Zijn er creationisten die geloven dat een god (God) Adam en Eva echt en in die vorm geschapen heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke en wat bedoel je precies met vorm?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die vorm dat ze al konden spreken en lopen.

Het beste antwoord

Ja, creationisten geloven sowieso dat de wereld in elkaar is gekleid door een zelfdenkende entiteit die een plan heeft met de wereld en het leven daarop. Voor velen betekent dat dat ze het verhaal uit Genesis 1 niet als een metaforische vertelling zien, maar als geschiedschrijving.
Zevendedagsadventisten hebben er zelfs een complete nieuwe stroming omheengebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

volgens mij is dat zo'n beetje de basis van het christelijk geloof. Dus Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zullen er zeker zijn,maar volgens mij steeds minder...aangezien de kerken steeds minder vol zitten.Hier in Venlo tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*direct
Ja, die zijn er. Ik weet dat er alleen al op GV minstens één creationist is die de bijbel geheel letterlijk neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat kan helemaal niet, want de bijbel spreekt zichzelf tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei ook niet dat het rationeel was. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij bedoelt tenminste, ik ben geen creationist. Ben het overigens wel veel met ze eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gelooft niet dat je god de wereld in zes dagen heeft geschapen en vervolgens een dag rust heeft genomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Bijbel is te complex om als geheel letterlijk te kunnen nemen. er is geen een stroming die alle texten letterlijk neemt, veel texten geven ook aanleiding aan te nemen dat het om symboliek gaat (de 144 duizend), andere texten bijv. "het duizendjarig vrederijk" worden aan de linkerkant van de orthodoxi als letterlijk genomen en aan de rechterkant als symbolisch. het scheppings verhaal word trouwens wel breed aangenomen als letterlijk gebeurd, de christenen die dat in twijfel trekken zijn erg in de minderheid. alleen de vrijzinnige vleugel van de pkn kan ik me nu zo bedenken die dat in twijfel trekken. ik schat het aantal kaft tot kaft theoristen hier trouwens op tientallen ipv 1.
Cryofiel
14 jaar geleden
menno, zou je eens aan die christenen kunnen vragen wat het eerst werd geschapen: de mens, of de dieren? --  Volgens Genesis 1:25-27 werden eerst de dieren geschapen, en daarna pas de mens. --  Volgens Genesis 2:18-19 werd juist de mens als eerste geschapen, en kwamen de dieren pas daarna. Welk van deze twee scheppingsverhalen is nu letterlijk zo gebeurd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat staat er niet... er staat dat er voor adam een aantal dieren zijn geschapen oa de zeemonsters, en dat er na de schepping van adam andere dieren zijn geschapen die bij de mens passen. als je contradixies in de Bijbel wilt vinden kan dat trouwens best. alleen is vrijdenker logica niet van toepassing als je de Bijbel als waar beschouwd. er staan genoeg dingen in die ook het hoofd van een christen doen duizelen. het verschil is het grondbeginsel: een Heerser die almachtig is en alwetend aanemen, waardoor je ook iets niet kan snappen of moeilijk vind het wel als Bijbelse waarheid neemt, omdat je beginstandpunt daarvoor ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*teksten, menno
en *wordt ;-)
Ja, er is een grote groep gelovigen die alles wat er in de bijbel staat als letterlijke waarheid zijn. Inclusief de reuzen en draken die wij alleen uit sprookjes kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk heb je die er bij .
je hebt ook mensen die in kabouters geloven etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk zijn die er en is zelfs de basis van de westerse samenleving waar wij trots op moeten zijn !! De vorm van geloven is alleen steeds iets soepeler geworden zoals zo veel dingen in onze samenleving veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is nu juist het mooie van dit land dat iedereen mag denken wat hij of zij zelf wil en dat is heel veel waard
jongeaardecreationisten zullen dat hoogstwaarschijnlijk geloven omdat zij de bijbel het meest letterlijk interpreteren. Op Wikipedia staat e.e.a. uitgelegd. Dit impliceert niet dat Adam en Eva de wereld bevolkt hebben met hun nakomelingen, buiten de tuin van eden waren ook mensen. Hun zonen, Kain en Seth trouwden met Awan en Azura, die vrouwen waren er kennelijk al. Hoe dat dan weer strookt met Adam en Eva als eerste mensen weet ik niet, maar in het geloof zijn zulke dingen blijkbaar nooit zo belangrijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creationisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_eva
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoe van de schepping maakt voor de meeste christenen niets uit, aangezien geen mens kan weten hoe het exact gegaan is. Dat de mens geschapen is en in zonde gevallen is, is veel belangrijker.
Dus ja, voor de creationist zijn Adam en Eva echt geschapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat 1 miljard mensen nog een voorzichtige schatting is. je moet begrijpen dat het christelijk geloof valt of staat bij het letterlijk gebeurd zijn van het scheppings verhaal en val van de mens. als je dit als een sprookje neemt, is het hele nieuwe testament, wat daarop een antwoord is, niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij belijden de 12 artikelen des geloofs. Deze vindt u in het psalmboekje achterin.
De wereld is in 6 dagen geschapen zoals u kunt vinden in de bijbel Genesis 1.
Ik hoop niet dat u (jullie) dat erg vind(den).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, maar er zijn ook vele creationisten die ook in evolutie geloven.