Onder welke condities kom je in de hemel of hel?

Zijn er gelovigen die me hierop een antwoord kunnen geven? Moet ik het zo zien: als je een 'slecht' mens bent (moordenaar bijv.) is er geen plek voor je in de hemel?

In mijn visie is ieder mens met zijn/haar levenslessen bezig en bestaat er geen goed of slecht. Zonder slechte dingen kun je niet leren wat goed is. En soms heb je hier langer voor nodig dan één leven. Of moeten we alles zo goed mogelijk doen in dat ene leven en is het gewoon vette pech als je tijd op is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
14.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!
Ik zal zelf geen antwoord geven aangezien ik zelf niet geloof in hel/hemel. Maar ik vind het wel een zeer interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Maartje, ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Het intrigeert me dat mensen geloven in het absolute bestaan van hemel en hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: dank je wel :) We zijn het eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Marita, mij intrigeert het ook, heb mijn antwoord gegeven als gelovige in de 'Goddelijke Energie'.
Of wel het Universum wat vervult is met Liefde vanuit deze Energie. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, Marita, ik heb er even voor nagedacht voor ik het antwoord kon geven.

Het beste antwoord

De bijbel, alle soorten van geloof ze zijn bedacht door ons mensen, de zonde of erger nog de erfzonde waarmee wij allemaal belast zouden zijn, ook een ding wat bedacht is door mensen denk ik.
De essentie van alles is liefde, liefde en de bewustwording daarvan, gecombineerd met het pad dat we moeten lopen om onze lessen te leren. En het een kan niet zonder het ander, we zullen fouten maken en bij het bewust worden van die fouten zullen we een keuze moeten maken, doen we het nog een keer of kiezen we voor een andere richting.
Sommigen van ons zijn verder in hun reïncarnaties dan anderen, sommige zijn verder in hun zoektocht in hun lessen dan anderen. Het is een voortdurende beweging van ontwikkeling en bewustwording. Ik geloof dat we herkansingen krijgen in dit leven en ons volgende levens. Maar de bewustwording in dit huidige leven bijvoorbeeld maakt dat je al een stuk verder bent op je pad.
Maar de fouten zullen gemaakt worden en gemaakt moeten worden om te leren. Goed of slecht is in dit geval dus een heel relatief begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel pieker, voor je mooie antwoord waar ik me helemaal in kan vinden.

Andere antwoorden (19)

In het kort, hoe het mij uitgelegd is:

Jesus is voor alle zonden van de mensen gestorven. Als je zijn bestaan en boodschap erkent kom je in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat als je in de hemel gelooft je wel in de hemel komt en als je er niet in gelooft je niet in de hemel komt... Dat snapt iedereen toch hoop ik...

De hemel en de hel zijn ER NU... nu op dit moment leef je of in de hemel of in de hel... En je ervaart dat wat er is, daar ontkom je ook niet aan...

Het leven stopt niet met je dood, dat gaat door en daarom loopt dat door, die hemel of de hel, oneindig door... Zoals door het Katholieke geloof en het Islam geloof beweerd wordt...

Dus je bent al of in de hemel of in de hel... Daar ontkom je ook niet aan...

Ook dit is weer mijn eigen gevonden waarheid, naar aanleiding van jarenlang mediteren en onderzoeken en niet zomaar wat gezegd... En ik vraag je niet mij te geloven, maar het zelf uit te vinden, net zoals ik dat deed... En wellicht brengt het je helderheid, net zoals het mij helderheid bracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hemel bestaat niet, de hel evenmin. Althans niet na het leven. L' autre c' est l'enfer, zei Sartre. Daar zie ik wel wat in, in die gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af welk geloof je aanhangt, welke stroming , welke kerk en zelfs naar welke pastoor, dominee of voorganger je luistert.
Moordenaars, overigens, kunnen wel degelijk in de hemel komen - getuige die ene aan het kruis naast Jezus.
Er zijn veel criteria waar mee gegoocheld wordt. Het al of niet gedoopt zijn is er zo een. Ongedoopte kinderen, aldus de hardliners binnen de RK-kerk, komen nooit verder dan het Voorgeborchte. Limbo.
En dan heb ik het nog alleen maar even over het Christendom.

Wat mijzelf betreft: áls er al een hemel bestaat, dan moet-ie zo ingewikkeld en deprimerend zijn dat ik er niet eens heen WIL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo, martinm.
Ik zeg altijd tegen gelovigen:
' En ellendige, welke reden hebt gij om trots op uzelf te zijn?' grafschrift van Jean de La Grange (c.1325-1402) Franse bisschop en lid van pauselijke curie, die op het einde van zijn leven tot het juiste inzicht kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi epitaaf! En zeer waar.
In de leer van de predestinatie ben je voorbestemd. Het maakt dan ook niet uit wat je doet, als je voorbestemd ben om iets te doen kan het dus ook nooit slecht zijn. Als het voorbestemd is dat je in de hemel komt dan kom je daar en anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus m.a.w.: het is al voorbestemd of je in de hemel komt, alleen weten de gelovigen dit zelf nog niet en blijven ze hun uiterste best doen? Voorbestemd in combinatie met 'het maakt niet uit wat je doet' snap ik dan niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu een van de grote problemen waar de leiders van een geloof zich voor zien geplaatsts: ALS god almachtig is weet hij alles en hij weet dus ook of jij al dan niet in de hemel komt, bovendien hoeft hij ook geen boekhouding met zondes bij te houden. Dus werd predestinatie in het christelijke geloof de voorkeursleer. Daarmee werd de vrije wil meteen overboord gezet. Je vraagt je dan wel af waarom hij in paradijs geen hekje om de appelboom heeft gezet, als hij van tevoren wist dat eva haar handen niet kon thuishouden. Kerkgeleerden, (na mensen als Aristoteles; het waren dus geen domoren) hebben eeuwen de tijd gehad om in cirkels redernerend het verhaaltje kloppend te maken. Neem je een ding niet aan - zoals predestinatie - dan valt het hele kaartenhuis in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de gelovigen de voorbestemming niet serieus nemen is niet mijn schuld. Ik zal een voorbeeld geven:
Jezus kon alleen de zonden op zich nemen aan het kruis als iemand hem verried. Judas was kennelijk voorbestemd om hem te verraden anders had de aflossing van de zonden niet plaats kunnen vinden. Zou God Judas dan naar de hel sturen als dank voor bewezen diensten?
Dat kan toch niet, Hij had het voorbestemd.
Dat ligt aan welk geloof je hebt. Ik ben NH opgevoed. Mij werd gezegd dat iedereen die niet bekeerd is, naar de hel gaat, ook baby's.
Een moordenaar kan naar de hemel gaan, als hij maar bekeerd is. De moordenaar aan het kruis naast jezus werd ook bekeerd.
In het katholieke geloof moet je goede daden doen om in de hemel te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn NH dominee zei ook, dat alle Batavieren zonder pardon nar de hel zouden gaan, omdat zijn niet gedoopt waren, maar ook omdat ze Jezus niet kenden (die was immers nog niet geboren).
Smerige verraders dat soort gelovigen, vindt je ook niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kenden jezus niet, maar dat is niet persoonlijk. Hij bedoelde dat ze Jezus niet in hun hart hadden gesloten.
Ja ik vind dat ook rare mensen. Maar ik vind het geloof toch al vreemd. Het geloof wordt door angst gevoed en dat is fout. Als kind werd ik al bang gemaakt voor de hel, maar gelukkig geloof ik niet meer.
Volgens mij kom je in de hemel als je zelf er van overtuigt bent dat je wel een goed leven hebt geleid, geleerd hebt van je fouten enzo.
Je komt in de hel als je er zelf van overtuigt bent dat je dat verdient, als dat naar jouw idee de enige plek is waar je naar toe kunt gaan.

Je komt dus in eerste instantie in een sfeer die je zo ervaart als past bij jouw idee van hoe die zou moeten zijn. Als je daar klaar bent ga je verder.

Wat in de ene cultuur een zware misdaad is, kan in de andere cultuur een heilige daad zijn. Of je in de hemel of in de hel beland is dus afhankelijk van jou ideeën, jouw geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen hemel of een hel! Enigste "bewijs" hiervoor is een boek. Als je de Donald Duck heb gelezen, geloof je dan dat eenden kunnen praten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwaak! :)
Ik kan me niet voorstellen dat er een hel, vagevuur of hemel is.
God is Liefde. dat is mij geleerd.
God geeft de mensen de vrije hand om te leven zoals ze willen.
Het niet leven volgens de maatstaven wordt op aarde bestraft.
Waarom zou er een nog een bewaarplaats voor zielen zijn, onderverdeeld in categorieën van goed tot slecht.
M.i. is er geen leven na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Liesbeth: waar denk jij zelf dat 'slechte' mensen terechtkomen, als ze hun straf op aarde niet hebben gehad? Of geloof je misschien in reïncarnatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens,
Maar straf op aarde zou alyijd op de vlucht zijn om nie gepakt te worden.!?
De moordenaar een het kruis met Jezus is ook vergeven van zijn zonden, omdat hij waarlijk in Jezus geloofde.

Toegevoegd na 4 dagen:
Je komt dus niet in de hemel door 'alleen' goede werken te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hel is datgene in het hiernamaals dat je ziet wat het had kunnen zijn en je daar niet bent gekomen omdat je in je aardse leven daar niet voor gekozen hebt.
Het is waar dat je nu al ten dele in een hel of hemel leeft. Zoals de boom valt blijft hij liggen... zoals je nu leeft gaat het verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen NIET zelf door veel goede daden te verrichten hun hemel verdienen.
Mensen kunnen zelf niet kiezen om naar de hemel te gaan.Degene die gaan zijn door God uitverkoren.

Een letterlijke brandende hel waar mensen voor eeuwig gepijnigd worden bestaat niet.

Vuur is symbool voor eeuwige afsnijding.

(Prediker 9:10)  Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeo̱o̱l, de plaats waarheen gij gaat.(Sjeool=hebreeuws voor Griekse 'hades' = graf)

Uit de bijbelse hel (hades),het gemeenschappelijke graf der mensheid is een opstanding mogelijk.

Denk eens heel goed over de volgende tekst na:

(Openbaring 20:14) 14 En de dood en Ha̱des werden in het meer van vuur geslingerd. Dit betekent de tweede dood: het meer van vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in het verder ontwikkelen van je ziel door steeds maar weer opnieuw te leven.
Maar dit is een onderwerp waar je echt heel veel boeken over kunt lezen en je helemaal in kunt verliezen.
Is het niet beter om god/jezus nu in jouw leven echt goed te leren kennen en te genieten van de liefde die je dan zult krijgen? Je zult merken dat de antwoorden op die vragen steeds minder belangrijk worden als je hem echt goed leert kennen. Uiteindelijk weet je dan dat alles in liefde gebeurt en kun je vertrouwen hebben in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in de "Goddelijke Energie'.

Voor mijn gevoel bestaat er geen hemel of hel na dit leven. De hemel en hel zijn hier op aarde en je creeërt hier in het nu je eigen hemel of hel.

Goed of slecht bestaat m.i. ook niet, je bent hier om te leren, het leven is een leerschool/proces.
En zoals je zelf zegt Marita in je toelichting, je hebt slechte dingen nodig om te leren wat goed is.

Juist voor dit bovenste heb je meerdere levens nodig, zodat je de 'zin' van het leven steeds beter gaat zien.
Dus echt geen vette pecht Marita, we krijgen steeds nieuwe kansen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is mijn antwoord! :))) Dikke plus Jeannette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Marita! Even over je andere reactie; Kijk hier heb je hem ook weer; Goed of slecht bestaat m.i. ook niet, je bent hier om te leren, het leven is een leerschool/proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Meschien een nieuwe vraag: wat als je in je laatste reincarnatie zit/ uitgeleerd.
Na je dood ga je naar een plek wat een afspiegeling van je leven is geweest.
Heb je als een egoist geleefd tijdens je leven, dan ga je naar een plek waar veel egoisten zijn, liefdeloos en koud.
Zo zijn er vele tussenstadia"s tussen licht en donker.
Ben je een liefdevol mens geweest vanuit de waarheid van je hart, dan ga je naar een plek waar veel liefde is.
Het doel hiervan is dat je bewust wordt.
Het mooiste is dat je je bewust wordt tijdens dit leven, en ook vele malen makkelijker.
Bewustwording staat voorop, zodat je weer verder kunt groeien en ontwikkelen.
Zolang je hier op aarde bent zul je een balans moeten zien te vinden tussen goed en kwaad in jezelf, en daar ook aan moeten en kunnen werken.
Bij het richten op het goede zal het universum je te hulp komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hel?

als je de vijand dient.
als je geen spijtbetuiging hebt van je zondes ook al geloof je in jezus.

want het is niet zo, dat al je zondes automatisch worden vergeven.
je moet ervoor bidden en vergeving vragen, spijt hebben.

het is wat dat een idioot die zijn kind misbruikt en in jezus gelooft, vergeven word en de volgende dag weer zijn kind gaat lastigvallen.
Jezus erkenning is niet de enige sleutel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder welke condities kom je in de hemel of hel?"

de bijbel zegt het volgende erover
dit betekend eeuwig leven dat zij u kennen de enige ware god en degene die gij gezonden hebt jezus christus

en tot de moordenaar aan het kruis zij jezus het volgende toen de man vroeg ; heer gedenk mij als u in het paradijs gekomen bent waarop jezus antwoorde; ik zeg u heden , gij zult met mij in het paradijs zijn

dus ook moordenaars komen volgens de bijbel in het paradijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God bestaat is Hij ondoorgrondbaar en laat Hij de voorwaarden niet blijken.
Afwachten is de boodschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens, het staat toch echt wel duidelijk in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er zijn wel dingen die wij als mensen nooit kunnen doorgronden.
Ja volgens de kerk hangt het ervanaf of je hebt gelooft of niet. dus als je echt hebt gelooft in jezus en je bekend je zonden dan ge je naar de hemel maar als je je zonden niet bekend dan ga je naar de hel ook alle atheïsten en mensen met een vals geloof komen in de hel.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Fruitsap, er is niet een 'de kerk'. Er zijn talloze religies op de wereld en binnen die religies weer talloze stromingen, de een streng, de ander vrijdenkend. Dus niet iedere gelovige zal het met je eens zijn dat atheïsten en mensen van andere geloven (een vals geloof) in de hel komen. Ook bestaan de begrippen 'hemel' en 'hel' lang niet alle religies.
Fruitsap
een jaar geleden
@antoni ik zeg ook slechts hoe ik het heb geleerd