Is religie een poging van de mens het universum en zijn bestaan daarin te verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Religie verklaart niets, dat doet de wetenschap.

Zingeving is een primair levensdoel van de mens, de een doet het door wetenschappelijk te verklaren hoe wij zijn ontstaan terwijl de ander naar een ideaal streeft en zijn leven wijdt aan het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (10)

Het religieuze antwoord: Nee. Religie is het logische vormgeven van de aanwezigheid van god op aarde

Het atheistische antwoord: Jazeker. Daarbij is het een zoeken naar bevestiging van doelen in het leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ja. Sterker nog: het is m.i een poging om leed, schuld en vooral de dood niet onder ogen te hoeven zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is een poging om mensen te exploiteren, meer niet...

Zij die werkelijk weten, doen niet aan religies... Jezus zelf deed niet aan religie, Buddha ook niet, niemand die het zelf weet, zoekt zijn heil in een bestaande religie, niemand...

Religie verklaart niets, je moet geloven om bij een religie te horen, niet om iets verklaard te krijgen, juist andersom...

Meta-fysica is een poging om de mens in zijn bestaan te verklaren, niet religie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo is het wel ontstaan. Maar het is nu primair een sociaal cultureel fenomeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. anders is wetenschap ook een religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn.Ik denk dat daar pas een antwoord op gegeven kan worden wanneer iemand dit ervaren heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is voor mij geen poging daarvoor, het is voor mij al zeker gewoon omdat dat in de Bijbel staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het verklaren van het universum en zijn bestaan, zal m.i. grotendeels inschattingen blijven.
religie zal daar niet aan bijdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, religie is een poging om een bepaalde zingeving aan het leven te geven. Een gevoel dat het ertoe doet, en niet dat het zomaar ophoudt bij de dood.

Ook is religie een manier van leven, die voorgeleefd wordt (in het geval van het Christendom) door Jezus Christus, en draait om naastenliefde.