Staat er in een geloofsboek dat er leven op andere planeten is?

Gelovigen zeggen altijd achteraf dat bepaalde kennis ook in hun boek stond.
Nu wil ik dit eens vooraf van ze weten.
En dan gaat het mij met name over de Koran en de Bijbel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij in dat boek van Scientology
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta d'r voor open, ik maak geen onderscheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak de koran of de bijbel en lees. Onderzoek alle dingen en bewaar het goede.

Het beste antwoord

Dat is niet eenvoudig te beantwoorden. De boeken die als heilig worden beschouwd zijn voor het grootste deel heel erg oud en in allerlei (intussen 'dode') talen geschreven. Ze zijn ook erg dik, en bevatten veel teksten die elkaar tegenspreken.

Dat betekent dat ze op heel veel verschillende manieren uitgelegd kunnen worden en dat je altijd wel een stuk tekst kunt vinden dat een bepaald idee ondersteunt. De een denkt dat 'boodschappers/engelen' gevleugelde wezens zijn, de ander zegt dat je die vleugels niet letterlijk moet nemen maar dat ze een symbool zijn voor hun 'bovenmenselijkheid' en hun connectie met de hemel, en nog een ander zegt dat het om aliens gaat die gebruikmaken van antizwaartekracht.

Daarom kun je in zowat alle heilige boeken 'bewijzen' vinden van leven op andere planeten. Zo zien sommige mensen in de uitspraak van Jezus dat het huis van zijn vader vele woningen kent, een aanwijzing voor andere intelligente levensvormen, terwijl anderen het opvatten als de geruststellende mededeling dat er in de hemel plaats is voor mensen van verschillende geloven, of zelfs gewoon dat er plaats is voor een heleboel mensen. Je kunt bij zo'n tekst al hele boeken volschrijven over wat de afzonderlijke woorden allemaal konden betekenen in de taal waarin de tekst oorspronkelijk geschreven was. (Zie bron voor een voorbeeld.)

Je ziet eigenlijk hetzelfde met allerlei grotschilderingen, reliëfs en beelden: de een ziet er een maïsgod in, de ander schrijft een boek met de titel 'Waren de goden kosmonauten?'

Maar om eerlijk te zijn: dat verschijnsel heb je zelfs bij moderne boeken. Ook als ze niet erg dik zijn, en zich in de huidige tijd afspelen, een tijd die je goed kent. Je moet eens voor de grap twee mensen hetzelfde boek laten lezen en ze daarna vragen wat de schrijver bedoelde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten tijde dat deze werkjes werden geschreven, had men geen flauwe notie, dat er überhaupt andere planeten waren.
Dus nee, dat staat nergens vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt niet, je kan toch zelf ook zien dat planeten anders zijn dan sterren! Enkele relatief dicht bij de aarde staande planeten zijn in de oudheid al beschreven omdat deze met het blote oog zichtbaar zijn. Mercurius was 3000 v.Chr. bekend bij de Sumeriërs onder de naam Ubu-idim-gud-ud. De eerste gedetailleerde beschrijvingen van Venus dateren uit de 1600 v.Chr., eveneens door de Sumeriërs. Mars was bekend in het oude Egypte en de Arabieren noemden deze planeet Al Qahira. Ook Jupiter en Saturnus waren in de oudheid bekend omdat deze planeten vaak als zeer heldere sterren aan de hemel stonden. Andere planeten zijn vanaf aarde niet met het blote oog zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat:
Nu wil ik dit eens vooraf van ze weten.
En dan gaat het mij met name over de Koran en de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
citaat: in de oudheid was dit al bekend en zelfs in 3000 is er voor het eerst over geschreven. Denk je dat de bijbel ouder is ofzo? En dan nog: al hadden ze het niet op schrift: ze ZAGEN allang dat een ster iets anders is dan een planeet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of men dat nu wel of niet wist is niet aan de orde. De vraag is: staat in de bijbel of koran iets over leven op andere planeten.Of hoe die dingen aan het firmament nog meer heten mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja gerard alles voor DUS in het antwoord klopt niet dus of het antwoord klopt kan ik nu niet weten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men wist wel dat er IETS was, maar niet dat het planeten waren. Men dacht toen echt dat de aarde de enige in zijn soort was.
nee in de bijbel staat niet dat er leven op andere planeten is ik denk dat de koran daar ook over zwijgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Bijbel is God zelf , een geestelijk wezen en hij heeft myriaden andere geestelijke wezens van diverse soorten geschapen: engelen, cherubs en serafs.

Zij vervullen verschillende taken en functies in zijn complexe hemelse organisatie.

Zoek maar even op Psalm 104:4; Hebreeën 12:22; Openbaring 19:14.

Toegevoegd na 23 uur:
Dus de Bijbel spreekt over leven met een andere natuur dan wij (bovennatuurlijk). welke niet aan deze aarde gebonden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie in dit antwoord geen bevestiging of ontkenning van eventuele berichtgeving in bijbel of koran of welke ander boek dan ook over vergelijkbaar menselijk leven op andere planeten.