Hoe bewijzen christenen het bestaan van God?

En als dit niet te bewijzen is, waarom geloven ze het dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Daarom is het ook geloven, als er bewijzen waren, was dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk niet dat Christenen de intentie hebben om het bestaan van God te bewijzen.
Als jij echt veel van iemand houdt bewijs dan maar eens dat die liefde er is, niet alles valt aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou in mijn geval niet best zijn, heb al 8 jaar last van ritmestoornissen
Ha, die Firefox;

Gelovigen zien vaak geloven als weten zonder behoefte aan wetenschappelijk bewijs; zij zien genoeg bewijs in het leven om zich heen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zelfs wetenschappers die geloven. Dit lijkt mij een onmogelijke combinatie. Tenzij je vindt dat God de natuurwetten heeft geschapen. Een interessant boek hierover is "De dingen hebben hun geheim" van A. van den Beukel.
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden
Dat kan je NIMMER bewijzen. Zodra je 't kon bewijzen, is 't ook geen GELOOF meer.
Veel mensen geloven omdat ze bang zijn anders in de hel te komen. Maar een geloof gebaseerd op angst heeft nul en generlei waarde. Je moet de bijbel niet letterlijk nemen, dat doe je alleen als je bang bent. Dan krijg je rare gedachten en idiote anti-evolutie zaken zoals die nep-arc van Noach die ze hebben gebouwd.

'T gaat om de globale inhoud: wees goed voor anderen etc. Of je daarbij werkelijk gelooft doet er eigenlijk niet toe - als je gedrag maar acceptabel is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet. Christenen bewijzen het bestaan van God niet. Ze _geloven_ in het bestaan van God. En door hun godsgeloof ervaren ze overal het bewijs van zijn bestaan, dat wel. Maar dat is niet hetzelfde als bewijzen zoals je dat in wetenschappelijke context zou doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals wiskundige Pascal al zei: Er zijn bewijzen van het verstand en bewijzen van het hart.
Je kunt beredeneren dat God bestaat.
Je kunt beredeneren dat God niet bestaat.
Met andere woorden: je kunt Gods bestaan niet bewijzen (zoals je überhaupt het bestaan van iets echt kunt bewijzen, je kunt niet eens bewijzen dat de wereld bestaat). Maar je kunt ook niet bewijzen dat God er niet is.

Als je een keuze wilt maken, zijn er dus andere manieren nodig dan alleen (wetenschappelijk) bewijs.
Er bestaat zoiets als moraal, geweten, liefde, vrije wil. Er zijn dingen die je betekenis geeft, maar in de wetenschap wordt alles even zinloos. Je moet zo'n keuze dus maken uit je hart denk ik. Maar je verstand niet helemaal uitschakelen, anders wordt het luchtfietserij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we het hebben over de mogelijkheid van het bestaan van God, zegt de bijbel dat er mensen zijn die voldoende bewijs gezien hebben, maar die de waarheid over God zijn blijven ontkennen.

Miljarden mensen uit allerlei verschillende achtergronden, uit elke laag van de bevolking en van elk opleidingsniveau geloven dat er een God is die we zouden moeten vereren. Maar als al die mensen door alle eeuwen heen, er stuk voor stuk zo van overtuigd zijn dat God bestaat, kan iemand dan met absolute zekerheid zeggen dat ze er allemaal naast zitten?

Enkele primaire wetenschappelijke die op het bestaan van God wijzen:

Causatie. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van het universum en alles wat zich daarin bevindt (de alternatieve theorie stelt dat "niets" explodeerde en dat dat resulteerde in alles wat we om ons heen zien).

Orde. God biedt de beste verklaring voor abstracte noties, zoals getallen, mathematische formules, chemische processen en natuurwetten (de alternatieve theorie stelt dat de chaotische eerste elementen zichzelf tot complexe informatiesystemen rangschikten).

Ontwerp. God biedt de beste verklaring voor de absolute complexiteit die inherent is aan de kosmologische, stellaire, planetaire, chemische en biologische systemen (de alternatieve theorie stelt dat willekeurig toeval een schijnbaar ontwerp ontwikkelde)

Gecodeerde Instructies. God biedt de beste verklaring voor de digitale DNA-code die zich in al het leven op aarde bevindt en dit controleert (de alternatieve theorie stelt dat complexe codes, zoals de binaire codes waarmee computers werken, plotsklaps zonder enige vorm van programmeren, testen en 'debuggen' tot ontstaan kunnen komen).

Onreduceerbare Complexiteit. God biedt de beste verklaring voor volledig functionerende biologische organismen, systemen en subsystemen die niet door middel van geleidelijke evolutionaire processen zouden kunnen ontstaan zonder al op een lager evolutionair niveau volledig op te houden met functioneren (de alternatieve theorie stelt dat biologische systemen enorme, onzichtbare sprongen namen van eenvoud tot complexiteit zonder een gericht proces of vooruitziende instructies).

Dualiteit. God biedt de beste verklaring voor de afzonderlijke menselijke functies van brein en bewustzijn (materie en verstand) (de alternatieve theorie is het monisme - alleen materie bestaat en het menselijk brein lijkt slechts een afzonderlijke onderbewuste capaciteit te hebben).

Moraliteit. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van liefde, emotie, altruïsme en inherente morele/ethische waarden over de hele wereld (de alternatieve theorie stelt dat door middel van ongeleide materialistische processen een hoger menselijk bewustzijn is geëvolueerd).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens goed om je heen; God herken je (oa) aan Zijn Werken