van boven naar beneden en links naar rechts het kruis wordt geslagen.

Dit kruisje slaan wordt ook in Nederland in de Rooms Katholieke kerk gebruik, als afsluiting van een gebed.

Protestantse Christenen zijn veel soberder, en zeggen alleen "Amen".

Nederlandse katholieken gebruiken hun rituelen niet buiten de kerk. Veel Zuid-Europeanen en Zuid-Amerikanen zijn Rooms Katholiek en hechten veel belang aan deze rituelen. Psychologisch heeft het te maken met het zoeken van God en het kan ook gezien worden als een getuigenis van geloof door de desbetreffende speler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft geen enkel nut, is puur bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet bijgeloof en is al zo oud als de ouheid. En als je aan het voetballen bent moet je altijd naar de bal kijken. Daarbij zie je dus niet wat de tegenstander aan het doen is en denk je dat God alleen jou verhoord. En God weet wel beter natuurlijk, want die is alwetend.
Een ex voetballer met een groot kruis.