Waarom moest Judas Jezus verraden?

Jezus werd gevolgd door grote menigten van mensen. En Jezus zegt zelf, nadat Judas hem verraden heeft ook: Dagelijks zat ik bij u in de tempel om onderwijs te geven en u hebt Mij niet gegrepen (Matt. 26). Dus je zou toch denken dat iedereen toen wist wie Jezus was, op z'n minst wel de mensen die hem beschuldigden. Waarom was het dan nodig dat Judas aanwees wie Jezus was? Zit hier meer achter, of is het enkel omdat op deze manier de voorspelling zou uitkomen (Mattheus 26:56)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
7.4K

Het beste antwoord

Een heel goeie vraag. Jezus stelde hem zelf eigenlijk ook. Ik heb daar altijd uit begrepen dat degenen die hem wilden opruimen (de hogepriesters) zelf hun handen niet vuil wilden maken. Ze betaalden Judas immers ook voor die klus. En Judas heeft (denk ik) een knokploeg opgetrommeld. Dat waren helemaal geen mensen die in de tempel naar Jezus kwamen luisteren; die kenden hem niet. En in die tijd hadden de mensen natuurlijk niet de beschikking over onze media, dus kon het zijn dat iemand van tien kilometer verderop nog nooit van hem gehoord had, laat staan dat ze wisten hoe hij eruitzag.
Jezus zal ook best veel aanhangers hebben gehad, dus was het belangrijk om hem te pakken op een stille tijd en op een afgelegen plek. Maar de leerlingen waren daar wel in de buurt, en Judas moest natuurlijk zeker weten dat ze de juiste persoon te grazen zouden nemen. Vandaar die kus (een heel normale begroeting in die gebieden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jezus zei tegen de menigte die hem kwam arresteren: "Als tegen een rover zijt gij uitgetrokken met zwaarden en stokken om Mij gevangen te nemen?
Dagelijks zat Ik in de tempel te leren, maar gij hebt Mij niet gegrepen" (Mattheus 26:55). Daarvoor was Judas dus niet perse nodig.

Judas was niet nodig bij het proces van Jezus of bij de kruisiging.

Het lukte de satan om Judas te verleiden, 1 van de naaste discipelen van Jezus.
Het was een overwinning van de boze op de discipelen en tevens een waarschuwing voor ons gelovigen.
Satan had een Judas nodig in iemand in wie hij twijfels kon brengen.
Daarbij de liefde voor geld was in het hart van Judas gaan groeien.
Johannes 13 vers 27 - Judas pakte het aan en Satan nam bezit van hem.

Het wonderlijke is dat de Here Jezus het al wist en het voorspeld was in Zacharias.
21 Tijdens de maaltijd zei Hij: ‘Ik verzeker jullie, een van jullie zal Mij overleveren.’
Zacharia 11 vers 12 en 14
12 Zij betaalden mij het loon uit, dertig zilverstukken.
13 De Heer zei tegen me: ‘Dat fraaie bedrag vinden zij mij dus waard. Gooi dat maar in de smeltoven.’ Ik bracht de dertig zilverstukken naar de tempel en wierp ze de smelter toe.

Het vervullen van deze profetie was het laatste waar Judas en de Schriftgeleerden aan dachten, maar toch werd de voorspelling waarheid.

Daarnaast is het tevens een waarschuwing voor de gelovige, om ons hart niet voor de boze open te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een mooi verhaal van vriendschap en verraad en zit vol symboliek. Judas was volgeling van Jezus en door sommigen ook beschouwd als een goede vriend. Voorafgaand aan het 'verraad' van Judas heeft Jezus volgens de overlevering zijn twijfels geuit of hij de taak die hij moet volbrengen wel aankan. Een taak die hij uiteindelijk aanvaardt. Het is dus Gods wil dat Jezus sterft. Om dat te bereiken is het nodig dat er iemand is die hem verraadt.

Judas staat voor veel Christenen symbool voor de afwijzing door de joden van Jezus als Messias. Inmiddels zijn er ook mensen die Judas juist beschouwen als een held, omdat hij ervoor gezorgd heeft dat de profetie tot uitvoering kon komen.

Los van welke mening je er op nahoudt is het zo dat Judas een rol vervolult die door iemand vervuld moest worden. Ook om een zekere vorm van aandacht en nadruk op het moment te leggen. Als ze hem in het holst van de nacht door een sluitpmoordenaar hadden laten omleggen (de werkwijze van de tegenwoordige Israëlische geheime dienst) dan was dit verhaaltechnisch veel minder interessant geweest. Het feit dat de zgn. verrader van binnenuit kwam (een vriend, zelfs een van de discipelen) is ook belangrijk in de symboliek, omdat dit aangeeft dat wereld niet altijd duidelijk in zwart en wit is verdeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Matheus 26 - 47 Nog voor hij uitgesproken was, kwam Judas eraan, een van de twaalf, in gezelschap van een grote, met zwaarden en knuppels bewapende bende, die door de hogepriesters en de oudsten van het volk was gestuurd. 48 Met hen had zijn verrader een teken afgesproken. ‘Degene die ik kus,’ had hij gezegd, ‘die is het, die moet je gevangennemen.’

De andere evangeliën hebben een vergelijkbare beschrijving van het gebeuren.

Mijn interpretatie; Het was een tijd zonder kranten, televisie, internet of welk modern medium dan ook. Er waren daarom geen afbeeldingen van Jezus. In het beste geval een soort van signalement. En de bekendheid ten tijde van het gebeuren is mogelijk ook discutabel omdat er maar heel weinig vermeldingen van Jezus buiten de bijbel zijn. Het is daarom helemaal niet zo vreemd om met iemand die Jezus kent (Judas) af te spreken dat hij aanwijst (door een kus) wie de persoon is die ze moeten hebben. Ook al omdat in de tekst duidelijk wordt aangegeven dat de hogepriesters en oudsten niet zelf de arrestatie verrichtte maar daarvoor een gewapende bende stuurde.