Hoe kan je zien dat de dom in Trier tot het christendom behoort?

De dom in Trier behoort tot het Christendom, maar hoe kan je dat zien? Zijn daar eigenlijk speciale kenmerken voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je? Dat het geen synagoge of moskee is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dom van Trier behoort tot de christenheid.
Niet tot het christendom!

Het beste antwoord

Het doopvont, het altaar, de beelden van Maria, Petrus en Christus, christelijke symboliek in muur en plafond schilderingen/beeldhouwwerk, de typische kathedraalstructuur, christelijke grafteksten, symboliek, namen en beelden van bischoppen en heiligen. De "godshuizen" van verschillende religiën hebben verder elk hun zeer typerende kenmerken in de architectuur omdat het eigenlijk altijd èèn godsdienst aan een architectonische stijl gebonden was. Typerend voor kerken zijn bijvoorbeeld het Romaans en de Gotiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ter aanvulling op mijn voorganger: de torenspits is ook een belangrijk kenmerk. Een katholieke kerk of kathedraal is versierd met een kruis of een beeld van de heilige waarnaar de kerk vernoemd is, terwijl bijvoorbeeld een Lutherse kerk een zwaan op de torenspits heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kun ook vragen waarom een moskee tot de islam behoort. Wat ik daarmee bedoel is dat alleen al dat het een dom is betekent dat het een christelijke bouwerk is. Zo is een synaghoge joods en een stoepa boedhistisch. Kortom veel religies hebben hun eigen tempels met eigen, katakteristieke, naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de buitenkant kan je niet altijd meer zien tot welke geloof een gebouw hoort. Zo zijn er voormalige kerken die moskee geworden zijn en daarna museum (de Aya Sophia in Istanbul) en voormalige moskeeën die kerk geworden zijn (de Mezquita in Cordoba). Ook zijn er voormalige bioscopen die kerk geworden zijn (Capitol in Den Haag) en voormalige kerken die nu winkel zijn.
Eigenlijk kan je alleen aan het interieur met zekerheid zien tot welk geloof een gebouw nu hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het ook zien aan het grootste reliek in deze kathedraal: de Heilige Rok;
het naadloos gewaad dat Jezus droeg tijdens zijn kruisweg en waar de Romeinen om dobbelden op Golgotha. Of je deze oude dalmatiek moet zien als de werkelijke heilige rok van Christus is aan jouzelf, maar het is wel het teken dat het een gebouw van de Christenheid is en van niks anders.