Wat is een Mahram? (Islam)

Als een meisje een jongen wilt ontmoeten en heeft ze een mahram nodig volgens mij...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
35.8K

Antwoorden (4)

Gevonden op de Engelse wiki:

Anyone whom a Muslim is not allowed to marry is mahram, if they are of the opposite sex and have reached puberty. A partial list of what is considered a "mahram" can be found in Surah 24, Ayah 31, of the Quran.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mahram

Dus in feite zou je broer een Mahram kunnen zijn, omdat je niet met hem kunt trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mahram is wat we in het Nederlands een chaperonne zouden noemen (of eigenlijk een chaperon, want binnen de Islam mag het alleen een man zijn).
Zo iemand moet zelf een bepaalde leeftijd bereikt hebben (puberteit of volwassenheid meen ik), en de vrouw vergezellen wanneer ze het gezelschap van een man opzoekt, om in de gaten te houden dat er geen rare dingen gebeuren. Geen stiekeme afspraakjes dus, al valt er met sommige mahrams nog wel eens wat te regelen ;-)

Voor de veiligheid moet de mahram iemand zijn die voor de veiligheid (lees : kuisheid) va n het meisje kan en wil instaan, dus een vader, (oudere) broer of oom komen daarvoor primair in aanmerking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuses, vrouwen als tantes, moeders en grote zussen komen wel degelijk ook in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens na in het Nederlands.Heel veel uitdrukkingen die in het Nederlands wordt uitgelegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
deze situaties zijn in de meeste aziatische landen ook.Midden oosten blijft achter met denken en veranderen.Halal systeem slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste islamitische families is het niet gebruikelijk een jongen/man te ontmoeten zonder een mahram, uitzonderingen daargelaten.

Een mahram is niets meer en niets minder dan iemand die een oogje in het zeil houdt en - kort door de bocht - de kuisheid van de vrouw 'in verzekering stelt'.

De voorwaarden waaraan voldaan moet worden om een mahram te zijn:
• de man moet een moslim zijn
• volwassen en bij zijn verstand
• en dat de man een man is die volgens de wetgeving van Allah niet met desbetreffende vrouw kan trouwen. Als hij niet aan deze eigenschappen voldoet, dan is hij geen mahram.

Op bijgevoegde links wordt het verder gespecificeerd, er zijn namelijk nogal wat regels voor. Hopelijk kun je iets met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet jij er echt zo veel van, of zoek je alles op?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In alle bescheidenheid; ik weet er veel van, maar vermeld bij onderwerpen als deze graag links. Het is ondoenlijk om al die regeltjes die de islam heeft neer te zetten.