Op welke bijbeltekst baseert de SGP dat regeren niet voor vrouwen is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

In artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP staat dat er een specifieke orde is gemaakt door God waarbij de man het hoofd is van de vrouw. De tekst is te vinden op www.SGP.nl. Hier worden ook de teksten genoemd waarop ze dat baseren. Met mijn telefoon is dat allemaal niet op te hoesten, misschien doe ik dat later wel als ik een pc tot mijn beschikking heb.

Toegevoegd na 2 uur:
Artikel 7:

Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een
eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben
ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw.
Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en
vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de
van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent,
is revolutionair en moet krachtig worden bestreden.

Er wordt in de toelichting gerefereerd aan een scala van bijbelteksten die bovenstaande bevestigen.

Toegevoegd na 1 dag:
Eerste kerstdag, en wat kun je dan op een verloren uurtje beter doen :-)
De volgende bijbelteksten worden in artikel 7 genoemd, Genesis 1:27, Gen. 1:26,27, Gen. 3:16-19,1 Petr. 3:1-7,1 Tim. 2:11-15, 1 Korinthe 11:3. Ef. 1:22, Gal. 3:28, Joh. 14:28, Hebr. 5:8, Fil. 2:6-11, Ef. 1:22,23, Spr. 31:12,27, 1 Tim. 2:15; 5:8.

Overigens wordt bij sommige teksten de afkorting o.a. geplaatst
wat aangeeft dat er meer ondersteunende teksten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+ voor de onzinnige min...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kopieren van een aantal referenties uit een beginselen stuk zie ik niet bepaald als bijbelvorsing. Het verbaasd mij dat jij niet al deze teksten tijdens de kerst bent gaan bestuderen. Tenslotte was jij geinteresseerd.

Andere antwoorden (3)

Ik heb geen idee,of dat maar over één bepaalde tekst gaat, maar in heel het OT kun je lezen dat vrouwen net als het vee, tot de eigendommen van de man behoren.
En zeg nou zelf, die laat je toch ook niet de dienst uitmaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vee of de man? Geen van beide heeft controlle over mij.
Het gaat bij de SGP om een scheppingsorde, die zij denken te lezen in de tekst van de Bijbel. Dat begint al bij Genesis, waarbij de vrouw genomen wordt uit de rip van de man. Het is dus een begrip van een groot scala aan teksten die zij op een bepaalde manier lezen. Daar hoort ook Efeze 5 bij, waar vrouwen erop gewezen worden onderdanig te zijn. Onderdanigheid is echter iets dat je op meer plekken tegenkomt, o.a. ook in Timotheüs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.uwkeuze.net/Islaam%20Christendom/De%20Bijbel%20als%20getuige/Vrouwonvriendelijke%20teksten%20in%20de%20Bijbel.html

Ik gok dat dit de meest logische zijn:

1 Korintiërs 14:33-36: “…Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken… en …want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente…”

1 Timoteüs 2:11-12: “…Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden…”
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn inderdaad de meest logische teksten om vrouwen te verbieden om te spreken in het openbaar, maar ze kunnen enigszins uit hun verband zijn gerukt door gereformeerden (dit is geen verwijt): Als wij kijken naar bijvoorbeeld de verzen uit Korintiërs 14:33-36 lijkt het inderdaad dat vrouwen door Paulus verboden worden om in het openbaar in een gemeente te spreken, als wij echter verder lezen van vers 36 tot 38, komen wij tot het volgende: 36 Is het Woord Gods van u uitgegaan? Of is het tot u alleen gekomen?
37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkennen, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.
38 Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend. Statenvertaling (omdat hij het dichts bij de grondtekst ligt) Hieruit kunnen wij ook verstaan dat de gemeente in Korinthe wellicht ten onrechte een aantal voorschriften had geïmplementeerd in hun gemeente waar Paulus zijn bedenkingen bij had. Een van deze waren dus de gedachte dat vrouwen niet mochten spreken in de gemeente. In dat opzicht kunnen de bovenstaande verzen eerder worden gezien als vermaning van Paulus op de gemeente Korinthe in die tijd, die sowieso te boek stond als een gemeente van extremen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ze kunnen enigszins uit hun verband zijn gerukt door gereformeerden (dit is geen verwijt):>>> Waarom is dat geen verwijt en waarom zou je dat niet mogen verwijten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij nader inzien heb ik die noot "dit is geen verwijt" niet in de reactie hoeven te plaatsen doordat ik het uiteraard met mijn reactie eens ben. Het is mijn interpretatie over hoe Paulus de gemeente in Korinthe vermaande over een aantal bedenkelijke zaken die daar speelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ramboxxl: De Statenvertaling ligt helemaal niet het dichtst bij de grondtekst. Deze is gebaseerd op de Textus Receptus en de Masoretische tekst en de jongste beschikbare kopieën hiervan stammen uit de 15e en respectievelijk 10e eeuw. De NBT bijvoorbeeld is gebaseerd op veel oudere en oorspronkelijkere teksten.