Wat zijn de voorchristelijke wortels van de sinterklaas traditie?

De meeste Christelijke feesdagen of tradities hebben een voorchristelijke variant. Ik vraag me af of dat ook zo is bij het jaarlijkse sinterklaasgebeuren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn meer parallellen tussen de verering van Wodan en het sinterklaasverhaal. In vele spirituele tradities wordt gesteld dat de letters en de taal geschenken zijn van God of de goden. Wodan schonk de mensheid de runen. Sinterklaas geeft chocoladeletters. Bij de Germanen was de dichtkunst gewijd aan Wodan. Bij het sinterklaasfeest schrijven de mensen gedichten voor elkaar. Wodan was de beschermheer van de schoenmakers. Voor Sinterklaas wordt de schoen gezet. De Germanen offerden gevlochten broden en broodkransen aan de goden. Dit doet denken aan de speculaaspoppen en taai taai bij het sinterklaasfeest.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en de pieten zijn dan vast terug te brengen op de WIlde Heir en het paard op de daken zal op Sleipnirr terug te brengen zijn. Bedankt

Andere antwoorden (1)

Hij is gebaseerd op Sint Nicolaas, een 4e-eeuwse bisschop uit Myra, een stad in het huidige Turkije. Hij was bekend om zijn vrijgevigheid en liefdadigheid. Het Sinterklaasfeest viert oorspronkelijk zijn sterfdag op 6 december en heeft elementen die teruggaan naar het christendom, maar is nu meer een folkloristische viering.