Wat is de betekenis van een "kapel" en een toren die los van een Georgische kerk staan?

Onderstaande foto is genomen vanuit de Qashveti-kerk in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. Het voorste gebouwtje is een soort kapelletje, daarachter staat een toren. Beide staan los van de kerk.

Dit verschijnsel (een losstaand kapelletje en een losstaande toren) zag ik vaker in Georgië.

Wat is de achtergrond / betekenis hiervan? Wat is de (religieuze of cultuurhistorische) gedachte om deze gebouwen los van de kerk te plaatsen?

Picture for question
10 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Wat betreft de toren heb ik geen verklaring, wat betreft de kapel vermoed ik dat het een zog. baptisterium is.

Van Wikipedia:
"De doopkapel of baptisterium is een gebouw met een aparte stijlvorm. In het baptisterium werden mensen gedoopt. In het vroege christendom verdween het gehele lichaam onder water en daardoor zijn de doopvonten groter dan we nu uit de hedendaagse kerken gewend zijn. Vaak was dit gebouw achthoekig. Dit is een verwijzing naar de wederopstanding, die acht dagen na Jezus' komst naar Jeruzalem plaats had. Afbeeldingen van Johannes de Doper die Jezus doopt in de Jordaan zijn vaak aangebracht aan de binnenzijde van een baptisterium.

Een vroegchristelijk baptisterium stond meestal los van het kerkgebouw. Een bekend voorbeeld is het baptisterium van de orthodoxen in Ravenna. Ook in latere perioden bleef het baptisterium vaak los van de kerk staan, zoals bij het baptisterium van Florence."

In Rome vind je zo'n vrijstaande doopkapel ook bij de Sint-Jan van Lateranen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het daar niet te klein voor?
Computoon
10 jaar geleden
Dat dacht ik aanvankelijk ook. Maar ik weet niet hoe hoog de daarnaast staande toren is, omdat er geen anderegebouwen in de buurt staan.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Aan de hand van het bankje links van het baptisterium en de auto's aan de rechterkant kun je een goede inschatting maken van de afmetingen van het baptisterium en de toren.
Computoon
10 jaar geleden
Ik zie ze nu ik de foto wat groter op mijn scherm heb gezet. Denk toch dat ik het bij de doopkapel houd.
Computoon
10 jaar geleden
En waarom het dan los staat: in veel oude katholieke kerken zie je iets soortgelijks. Een aparte ruimte, achterin het kerkgebouw, met een hek ervoor. Je wordt lid van de katholieke Kerk door het Doopsel. Wie niet gedoopt was, mocht lang geleden niet in het 'eigenlijke' kerkdeel komen om de H. Mis bij te wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het volledig onderdopen was niet alleen in het vroege Christendom. Dat is vandaag de dag nog steeds zo. Baptismo betekent onderdompeling in water. De Katholieken kennen ook de doop, maar dit is officieel geen doop, dit is een besprenkeling en dus niet Bijbels. De afgebeelde kerk is ook naar mijn idee orthodox, aangezien zij ook de volledige ondedompeling als doop kennen.
Computoon
10 jaar geleden
Je bent verkeerd geinformeerd. In de katholieke Kerk wordt gedoop door onderdompeling of begieting, met stromend water dus. Er werd allang gedoopt voordat de Bijbel zijn definitieve vorm had. Het is een al eeuwenoud protestants misverstand dat iets niet in overeenstemming met het christelijk geloof is wanneer het niet tot op versniveau aanwijsbaar in de Bijbel staat. Denk bijv. aan de H. Drie-eenheid.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Nielske, op de foto is de kerk niet te zien want ik heb de foto genomen *vanuit* de kerk. Ik was wel in een andere kerk in dezelfde stad. Daar heb ik twee dopen meegemaakt. De eerste dopeling was een zuigeling. Die werd door de priester (of hoe de doper ook mag heten) ondersteboven gehouden, dus met het hoofd naar beneden. De zuigeling was slechts in een luier gekleed. Hij werd bij de beentjes vastgehouden, en vervolgens tot aan de luier ondergedompeld in de doopvont. Daarna werd hij omhooggetild. De zuigeling hapte natuurlijk naar lucht, maar werd ogenblikkelijk opnieuw tot aan de luier ondergedompeld. Daarna werd hij opnieuw omhooggetild, hapte hij natuurlijk opnieuw naar lucht, maar werd ten derde male tot aan zijn luier ondergedompeld. Na drie onderdompeling was het voorbij. De zuigeling werd teruggegeven aan de moeder, en hij zette het daarbij natuurlijk op een brullen. De tweede dopeling was al een stuk ouder, een peuter. Die werd op zijn voetjes in de doopvont geplaatst en driemaal overgoten met water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuigelingen hebben een reflex waarbij ze bij onderdompeling automatisch neus en mond afsluiten. Dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem blijft is het formaat van het gebouw.De auto's staan achter het gebouw en lijken minimaal tot de helft van de hoogte te komen. Als er ook nog een doopvont in staat (heb je dat nog zien staan Cryofiel?) dan kan zo ongeveer alleen de dopeling en de geestelijke erin. Een baptisterium lijkt het mij daarom niet te zijn. Zou het niet (de toegang tot) een grafmonument of grafkelder kunnen zijn?
Cryofiel
10 jaar geleden
't Was "technisch" gezien geen probleem, maar de zuigeling was er niet bepaald blij mee. ;-) Voor de duidelijkheid: de dopen die ik heb gezien vonden plaats in een gigantische kathedraal. Wel in een zijzaaltje daarvan, maar toch. In ieder geval niet in een baptisterium. Bij het gebouwtje op de foto ben ik niet in de buurt geweest, ik heb het alleen op de foto gezet vanuit de kerk.