Hoe begin je een religie?

Als je bijvoorbeeld een openbaring hebt gehad waarin uitgelegd wordt hoe de oorsprong van leven in elkaar zit en de sturende kracht hierachter geintificeerd is als zijnde een oerkracht. Stel je wil daar een religie op baseren. Hoe doe je dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Ja, mij lijkt de boodschap ook centraal te staan. Breng die eerst aan de man en zie eens of-ie een beetje aanslaat. Eerder stelde ik een zeepkist voor, maar tegenwoordig is een verhaal op internet handiger. Als je een webzijde hebt, of een pagina op Hyves of zo: zet het er neer. Met reactie-mogelijkheid en t.z.t. een lidmaatschapssysteem. maar tegen die tijd zit je al op KvK-niveau.
En sites als deze kunnen dan mede dienen voor de verspreiding van het 'goede nieuws'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even naar de kamer van koophandel.

Om een kerk te stichten (groep gelovigen/verzamelplaats/religieus iets) moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel.

Het positieve nieuws is dat je dan geen belasting over giften meer hoeft te betalen. Dus als je nog eens geld van iemand krijgt is het misschien een idee om eerst een religie op te richten. Dat je er ook echt in gelooft is geen vereiste, laat staan dat iemand anders erin hoeft te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij hoef je helemaal geen belasting meer te betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook maar een religie beginnen denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lig in een deuk.. maar er zit wel geld in lol
Heel simpel, uitdragen en draagkracht vinden onder hen die door jou de les willen laten lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij doet dat als originator nooit, dat zijn je volgelingen die dat doen... En ik zeg je het beste wat je in je leven kan doen is een sekte opzetten/maken, want een religie duurt minstens 500 jaar om te ontstaan...

Dus als jij "verlicht" bent of beter gezegd gerealiseerd bend, dan is er geen wens om een religie te stichten... Waarom kan ik dit zo zeggen? Omdat bij het realiseren alle wensen wegvallen in het proces tot realisatie... Iemand die gerealiseerd is heeft geen wensen, totaal niet... Heb je die wel, dan BEN JE DUS NIET GEREALISEERD... zo simpel is het...

En kijk maar naar Buddha, heeft hij zich ingespannen om een religie te maken? Kijk maar naar Jezus, heeft die zich ingespannen om een religie te maken, hij heeft zelfs nooit iets opgeschreven, dat deden anderen...

Maar ook hier geld altijd weer: Verbeter de wereld en begin bij jezelf...

En als je een religie wil stichten en je bent niet gerealiseerd, richt dan een politiek partij op, dat is dan je enige keus en mogelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix: Zeker nooit gehoord van Scientology?
Binnen een paar jaar van geflopt science-fiction -schrijvertje (auteur mag het niet eens heten) naar de "Almachtige" grondlegger van een groep "religieuzen" die zo gevaarlijk is dat Scientology in Duitsland een verboden organisatie is.
Religie ben jezelf...

Je zou eerst moeten bedenken wat je wilt bereiken...
Wat is jouw boodschap..
Heb je een doel..

Ik denk als je op deze vragen kan antwoorden...dat je een stuk beter weet waar je moet beginnen...

Delen, erover praten, denken, en ernaar leven..
Is een hele grote stap richting een religie..
Dan is het aan je omstanders of ze je visie[openbaring,verlichting etc etc] willen delen...
Zo ontstaat een nieuw religie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe begin je een religie?"

Men begint een religie,
door een theo(=god)rie op te schrijven,
die men daarna verkondigt als 'dé waarheid';

en dan maar zien, of er aanhangers-
en volgelingen zullen komen ...