Ik ben katholiek,ben dus gedoopt en heb de communie gedaan.Kan ik me nu ook laten "onkatholiseren"(als dat al een woord is)?

Er zal heus wel een god of zoiets dergelijks zijn,maar ik geloof niet dat het is,zoals de kerken ons willen doen geloven.Waarom zijn er anders zoveel verschillende soorten geloven.
Graag een serieus antwoord...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
7.2K

Het beste antwoord

Nee, in prenciepe kan je jezelf niet laten dekatholiseren.
Je bent gedoopt en je hebt communie gedaan.
Maar daar kan jijzelf niets aan doen, dat hebben je ouders gekozen.
Het hoogste wat je kan doen is niet het vormsel doen.

Zoals je misschien weet zijn er 7 sacramenten.
Doop (je ouders zetten de eerste stap richting de katholieke kerk)
Communie (2e stap, verbond met Jezus)
Vormsel (3e laatste stap richting de katholieke kerk, je eigen keuze)

Het vormsel is de laatste stap, keuze die jij zelf maakt.
Daar bij kies JIJ of je bij de kerk wil horen.
Dit is alleen maar een titel.
Hooguit kan je, wanneer je even geen dak boven je hoofd hebt, bij een klooster aankloppen.
Het heeft dus geen enkel effect op je dagelijks leven.

In je uitleg zei je ook dat je wel gelooft in een bepaalde kracht/God maar dat je niet gelooft in wat de kerk tegen je zegt.
Maar dat hoeft niet te zeggen dat je geen Christenen bent.
Je kan geloven dat je in dezelfde God gelooft ookal ben je het niet helemaal eens met de kerk.
Katholieken en protestanten zijn ook beide christenen met beide een andere meningen.

Ik kan alleen zeggen dat je gewoon moet blijven zoeken naar wat je wel gelooft. Ik weet niet hoe oud je precies bent, maar het antwoord zal naarmate de jaren verstrijken komen.

PS. nee, voor zover ik weet bestaant het woord onkatholiseren niet. De Kerk zal dan ook weigeren dergelijke rituelen uit te voeren.

ik hoop dat je er iets aan hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
(wow, ik heb nog nooit zo'n lang antwoord gegeven)

Je kan trouwens wel naar het stadhuis gaan en 'katholiek' laten schrappen.
Maar dat is alleen een registerwijziging.
Zoals mijn ome Henk altijd zegt: 'Het staat in je bloed geschreven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee dat kan niet.

Je staat bijgeschreven in het doopregister en daar zul je altijd in blijven staan.

Je kunt je echter wel laten uitschrijven bij de kerk. Als je bij de kerk als kerkelijk te boek staat, staat er zelfs in de gemeentelijke basis administratie een vinkje achter je naam! De overheid houdt dus netjes bij wie er christelijk is en wie niet. (want niet christelijke geloven hebben dat vinkje niet).

Hoe je je kunt uitschrijven bij de kerk (en het vinkje achter je naam kwijt raakt) kun je lezen bij de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar laat dat vinkje nu weer op ... Ik sta nergens in geschreven wil dit zeggen dat in niet Christelijk ben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen jaren geleden het geloof uit de gemeentelijke basis administratie werd gehaald is hier bezwaar tegen gemaakt door de kerken. Zij krijgen namelijk adresgegevens en verhuizingen en dergelijke doorgegeven van de gemeente. Er is toen besloten dat het SILA (stichting interkerkelijke ledenadministratie) op de hoogte wordt gehouden van de verhuizingen van kerkleden. Om te weten wie er lid is van een kerk (en dus bij het SILA staat ingeschreven) staat er in de gemeentelijke administratie een vinkje achter je naam (figuurlijk vinkje neem ik aan). Ambtenaren kunnen dit wel inzien. Dus iedereen die ooit gedoopt is, in een kerk getrouwd of slechts wiens ouders gelovig waren staan als kerkelijk te boek.
Waarschijnlijk sta je bij het bevolkingsregister ingeschreven als Rooms-Katholiek, je kunt dus naar het gemeentehuis stappen en dat laten schrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens op onderstaande website. De SILA is opgericht ter ondersteuning van de administraties van de deelnemende kerken.
De afkorting SILA staat voor Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie. In 1994 verdween de vermelding van kerkelijke gezindte uit het bevolkingsregister. Dat was een beslissing van de overheid, uit privacyoverwegingen. De regering vond het niet langer nodig bij te houden of burgers lid zijn van een kerkgenootschap en zo ja welk.
Dat was vervelend voor de lokale kerken in Nederland, want die konden bij de burgerlijke gemeenten tegen een kleine vergoeding mutaties in de gegevens van hun kerkleden opvragen.
Enerzijds wilde de overheid recht doen aan de vernieuwing in het denken over privacy, anderzijds wilde zij de kerken niet dwarszitten.
Klik op 'Vragen' om te zien wat je moet doen als je je wilt laten uitschrijven.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je laten uitschrijven daar. Het is vaak wel een hele stap, maar het werkt heel bevrijdend.
Ik zou je willen adviseren ga op zoek naar wat voor jouw waarheid is.
En laat je leiden door je innerlijke gids.
Nu nog een antwoord op je vraag waarom er zoveel verschillende kerken en geloven zijn.
Dat komt doordat menselijke ego"s botsen, en men denkt altijd de waarheid in pacht te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God hecht geen waarde aan doopregister, hij weet wat je denkt en wat je voelt. Het enige wat God noch satan kunnen veranderen is je ''wil''.
Als jij niet wilt, ben je in principe al geen katholiek meer.
Dopen is een symbool naar de buitenwereld dat je er klaar voor bent om te leven via God zijn regels, als je dat al niet meer doet, heb je in principe je rug naar God toegekeerd.
Jehovah's getuigen zijn daar heel simpel in, ben je gedoopt? ga je zondigen? dan kom je de Zaal niet binnen tenzij je spijtbetuiging hebt.
En als je dat niks interesseert, zegt dat al genoeg toch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben, net als jij katholiek, gedoopt en heb communie gedaan. Sinds mijn 14e jaar kom ik niet meer in de kerk. Ik ben niet tegen kerken en ik vind dat iedereen mag geloven wat hij wil maar de kerk is geen plek voor mij. Ik heb er echter nooit aan gedacht om mij te laten ontkatholiseren. Ik laat het gewoon maar zo en het doet me niet veel. Zeker als je er toch niet veel geloof aan hecht, denk ik dat dit ook de beste oplossing voor jou is. En je uit laten schrijven bij een parochie kun je doen door een schriftelijk verzoek daartoe te doen bij het parochiebestuur. Je kunt ook gaan verhuizen en je niet opnieuw inschrijven bij een andere parochie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan dat officieel niet omdat je gedoopt bent.
Je kunt je wel uit de Parochie laten uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je laten uitschrijven bij de kerk. Maar wat wil je ermee bereiken? Want je hebt er niets aan. Zelf ben ik ook katholiek geweest, ben nu ongelovig maar heb me nooit laten uitschrijven. Ik noem me nu een katholieke atheist en daar ben ook trots op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Subsidies en bijvoorbeeld uitzendtijd van kerken zijn gebaseerd op hoeveel 'leden' een geloof heeft. 6.2 miljoen mensen in nederland staan geregistreerd als christelijk, terwijl tegelijkertijd slechts 19 procent van de mensen weleens naar de kerk gaat. (http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/article2826649.ece/Kerkbezoek_in_Nederland_neemt_verder_af.html) Dus in heel Nederland zijn er zo'n 3 miljoen gelovigen die weleens een kerk (of moskee) bezoekt. Lees bij weleens 1 maal per jaar. Laten we stellen dat er dus 2.5 miljoen praktizerd christenen zijn in Nederland, maar die krijgen subsidie voor 6 miljoen mensen, en uitzendtijd en dergelijke. Alleen omdat mensen zich inderdaad niet afmelden. Daarom is het belangrijk je wel af te melden, zodat dit soort hobby clubjes geen subsidies ontvangen die zij niet behoren te krijgen.
Al het water van de wereld kan de doop die je ontvangen hebt niet uitwissen. Ook al zou je dat willen. Want de doop is een teken en zegel. Een vast verbond dus.

Je ouders(?) hebben je ten doop gehouden en de belofte gedaan je op te voeden in leer en leven die naar de Godzaligheid is. Schijnbaar is dat niet gelukt.

Mijn advies is: verloochen je afkomst niet en doe geen dingen waar je later spijt van kan krijgen.