Wat was er in 1976 met de nieuwe paus Bergoglio aan de hand?

Ik ben dit ergens tegengekomen, maar kan geen duidelijke info erover vinden. Het had iets te maken met dat hij ergens de schuld van kreeg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De nieuw gekozen paus Franciscus is in zijn geboorteland Argentinië niet onomstreden. Mensenrechtenactivisten en journalisten beschuldigen Jorge Mario Bergoglio van verantwoordelijkheid voor de ontvoering van twee jezuïeten die in 1976, in de eerste maanden van de militaire dictatuur, werkten in arme wijken in Buenos Aires.

De leiding van de jezuïetenorde zou de twee hebben verzocht hun werkplekken te verlaten om problemen met de militaire autoriteiten te voorkomen. Het werk in arme wijken werd als socialistisch en dus verdacht beschouwd. Het tweetal weigerde zijn stek te verlaten.

Bergoglio, die toen deel uitmaakte van de leiding van de jezuïeten in Argentinië, zou vervolgens tegen de militairen hebben gezegd dat het tweetal niet meer voor de orde werkte en zou aldus voor de militairen de weg hebben vrijgemaakt om met hen te doen wat hun goeddunkte.

Bergoglio zelf heeft nooit op deze aantijgingen willen reageren, maar verklaarde enkele jaren geleden tegen de media dat hij juist verscheidene mensen heeft geholpen om een schuilplaats te vinden. Ook zou hij iemand de grens over hebben geholpen om te vluchten voor de militairen. Ook zei Bergoglio bij de militairen diverse malen navraag te hebben gedaan naar de twee jezuïeten. Die werden uiteindelijk door de militairen vrijgelaten.