Hoe besloten is het conclaaf in de Sixtijnse kapel?

Zijn de aartsbisschoppen werkelijk fysiek beperkt tot de Sixtijnse kapel? Zonder telefoon? Zijn daar toiletten? Overnachten ze daar? Hoe is de catering geregeld?

Toegevoegd na 1 minuut:
115 aartsbisschoppen in vergadering moet toch heel wat logistieke problemen stellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (2)

Het zijn kardinalen die de paus kiezen. Die verkiezing vindt plaats achter gesloten deuren in de Sixtijnse kapel, afgesloten voor de buitenwereld. Ze mogen voor, tijdens en na het conclaaf nooit iets vertellen over bijv. de uitkomsten van de stemrondes. Ze hebben een strikte geheimhoudingsplicht. Ze mogen niet meer naar huis voor een niejwe paus gekozen is. Ze verblijven/slapen in een gebouw in de buurt dat ook gecontroleerd is zodat zeker is dat ze ook daar niet kunnen worden afgeluisterd. "Rome" is wel gewend met grotere mensenmassa's om te gaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
En ja, ook in het Vaticaan zIjn toiletten. En de kardinalen zitten natuurlijk niet een hele dag op hun stoel. Dagelijks bidden ze ook om de bijstand van de H. Geest, samen, er vindt ook 'onderlinge uitwisseling van gedachten plaats en er wordt af en toe ook een rustdag ingelast als het conclaaf wat langer duurt. Het moet vreemd lopen als er voor Pasen niet een nieuwe paus is gekozen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een interessant artikel over de verkiezing van de paus en of en hoe die verkiezingsuitslagen eventueel te vervalsen zijn zie bijgevoegde link: http://www.bbc.com/future/story/20130301-hacking-the-papal-election
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Vaticaan is vast wel excellent uitgerust, qua sanitaire voorzieningen, maar mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar de beslotenheid van het conclaaf in de Sixtijnse kapel. Mogen die 115 kardinalen ( geen aartsbisschoppen, dank voor de correctie) er echt niet uit voor " menselijke zaken") ?
Computoon
11 jaar geleden
Als ze gebruik willen maken van het toilet zullen ze de Sixtijnse kapel wel MOETEN verlaten, want dat is in de eigenlijke kapel niet aanwezig omdat het een kerkruimte is, die bij een conclaaf als vergaderruimte wordt gebruikt. Maar inderdaad, het conclaaf is een voor de buitenwereld afgesloten bijeenkomst in een afgesloten gedeelte van Vaticaanstad. De kardinalen moeten dag en nacht in die beslotenheid blijven en mogen geen enkel contact hebben met wie dan ook in de buitenwereld. Op de morgen waarop het conclaaf begint, komen de kardinalen in de Sint-Pieter bijeen voor een plechtige eucharistieiviering met de mistekst 'voor de keuze van een paus'. Dus niet in de Sixtijnse kapel. 's Middags trekken de stemgerechtigde kardinalen, gekleed in kloorkleding, vanuit de Paulijnse kapel naar de Sixtijnse kapel, onder het zingen van de hymne 'Kom, Schepper Geest." In die Sixtijnse kapel heeft iedereen een vaste plaats toegewezen gekregen. Ze leggen de eed af dat ze alle voorschriften voor de pauskeuze nauwgezet zullen volgen. Vlak voor de stemming gaat beginnen moet ook de pauselijke ceremoniemeester en de geestelijke die een overweging heeft gehouden voor de kardinalen de Sixtijnse kapel verlaten. Als er na drie dagen nog niemand is gekozen, wordt de stemming max. 1 dag onderbroken voor gebed en een vrije uitwisseling tussen de stemgerechtigden en een korte geestelijke aansporing door de eerste van de kardinaal-dekens. Kortom: de kardinalen zitten een zeer groot deel van de dag in de Sixtijnse kapel, maar niet 'gevangen'. Tot een jaar of 15 geleden waren er in een afgeschermd gedeelte van het Apostolisch Paleis, nabij de Sixtijnse Kapel, cellen ingericht, met een eenvoudig bed en een bescheiden wasgelegenheid. Maar sinds 1996 is er een gastenverblijf buiten het Apostolisch Paleis dat speciaal voor een conclaaf is gebouwd: Domus Sanctae Marthae. Daar brengen de kardinalen de nacht door en vandaaruit worden ze 's ochtends naar de Sixtijnse Kapel gebracht. Maar ook tijdens dat vervoer mogen de kardinalen niet benaderd door derden. Ook is bepaald dat televisie-, radio- en telefoonverbindingen in het Domus Sanctae Marthae onklaar gemaakt moeten worden.
Inderdaad, de kardinalen zijn volledig buitengesloten van de buitenwereld.
Op het naar buiten brengen van iets van wat tijdens het conclaaf besproken is staat de hoogst mogelijke straf: excommunicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik begrijp de min net want dat antwoord is correct. Ik zal de min neutraliseren met een + :-)