Komt misbruik van kinderen vaker voor bij (streng) gelovigen?

Zowel in de Duitse, de Engelse als de Ierse kerken zijn er in het afgelopen jaar zeer uitgebreide zaken van kindermisbruik naar buiten gekomen.

Komt misbruik van kinderen vaker voor bij (streng) gelovigen? En zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik vind het een goede vraag. Ik geef geen antwoord omdat ik het niet weet. Wel heb ik een vermoeden, namelijk dat het aan de geslotenheid van de normen en waarden in de groepering ligt, dus dat de kans bestaat dat het bijvoorbeeld ook veel voorkomt in andere groeperingen, bijvoorbeeld het leger of zo. Maar dat is een inschatting die niet echt ergens op gebaseerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lodewijk ik kan je niet plussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft ook niet Johan, het is dus geen antwoord, hooguit misschien een element dat een rol kan spelen bij een antwoord op deze vraag.

Antwoorden (10)

Tja, de statistieken ken ik niet, dus het wordt alleen maar raden.

Maar als ik mag gokken dan denk ik van wel. Reden: priesters etc... leven celibatair, oftewel ze geloven in sexuele onthouding. Dit maakt de kans op opgekropte lust natuurlijk een stuk groter. Bij sex met volwassenen lopen ze de kans dat hun breuk van het celibatair leven naar buiten komt. Kinderen kunnen ze gemakkelijker het zwijgen opleggen.

Ik lees te vaak nieuwsberichten over kindermisbruik in de geestelijke gemeenschap en daar word ik echt misselijk van. Vooral vanwege het kindermisbruik, maar ook nog eens vanwege de enorme hypocrisie van de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien niemand antwoord kan (durft) te geven, doe ik het..

we weten we namelijk niet, het komt eerder in de media als het bij kerken, of streng gelovigen gebeurd.omdat de schande volgens veel mensen groter is.
als het bij kleine tommie op de hoek van de straat gebeurd en zijn vader is de smeerlap die het heeft gedaan komt het hooguit in Hart van Nederland met de nodige bombarie zoals alleen sbs6 dat kan.
Als het gebeurd in een kerkgemeenschap waarbij de schande nog groter is dan in een random nederlandse wijk en waarbij priester, pastoren etc betrokken zijn is het brengen van dit nieuws natuurlijk interessanter voor alle zenders, kranten etc. Je kan het vegrelijken met een seksschandaal, zedendelict bij bner's, ook dat zal worden uitgelicht tot op het bot in de media. Hoe groter het schandaal, hoe meer je het in de media terug zult vinden.

Toegevoegd na 58 seconden:
eerste zin schreef ik toen er nog geen antwoorden stonden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo... Net als toen dat programma seks voor de Buch de respons het grootst was in die kringen... Helaas maar waar...

Waarom, daar waar de grootste repressie ligt, ligt het grootste gevaar... Kijk maar naar Moslim-fundamentalisten ook... Maar ook Amerikaanse Katholieke fundamentalisten die net zo goed met hun anti-abortus-lobby...

Als dieren in de dierentuin zo onder druk gezet worden, komt homofilie zelfs onder dieren voor... Dus daarom komt kindermisbruik ook meer voor in streng gelovige kringen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft met (streng) gelovigen niets te maken volgens mij,maar meer met mensen die celibatair moeten leven.
Het zijn mensen die hun natuurlijke gevoelens niet mogen uiten en dat is m.i. zeer ongezond en frustrerend.
En helaas zijn daar vaak jonge kinderen de dupe van,omdat zij nogal makkelijk te beinvloeden zijn. Het is één van de grootste missers van de katholieke Kerk om zijn geestelijken sexuele onthouding op te leggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het van niet. Het komt in alle lagen van de bevolking voor, arm of rijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans op misbruik van kinderen is groter in een omgeving waarin seksualiteit verdrongen wordt of in de taboesfeer ligt en waar ouders een grotere macht over hun kinderen (willen) uitoefenen. In een streng gelovig milieu komt deze combinatie van factoren vaak voor, dus is het niet onaannemelijk dat misbruik daar vaker voor komt.
Maar...mind you! Beslist niet uitsluitend daar!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misbruik komt voor onder alle lagen van de bevolking. Gezien de cijfers in ieders eigen straat en buurt. Dat heeft helaas niets te maken met al dan niet gelovig zijn.

Het idee dat het jouw buurman (en sluit de buurvrouwen ook niet uit) kan zijn, of dat het zelfs in je eigen huis kan plaatsvinden geeft, dat we het liever andere oorzaken zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, maar als dergelijk misbruik naar buiten komt, wordt daar in de media meer aandacht aan besteed dan aan misbruik van een kind door een buurman of oom.

Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid.
Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden.

Seksueel misbruik komt voor in alle milieus, zowel bij de lagere als hogere sociale klasse, bij mensen van alle kerkelijke gezindten en bij autochtone en allochtone Nederlanders. Voor zover bekend uit onderzoek zijn plegers vrijwel altijd mannen. Vrouwen vormen één tot drie procent van alle plegers. Meestal zijn hun slachtoffers kinderen binnen het gezin, jongens even vaak als meisjes. De helft tot driekwart van deze vrouwen pleegt het misbruik onder druk van een (hun) man die er bij aanwezig is. De meeste vrouwelijke plegers zijn zelf in hun jeugd seksueel misbruikt of verwaarloosd.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp niet dat men niet durft te antwoorden. het is toch overduidelijk dat dit in kerkelijke gemeenschappen héél vaak voorkomt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Maar misbruik door priesters valt wel extra op.