Waarom weet men nooit exact wanneer Ramadan begint?

Ik weet dat het afhankelijk is van de stand/zichtbaarheid van de maan, en dat het daarom per land een ander moment is.
Maar ik lees nu dat Ramadan waarschijnlijk op 9 juli begint. Waarom waarschijnlijk? We weten toch precies hoe de maan en de aarde ten opzichte van elkaar bewegen? We kunnen toch vooraf vaststellen wanneer de nieuwe maand begint, we zijn daarbij toch niet afhankelijk van visuele waarnemingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

"Het exact voorspellen van het moment waarop de nieuwe maansikkel voor het eerst met het ongewapende oog zichtbaar zal worden is nog steeds een zeer lastig probleem ondanks het feit dat vele sterrenkundigen (zowel islamitische en westerse) zich ermee bezig hebben gehouden. Het probleem ligt niet meer (zoals vroeger) in het nauwkeurig berekenen van de posities van de zon en de maan ten opzichte van de horizon van de waarnemer, maar in de onberekenbare invloeden van de aardse dampkring die de waarneming van de smalle maansikkel in het schemeringslicht van de ondergaande zon ernstig bemoeilijken. Ook het weer is een belangrijke factor, bij matige tot sterke bewolking is er natuurlijk niets te zien".

"Sommige moslim stromingen, zoals de shafaieten, menen dat de sterrenkundige berekeningen inmiddels zo nauwkeurig zijn geworden dat de avond waarop de maansikkel voor het eerst zichtbaar zal zijn nagenoeg exact voorspeld kan worden en dat een werkelijke waarneming eigenlijk niet meer nodig is"

Hier kan je het allemaal nog eens nalezen. Ik vond het een interessante vraag en was zelf ook nieuwsgierig naar het antwoord. Hopelijk heb je er wat aan! Linkjes bijgevoegd.

http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/islam/islam_lunvis_nl.htm

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan#Vaststelling_van_de_tijden_van_ramadan

http://www.kennislink.nl/publicaties/de-ramadan-maan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, dit eerste antwoord is gelijk al heel informatief.