Hoe zorg ik ervoor dat ik geen honger krijg tijdens het vasten ?

Ik ga met mijn moeder in de 40 dagentijd vasten, je mag dan wel iets eten maar je moet zomin mogelijk eten, dus was kan k dan het besten eten, wat zomin mogelijk calorien en koolhydraten bevat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Amadea
11 jaar geleden
Als je maar heel weinig eet moet je juist voeding kiezen die véél koolhydraten bevat. Anders voel jij je veertig dagen lang tot niets in staat...
Ritsuka
11 jaar geleden
40 Dagen lang zo goed als niks eten is wel heel moeilijk vol te houden hoor.
Waarom?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
als je geen honger hebt vast je niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben gelovig en in de 40 dagen tijd mag je er dan voor kiezen dat je probeert te vasten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eiwitten zorgen lang voor een vol gevoel en is gezond. Langer dan koolhydraten.

Antwoorden (2)

Natuurlijk krijg je honger, dat is ook de bedoeling van vasten geloof ik:

Want vasten betekent jezelf van iets onthouden.
Niet als doel op zich, maar met een hoger doel: je wilt tijd inruimen om de Heer te ontmoeten, om bijbel te lezen, om stil te zijn, om te bidden. Door iets te laten staan zet je een streep onder je gebeden. Je laat zien dat het je ernst is. Je onthoudt je van iets waardoor je leeg wordt en je van iets nieuws vervuld kunt raken. Je onthoudt je ergens van. In het geval van de vrek: zichzelf onthouden van overmatige zuinigheid. In ons geval zal dat meestal anders zijn!
In de christelijke traditie kennen we het vasten vooral als niet-eten of minder eten, niet snoepen, jezelf onthouden van lekkernijen. Dat is helemaal in lijn met het bijbelse vasten, want 'vasten' betekent in de bijbel letterlijk 'niet-eten'. Zo kun je aan soberheidsvasten doen. Net als Daniël die zich drie weken lang onthoudt van lekkernijen, vlees en wijn, terwijl hij ook zijn lichaam niet zalft (Daniël 10:2-3).

In de veertigdagentijd is het vooral soberheid wat de bedoeling is. Geen tussendoortjes dus en geen overdrevenheid. Neem een boterham zonder beleg, nee alleen wat aardappelen en groente en geen vlees. Drink thee en water ipv frisdrank en koffie.

Waarom zou je iets eten met weinig kcal of koolhydraten? Dat heeft natuurlijk weinig zin. Je redt het ook niet op alleen water (geen kcal, geen koolhydraten).

Dus om geen honger te krijgen ga je sober eten: boterhammen met simpel of geen beleg, geen luxe en geen tussendoortjes tenzij je omvalt van de honger want dan kun je ook niet meer bidden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Sober leven, mooi streven zo.
en zo ben je bezig met vasten, maar wel op haalbare manier.
Zoals in het vorige antwoord is gezegd is het belangrijk om je op God te richten, bidden, stilte opzoeken, Bijbel lezen enz. Het lijden dat we kennen, en de boete die we doen (bijv. door vasten) kunnen we opdragen aan God voor een bepaalde intentie of doel. Door die juiste geestelijke gesteldheid kun je het vasten volhouden.
Qua eten zou ik in ieder geval vlees en wijn laten staan, dat past bij hoe men altijd gevast heeft. Daarnaast allerlei luxe laten staan (chips, zout, slagroom, koekjes enz.).
Wanneer je last hebt van een hongergevoel kun je het beste voedsel nemen dat langzaam opgenomen wordt, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en liever regelmatig kleine hoeveelheden eten ipv af en toe grote hoeveelheden.
Een goede vasten gewenst.