Zijn er onderzoekspercentages dat negatieve atheisme meer is dan de positieve atheisme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

Helaas zijn hierover geen betrouwbare onderzoeksgegevens beschikbaar. Wel kun je een idee krijgen over de enorme grootte van deze groep. Veel negatieve atheïsten zijn namelijk te vinden onder groepen die normaal gesproken in een ander 'hokje' worden gestopt.

Ik wil beginnen met terug gaan naar de definities van positief en negatief atheïsme, of sterk en zwak atheïsme zoals het tegenwoordig vaker wordt genoemd.

Zwak atheïsme, ook wel aangeduid als negatief of impliciet atheïsme , is gewoon een andere naam voor de meest brede en algemene opvatting van het atheïsme: de afwezigheid van het geloof in een goden.

Sterk atheïsme, ook wel aangeduid als positief of expliciet atheïsme, gaat een stap verder en ontkent het bestaan van – ten minste één god, maar meestal meerdere goden. En soms zelfs het ontkennen van het bestaan van welke god dan ook.

Als je kijkt naar de definitie zul je zien dat je geen verdeling kunt maken tussen sterke en zwakke atheïsten. Alle sterke atheïsten zijn namelijk tegelijkertijd ook zwakke atheïsten omdat bij hen geloof in een god afwezig is. Overigens worden agnosten ook vaak geschaard onder de zwakke atheïsten omdat bij hen in veel gevallen het geloof in een specifieke god niet aanwezig is.

De conclusie is dus dat alle atheïsten zwakke atheïsten zijn, en dat sommigen daarnaast ook sterke atheïsten zijn. Verder zijn er onder agnosten vele zwakke atheïsten, aangezien zij vaak geen geloof hebben in een specifieke god. De laatste groep met zwakke atheïsten is terug te vinden waar je ze niet verwacht: namelijk bij de mensen die in naam een bepaald geloof aanhangen, maar niet werkelijk geloven.

Je zult begrijpen dat onderzoek hiernaar erg moeizaam is en dat aantallen daarom ook niet te geven zijn. Ik hoop dat je toch wat hebt aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Mooie uitleg, +.
rose
11 jaar geleden
Het is natuurlijk eigenlijk onzin. Een atheïst is iemand die het bestaan of de bestaanbaarheid van een (persoonlijke) god ontkent (een atheïst is dus ook iemand die gelooft dat God niet bestaat). Zwak en sterk atheïsme bestaat derhalve niet, wat men zwakke atheïsten noemt zijn geen atheïsten. Bij agnosten is het geloof in een specifieke god nooit aanwezig, je kunt niet geloven en agnost zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben u dankbaar :)