Waarom gaf god kaïn een teken om hem te beschermen terwijl hij en zijn familie de enigste mensen waren?

Toegevoegd na 4 minuten:
God vraagt Kaïn waar zijn broer is, waarop deze antwoordt met "Ben ik mijn broeders hoeder?" Om zijn daad wordt Kaïn door God vervloekt en verdoemd tot zwerven (Gen. 4:11). Desondanks brengt God op Kaïn een "teken" aan, zodat niemand hem kwaad zal doen.

Via de stamboom is ook te zien dat hij niet teveel te vrezen heeft, omdat toen der tijd hij waarschijnlijk de enigste was met seth en zijn ouders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Zie de bijbel vooral als spirituele bron, niet als geschiedenisboek. Als je dat eerste doet, zul je veel wijsheid opdoen. Als je dat tweede doet, kom je onherroepelijk in de problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo vraag ik me ook altijd af waarom Gandalf niet meteen de adelaars heeft geroepen toen het reisgenootschap in Rivendel bijeenkwam.

Antwoorden (3)

In die tijd werden mensen heel oud (soms wel 900 jaar). Stel dat Kain ook zo oud werd (hoe oud weet ik niet), dan zou het nageslacht van Seth al heel groot kunnen zijn. De mensen uit dit nageslacht zouden Kain kunnen doden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens het boek der jubileeen, dat overigens geen onderdeel van de bijbel is, stierf Kain een jaar na Adam en werd daarmee 931 jaar. Ook Kain had kinderen, dus die hadden hem kunnen beschermen. Dat men toen veel ouder werd dan nu is volkomen uit de lucht gegrepen. Er was geen tijdrekening zoals wij die nu kennen en ook geen burgelijke stand, laat staan dat men wist hoe oud iemand was. Mythe- en legendevorming soe dan de rest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen antwoord maar een reactie. Het klopt dat onze kennis een opeenstapeling van kennis van alle generaties voormons is. Dit ondanks de tegenwerking van vooral religieus conservatieve stromingen die hun heilige boeken als absolute waarheid bestempelen en afwijkende gedachten en ideeen bij voorkeur op brandstapels lieten eindigen. Ik heb veel respect voor in prehistorische tijden gewrochte wonderen zoals stonehenge, grotschilderingen en bijvoorbeeld de bekende 7 wereldwonderen. Maar dat wil nog niet zeggen dat wij sinds die tijd gedegenereerd zijn. En ik heb het idee dat veel mensen niet eens een idee hebben hoeveel wonderlijke techniek, door mensen gemaakt, gebruikt wordt om deze tekst op een terrasle in Griekenland getypt op een forum in Nederland te krijgen. Dat verdient net zoveel respect als het geknutsel van onze voorvaderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van die ark is discutabel. De teksten die daarover gaan zijn geschreven toen die maten al bekend waren. De sterrenkundige kennis is niet perse van gevallen engelen afkomstig tenzij die de bouwers van stonehenge ook geholpen hebben, want dat is een uitstekende kalender van 2300 voor Christus. Volgens mij komt het oude testament niet buiten de zandhopen van het midden oosten, dus de woestijngoden weten daar helaas niets van en tonen dat door er niets over te vermelden. En het is hier inderdaad goed toeven :-)
"Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set. En de dagen van Adam, nadat hij Set verwekt had, waren achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. Zo waren al de dagen van Adam, die hij geleefd heeft, negenhonderd dertig jaar; en hij stierf". http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+5%2C1-32&id16=1&l=nl&set=10
Het aantal kinderen bleef niet beperkt tot 3 zoals jij in jouw stamboom stelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft niet echt antwoord op de vraag, je legt alleen uit dat Adam en Eva nog meer kinderen hadden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit het vervolg van de vraag (zie o.a. ook 2e alinea van de toevoeging) blijkt, dat het accent niet ligt op het "waarom" van het door God gegeven teken maar op het "waarom" vanwege het veronderstelde geringe aantal nakomelingen . . . .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Kain had zelf ook kinderen, dus die zouden hem ook kunnen beschermen. Overigens vreemd dat een zus van Kain wel kinderen van hem wilde terwijl hij haar broer gedood had. En Adam als vader zou ook gewoon gezegd kunnen hebben dat ze van hem af moesten blijven. Daarnaast is er nooit een mens geweest die zo oud is geworden en wordt er in genesis ook geen uutspraak gedaan waarom god, die alles weet, het offer van Abel wel accepteert en dat van Kain niet. Daar wordt pas in het niuewe testamen nog een keer aan gerefereerd. Uitesrt onwaarschijnlijk dat men daar nog op de hoogte was van wat er rond Adam en Eva precies gebeurd is. Waarom is voor jullie het vasthouden aan de absolute waarheid van de bijbel belangrijker dan de boodschap van de bijbel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig mag ik een andere visie hebben! Er is geen enkele reden waarom god het offer van Abel boven dat van Kain laat gaan en een tekst van een paar duizend jaar later die over bloedoffers van Mozes gaat vind ik als rechtvaardiging erg ver gezocht. Daarnaast is het uitermate flauw om zonder de regel bekend te maken iemand daar op te pakken.
Kaïn was het eerste kind van Adam en Eva, dat staat in (Genesis 4:1). Zijn broers, Abel (Genesis 4:2) en Set (Genesis 4:25), waren een gedeelte van de eerste generatie kinderen, die ooit op aarde geboren waren.

Hoewel slechts deze drie bij name vermeld staan, hadden Adam en Eva meer kinderen. In Genesis 5:4 staat dat Adam zonen en dochteren verwierf—"En de dagen van Adam, nadat hij Set verwekt had, waren achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren." Hier staat niet wanneer ze werden geboren.

De Bijbel vertelt ons niet hoeveel kinderen Adam en Eva kregen. Als we echter hun lange levensduur in aanmerking nemen (Adam leefde 930 jaar—Genesis 5:5), lijkt het ons redelijk om aan te nemen, dat het er velen waren!
Veel van hen konden geboren zijn in de 130 jaar (Genesis 5:3) voor Set geboren was.

Gedurende hun leven kregen Adam en Eva heel veel kinderen, zonen en dochters
volgens de Joodse overlevering. De Joodse historicus Josephus schreef,
"Het aantal kinderen van Adam, 33 zonen en 23 dochters was."

God had hen het bevel gegeven: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk" (Genesis 1:28), daarom nam het aantal mensen in rap tempo toe, aangezien men geen voorbehoedsmiddelen gebruikten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na de moord op Seth - na 800 jaar moet de bevolking al groot geweest zijn.

Toegevoegd na 12 uur:
toevoeging moet zijn - na geboorte van Set leefde Adam nog 800 jaar.