Hoe komen Jehova's getuigen aan de spelling met een J en een V?

Of is dit gewoon een verzinsel en maakt de spelling helemaal niks uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Het zijn niet de moderne Jehovah Getuigen die met die uitspraak van de goddelijke naam begonnen zijn.
Dus eigenlijk is de vraag fout gesteld!

Tegen de tijd van de boekdrukkunst was Jehova(h) de meest verbreide uitspraak geworden.
In het Latijn werd dikwijls Jova gebruikt.
In de eerste helft van de 20e eeuw won de theorie veld dat Jahweh (Javé) de originele Hebreeuwse uitspraak was.
Recenter onderzoek heeft deze theorie ondergraven en nieuwere inzichten stellen opnieuw een uitspraak voor in de richting van YeHoVaH.

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaam

http://www.totlofvangod.nl/tlvg%20het%20boek%20der%20psalmen%20jehovah.ht
ml#top

http://www.godsnaam.be/bijbels/professorenbijbel.htm#beeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die J is niet zo vreemd, want de Hebreeuwse naam Jahweh schrijf je ook met een J. De letters JHWH vertegenwoordigen een zodanig heilige naam dat deze niet mag worden uitgesproken. Op de plekken in de bijbel waar JHWH staat wordt Adonai (Hebreeuws voor 'Heer') gelezen. Aangezien het oud-Hebreeuwse schrift geen klinkers heeft, is het moeilijk om te achterhalen hoe de naam oorspronkelijk werd uitgesproken. Over het algemeen wordt aangenomen dat het klonk als 'jaawee'.
Toen de Masoreten (middeleeuwse joodse Schriftgeleerden) de Hebreeuwse bijbel van klinkertekens voorzagen, plaatsten ze bij JHWH echter geen a en e, maar de vocalen van het woord Adonai, wat 'Jehova' opleverde.

De naam van de Jehova's Getuigen komt uit Jesaja 43, de verzen 10 en 11. In de Nieuwe Bijbelvertaling staat daar:
Mijn getuige zijn jullie – spreekt de HEER –, mijn dienaar, die ik uitgekozen heb
opdat jullie mij zouden kennen en vertrouwen, en zouden inzien dat ik het ben.
Vóór mij is er geen god gevormd, en na mij zal er geen zijn. Ik, ík ben de HEER!
Buiten mij is er niemand die redt.
Amadea