Hoe heet een dienst waarbij het heilig avondmaal gevierd wordt in een Christelijk Gereformeerde kerk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (4)

Het heilig avondmaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
''Herinnering aan de laatste maaltijd.
Af en toe, soms iedere zondag wordt in de kerk ‘het avondmaal’ gevierd. ‘Het avondmaal’ (bij de rooms-katholieke kerk: eucharistie) is een herinnering aan de laatste maaltijd van Jezus met zijn leerlingen. ''

het avondmaal dus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt als een bus. 'Een dienst waarin het heilig avondmaal wordt gevierd', of 'avondmaalsdienst'.
Het is overigens ChristelijkE (met een e erachter) Gereformeerde kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JanLast, jouw antwoord is het enige juiste totnogtoe. Je kunt het wel als antwoord indienen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben natuurlijk de bron vergeten te vermelden. Deze tekst komt van de PKN site.
Daar is geen aparte naam voor in de Christelijk Gereformeerde Kerk. Dus gewoon 'avondmaal dienst' of 'avondmaal'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heet viering van de Bruilofs des Lams
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf in die kerk gezeten maar ik heb nog nooit van dat woord gehoord. Bij ons heette het gewoon Heilig avondmaal hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eens met vorige reactie. Die term wordt wordt in de CGK niet gebruikt.. Wellicht dat deze term wel gebruikt wordt in andere -gereformeerde- kerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat ligt ook wel een beetje hoe de voorganger het noemt
maar in principe blijft het over het algemeen hetzelfde , avondmaal is een gedenken van het eten des brood ( dit is mijn (Jezus) lichaam ) en drinken van de wijn ( dit is mijn(Jezus) bloed) dat voor u gegeven en vergoten is , en dat is nog steeds een teken dat hij gestorven is voor onze zonden , daarmee kunnen we zeggen , dat de bruiloft des lams (Gods) is , men is dan ook verheugd in het hart als men het avondmaal verlaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah okej! Nuja, bij onze kerken in mijn plaats, PKN, christengemeente, christelijk gereformeerd, nederlands gereformeerd en gereformeende gemeente heet het iig Heilig avondmaal, maar ik vind Bruiloft des Lams wel een heel mooie sprekende naam!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij gebruiken dat bij ons inde kerk = hhk oud beijerland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah oke!
Dienst heeft geen aparte naam. Onderdeel van de dienst in de viering van het avondmaal.