Is Jezus Christus nu wel of niet uit het geslacht van David?

Volgens de bijbel was Hij geboren door de Heilige Geest uit maria zonder dat Jozef gemeenschap had gehad met Maria. Feitelijk is Hij dus niet afkomstig van die geslachtslijn.
Sommige zeggen dat die geslachtlijn (opgesomd in de bijbel) erbij is gezet (verzonnen) om de profetie uit te laten komen.
Maar hoe onderbouwt de Kerk deze incongruiteit? Dat dus enerzijds JC uit het geslacht van David komt maar anderzijds daar weer niet uit voorkomt want is van de (Heilige Geest, zonder tussenkomst van een man)?

10 jaar geleden
in: Religie
8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar komt nog bij dat de lijn volgens Mattheus een andere is dan volgens Lucas....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe dan ook moet er een mama en een papa zijn geweest. zonder een papa/piemel en mama/baarmoeder geen kindjes! niemand raakt zwanger door alleen naar de vrouw te kijken of haar met de hand aan te raken. leuk trouwens om er zo achter te komen dat je vrouw vreemd is gegaan! bevangen of niet. staat nog in dat boek ook. netjes. heb uw naaste lief. kijk dat krijgt dan een hele andere betekenis.
LeonardN
4 jaar geleden
https://infidels.org/library/modern/paul_carlson/nt_contradictions.html Dit is en dubbelprobleem voor christenen die stellen dat Jezus niet uit het zaad is geboren van Jozef.
-De gegeven genealogieën zijn altijd via Jozef (nergens lees ik via Maria, zoals het ook beste antwoord probeert te beweren en vaker gezegd wordt zonder duidelijke reden mi)
-Jozefs genealogie is irrelevant als er geen fysieke connectie is tussen de twee

Het beste antwoord

In Lukas 3:23-38 wordt de geslachtlijst, de stamboom van Maria gegeven.
Via de Griekse opsomming, is Eli de schoonvader van Jozef.
De geslachtslijst van Lucas toont ons dat Jezus een lijfelijke nakomeling van David, via diens zoon Nathan, is.
De Here Jezus is via Maria een rechtsstreekse afstammeling van David, hij heeft e
chter weer via Jozef recht op de troon.
Jozef was echter zijn 'adoptiefvader' daar waar het de Joodse wet betrof.

Toegevoegd na 33 minuten:
Dus ondanks het feit dat Here Jezus niet voortgekomen is uit Jozef, maar door de Heilige Geest is verwerkt, klopt het dat de Here Jezus uit het geslacht van David voortkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Vreemd dat dit antwoord nooit is tegengesproken. "In Lukas 3:23-38 wordt de geslachtlijst, de stamboom van Maria gegeven." https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/3.html
23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren oud te wezen, zijnde (alzo men meende) >>de zoon van Jozef<<, den zoon van Heli, 24 Den zoon van Matthat, den zoon van Levi, den zoon van Melchi, den zoon van Janna, den zoon van Jozef,

Andere antwoorden (3)

Ook de moeder van Jezus, Maria, zou volgens het geslachtsregister een nakomeling van David zijn (evangelie volgens Lucas hoofdstuk 3). Maar als ze niet afstamt van David is Jezus ook geen afstammeling van hem.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koning_David#David_in_het_christendom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
“Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften – aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here . . . “
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+1&id16=1&l=nl&set=10

Uit o.a. deze tekst blijkt dat Jezus Christus als mens afstamt uit het geslacht van David, die weer Juda als stamvader heeft. Maar naar de geest, d.m.v. bevruchting in de moederschoot van Maria, behept was met de Heilige Geest.

Deze goddelijke ingreep in het mensengeslacht was noodzakelijk omdat het gehele mensengeslacht verloren was door (zonde)schuld. Het hoe en waarom van dit Ingrijpen kun je zelf nagaan door de Bijbel te lezen, deze te onderzoeken en op waarheid te toetsen. Door dit te doen zul je dwaallichten als spotters, haters enz gemakkelijk kunnen ontmaskeren in plaats van zelf zo iemand te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria zou inderdaad volgens de Heilige Traditie een afstammeling zijn van David, maar dat staat niet in de H. Schrift.
Jozef stamt af van David via de geslachtslijnen in zowel Mattheüs en Lucas.
Doordat Jozef de adoptief vader van Jezus is, mag Jezus zich beroepen of de geslachtslijst van David en is Jezus de vervulling van de profetieën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Doordat Jozef de adoptief vader van Jezus is, mag Jezus zich beroepen of de geslachtslijst van David" heb je een bron voor deze stelling? bij geslacht denk ik aan bloedverwanten niet adoptie kinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel er ook niet mee dat Jozef Jezus heeft geadopteerd in Bethlehem op de wijze zoals dat tegenwoordig kan bij de Raad van de Kinderbescherming.
Het belangrijke hiervan in het evangelie is wanneer wordt gezegd dat Jozef naar Bethlehem trok met zijn VERLOOFDE die zwanger was (Lc.2). Volgens de Joodse gebruiken mocht een verloofd stel al omgang met elkaar hebben "als ware zij gehuwd." Voor de Joodse samenleving zal de zwangerschap van Maria dus niet buiten alle proporties zijn geweest. Jozef en Maria echter wisten beiden dat Jozef niet de biologische vader was (Mt.1 en Lc.1). Maar Jozef heeft wel Jezus als zoon opgevoed (de adoptief vader, de pleegvader, de voedstervader..). Immers, Jozef heeft Jezus opgedragen aan God in de Tempel: iets wat over het algemeen bij het oudste kind van het gezin gebeurde en Hem laten besnijden op de achtste dag na zijn geboorte: taken die door de ouders werden gedaan.
Het blijkt ook dat Jezus door Jozef wordt opgevoed alszijnde vader en zoon in het verhaal waarin Jezus wordt wedergevonden in de Tempel (Lc.2) Hierin wordt gezegd dat zijn ouders drie dagen naar hem hebben gezocht, bedoelende Maria en Jozef. God stuurt zijn Zoon naar de wereld. De Mensenzoon moest wel mens worden in al zijn facetten (dus ook als kind worden opgevoed door twee mensen) om hetzelfde leed van en voor alle mensen in de wereld te kunnen dragen. Nee, ik kan nu niet snel de bronnen erbij vinden. Dat is me echt even teveel werk. Excuses.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iig een plusje voor je parate bijbelkennis in je uitgebreide reactie:)