Wat is het doel van Geloven?

Waarom geloven wij (religie)
En wat is het nut van Geloven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je ook een specifiek geloof noemen, weet niet of dat bij alle geloven hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@koolwitje
Waarom maak je bij voorbaat al onderscheid tussen verschillende religies? De ene christen is toch ook de andere niet? Is geloven op zich niet voldoende, of moet er eerst een stempeltje op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik had te snel gereageerd, had de vraag verkeerd geinterperteerd. Mijn excuus daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, kan gebeuren ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@koolwitje, ik had het ook niet over een specifieke religie, maar gewoon over 'geloven' (en dat hoeft ook niet eens een religie te zijn).

Het beste antwoord

Het oorspronkelijke doel was de mensen antwoorden te geven op niet te beantwoorden vragen en hun eventuele angsten weg te nemen, door een hemel te scheppen en een hiernamaals. Nu is het een krampachtige manier om de mensen aan een kerk te binden en op die manier macht te verkrijgen.
Geloven is al ontstaan in de prehistorie. Mensen willen graag overal een antwoord op hebben en als ze dat niet krijgen worden ze onzeker, bang, slaat de fantasie op hol. Op de vragen die niet beantwoord konden worden (en dat zijn er nog al wat) bedachte ze dus zelf maar een antwoord. Dit ging vaak gepaard met het bedenken van tovenaars, geesten en later goden. Personages die boven de mensheid stonden en die ze bepaalde krachten aan hebben gemeten. In principe zijn alle “heidense” goden zo ontstaan. De zonnegod, de god van de donder en ga zo maar door. Toch wilden de mensen bepaalde zaken als het weer toch graag kunnen beïnvloeden en daarom gingen ze de goden verzoeken om het b.v. te laten regenen. Het eerste bidden dus. Door er nog een klein offertje bij te doen probeerden ze de goden goed te stemmen.
In principe zijn alle huidige godsdiensten hieruit ontstaan. Bepaalde stromingen hebben deze gevoelens aangewend om er op een listige wijze gebruik (misbruik) van te maken en op die manier de mensen aan een bepaalde kerk (geloof) te binden. Op deze manier is b.v. de Maria aanbidding ontstaan, als een soort "hemelkoningin" regelrecht uit het heidendom geïmporteerd met als evenbeeld de godin Astarte. Men had in de bar slechte Middeleeuwen wat verlichting nodig en wat is er mooier dan de mensen een moederfiguur voor te lepelen. Ook de hemel, het hiernamaals en soms nog wel met zeven maagden is een goede klantenbinder.
Nu de wetenschap steeds meer ontdekkingen doet en daardoor een heleboel vragen nu wel beantwoord kunnen worden (overigens nog lang niet alle) en deze antwoorden ook nog strijdig zijn met wat de onwetende mens destijds is voorgehouden, wordt het voor de diverse geloven steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven. De kerken stromen leeg. Heeft een wijs man niet gezegd: geloof is voor mensen die niets willen leren. Toch is een geloof vaak nog een hele steun voor mensen, vooral in moeilijke tijden. Zeg maar een wandelstok om te helpen lopen. In die zin heeft het geloof een nuttige functie. Maar om de mensen in Afrika condooms te onthouden en de mensen in Haïti te laten geloven dat de verschrikkelijke aardbeving gods wil was is misdadig.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg lang met weinig alineas...
Daar houd ik wel van :)
Dit is het antwoord dat ik wou horen

Andere antwoorden (25)

Mensen overhalen ook gelovig te worden. En de hemel bereiken op elk mogelijke manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het doel van geloven is alle onzekerheden in het leven wegnemen door er vannuit te gaan of er heilig van overtuigt te zijn dat er één god is of íets wat er voor heeft gezorgt dat alles bestaat.
Ik persoonlijk bent een echte monistische-materialist.
ook al heb ik misschien nog een jonge leeftijd om ergens heilig van overtuigt te zijn, maar ik geloof toch echt dat ik het bij het rechte eind het met mijn overtuiging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen geloven omdat ze dan niet meer de volle verantwoordelijkheid over hun eigen leven hoeven te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je aan iets vast te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om excuses te kunnen verzinnen voor je eigen gedrag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorbeeld:

Werkgever: Wil jij morgen overwerken?
Collega: Ik wil wel, maar ik mag niet van mijn geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat angst de drijfveer is om te "geloven" . De angst om niet goed genoeg te zijn. Gebrek aan zelfvertrouwen maakt dat je op zoek gaat naar ( bege) leiding. En als iemand maar hard genoeg schreeuwt dat hij/zij weet hoe " goed genoeg" te worden of je de kans biedt het " slechte" in jou af te kopen.... dan is 1 en 1 al gauw 2.

Het nut... tja.. gemakzucht? Als je een ander ( lees kerk/ gemeenschap/religieus leider etc etc ) voor je laat denken en beslissen hoef je het zelf niet meer te doen...

De weg van de minste weerstand in mijn ogen. Hoewel zeker geen makkelijke voor velen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betekenis geven aan alles wat er gebeurt in je leven. Want er moet toch een reden zijn, dat je zoveel krijgt : geluk, ongeluk, onbegrepen vraagstukken. Als je gelooft, dat er iets of iemand is, die dit allemaal zo bedoeld heeft, kan je het allemaal over je heen laten komen als een koude of warme douche.....
Wie 'iets' of 'iemand' is, mag je voor jezelf beslissen.
En als er veel mensen hetzelfde iets of iemand denken gevonden te hebben, en er zijn er een paar, die het allemaal begrijpelijk en duidelijk onder woorden kunnen brengen, krijg je een religie. Soms gebaseerd op een oud boek, soms gebaseerd op de wijze waarop iemand zijn leven heeft voor-geleefd, soms door te voelen hoe er een vlammetje warm brandt in ieder van ons, en soms door te erkennen, dat er géén reden is waarom alles zo is als het is.
De meeste mensen hebben een min of meer duidelijk gevoel, dat het toch ergens voor moet zijn, dat je leeft.
Wat jij als 'ergens voor' betitelt, dat is geloof....en geeft een gevoel van nut-tig zijn in je leven in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof kan richting geven aan je bestaan.
Jezus heeft ons voorgeleefd op een hele mooie manier, en het is een goed streven om te proberen ook zo te leven.
Bovendien is het fijn om te geloven dat het met dit leven niet ophoudt, maar dat er nog een plaats is waar we elkaar weer zullen ontmoeten, en waar geen "kwaad" is.

Het nut van geloven kan ik zo niet uitleggen, want het zit zo diep verankerd in mijn bestaan. Ik ben gelovig opgevoed. Maar leg zeker niet van alles de verantwoording bij God. Wij mensen hebben onze eigen verantwoording hier op aarde. Zo lang ik nog geen nut zie in niet geloven blijf ik toch wel geloven... en twijfelen... en weer geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geloven heeft een hoop in zich.
Geloven betekent volgens mij 'JA"zeggen voor jezelf tegen een voorspelling of verhaal, maar waar je op dat moment geen zekerheid in hebt.
Doel hiervan: Een natuurlijke reactie om vastigheid te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het uiteindelijk doel van het geloof?
1 Petrus 1: 8, 9

8 Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien , en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde,

9 daar gij het einddoel des geloofs bereikt , dat is de zaligheid der zielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is overal een excuus voor zoeken.
Het is dan ook totaal onzinnig om in een religie te geloven. Mensen die geloven hebben geen andere hobby's, daarom storten zij zich op het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verklaring geven aan vragen waarop het antwoord op dat moment niet direct voorhanden was. Althans, zo is het begonnen.

Of de vraag ook daadwerkelijk relevant is, heeft men niet naar gekeken. Dat je met een opvullend antwoord eigenlijk nog altijd het echte antwoord niet hebt, werd ook maar over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het doel van geloven is om beter om te gaan met onze angsten, om je ergens aan vast te houden. Als alles goed gaat met een mens geloven ze niet. Gaat er ineens iets mis, iemand wordt ziek of een geliefde overlijdt, wordt men bang en gaat men geloven.
Angst is ook een middel om mensen te dwingen om te blijven geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om verder te kunnen.

Verder met de persoonlijke ontwikkeling.
En dan heb ik het over alle geloven ergens in, ook in de wetenschap. Want het maakt niet uit welk verhaal je gebruikt, als het maar bij je past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je tot je bestemming komt, zoals God het bedoeld heeft, een relatie met Hem en in vrede leven met je medemens leven.En daarbij ervan genieten dat God van je houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn de Hof van Eden nog niet ontgroeid, oftewel, evolutionair zijn we eigenlijk nog apen. Mens zijn valt ons zwaar. Mensen hebben een ‘ik’, een zelfbewustzijn. Dus we weten dat we kunnen lijden onder verdriet, onze eigen zwakte en ziekte, we weten dat ons ‘ik’ zal doodgaan. De aap (de Adam) in ons kan daar niet mee omgaan en vlucht in de armen van een God. God troost, heelt, vergeeft en schenkt het eeuwige leven.
Daarvoor wordt heel wat ingeleverd aan vrijheid en zelfstandigheid. Vandaar de twijfel, soms.
Zie ook mijn reactie op http://www.goeievraag.nl/vraag/informatie-levensinhoud-mensen-opzoek.42985 en http://www.goeievraag.nl/vraag/geeft-religie-doorgaans-antwoorden-vragen.42592 , waar het over niet hetzefde en niet iets anders ging, weet je nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat weet ik nog wel:)
Vraag 1. Elk mens heeft een ingeschapen Gods kennis. Ook al wordt dat nog zo stellig ontkend. Een mens kent van af de geboorte het verschil tussen goed en kwaad.
Vraag 2. Het geloof mag en kan nooit een doel op zich zijn. In de bijbel kunnen we de oproep lezen "bekeert u". En: "Komt tot mij die vermoeit en belast zijn en Ik zal u rust geven". "Klopt en u zal open gedaan worden". Lees de Bijbel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is het Ja zeggen tegen en het vertrouwen op het verlossingswerk door de Heere Jezus Christus. Deze verlossing door de Heere Jezus Christus was nodig omdat de mens ander zijn of haar doel zou missen om voor eeuwig bij God in de hemel te mogen verblijven in het eeuwige leven na dit aardse bestaan.

De mens kan door zijn of haar zondige natuur zichzelf op geen enkele wijze verlossen van de eeuwige straf en daarom heeft de mens de Heere Jezus nodig.

In de bijbel in het evangelie naar Johannes hfdst 3:16 zegt de Heere Jezus over zichzelf:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gezonden heeft opdat een ieder die in Hem gelooft NIET verloren ga maar eeuwig leven heeft!!

Groet,
Henk Rijstenberg
Veenendaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens. +1
Anders zou ik persoonlijk het leven zinloos vinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook het antwoord van Cees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Is je geloof het belangrijkste in je leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik geloof dat er leven na de dood is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof is het belangrijkste, al het andere zal vergaan.
En is dus enkel ijdelheid. Zo zie ik dat zo'n beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens koolwitje!
Deze vraag moet je op meerderen niveau's beschouwen:
- macro, omdat je deel uitmaakt van een bepaalde cultuur waarin een bepaalde levensbeschouwing de norm is (atheisme is ook een levensbeschouwing, het idee dat alleen wetenschap telt ook)
- meso, omdat je deel uitmaakt van een gemeenschap, familie waarin bepaalde levensbeschouwelijke opvattingen gelden
- micro, het individueel psychologisch nivo, zingeving

Het antwoord zal per nivo kunnen verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag volledig in het standaardnederlands schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem er nog eentje ;-)
Geloven heeft alleen nut voor je zelf. Je voelt je er beter door. Als uit je geloof allerlei liefdadigheid voortvloeit dan hebben anderen er ook nog iets aan. Maar het schijnt dat ongelovigen net zoveel aan liefdadigheid doen dan gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is voor mij zeker weten. En waarom zou je niet voor zekerheid kiezen?
Het geloof is een diep verankerd iets, wat uiteindelijk onze oorsprong is.
Door niet te geloven doet je jezelf geweld aan, want je verloochend je schepper degene waar je vandaan komt.
Wat het nut van geloven is, is kiezen voor verbondenheid, net zoals in een relatie.
Ik heb nu voor mijzelf gesproken, vanzelf moet ieder mens weten wat hij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk: beloning. Mensen die geloven denken dat ze na hun dood beloond zullen worden. Voor het feit dat ze hebben geloofd op de manier waarop God dit heeft gewild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gelooft omdat je bestaat, je hebt zelf normalitair niet de mogelijkheid om jezelf te maken of het tijdstip van je dood te bepalen (m.u.v. euthanasie, zelfmoord alhoewel dit ook geen gekozen "keuze" is; die mensen waren ook ziek)

ook kan je plannen wat je wilt, het leven loopt toch altijd wel weer een tikkie anders, dus er is een soort van lot

dit bewijst dat er hogere machten zijn

het doel van Geloven is te achterhalen hoe die macht zich manifesteert zodat je meer macht over je leven krijgt,

ik denk dus dat het doel is om meer grip op je leven te krijgen