Wat vertelt de Koran over je geloof? Wat mag wel en wat niet? Wat zijn de regels waar je je aan moet houden?

Naar aanleiding van een gebeurtenis ben ik over religieuze "oorlogen" en terrorisme gaan nadenken. Ik ken de Koran niet, heb al wel wat informatie gezocht. Dus graag iemand die veel van de Koran weet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch niet werkelijk een antwoord verwachten op al die vragen in de hier beschikbare 2500 tekens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop,leen een koran ,lees hem en alle vragen daaromtrent zijn beantwoord!

Antwoorden (3)

Als daar een eenduidig antwoord op gegeven zou kunnen worden, dan zouden er niet zoveel verschillende bewegingen, (van zeer liberaal tot zeer fundamentalistisch), binnen de islam bestaan. Punt is dat iedereen zo zijn eigen draai en interpretatie aan de koranteksten geeft. Dat komt omdat de koran nou eenmaal voor een groot deel uit nogal onbegrijpelijke gedichten bestaat. Ik zu zeggen, lees de koran maar gewoon zelf, dan zul je snel zien wt ik bedoel. Het is een veel dunner boek dan je zou verwachten.

Daarnaast heb je ook nog de zg. hadiths, overleveringen van naar men zegt (al is dat niet zeker) naasten van de profeet Mohammed, die de koranteksten ook nog eens 'uitleggen' en 'aanvullen'. Per stroming binnen de islam worden deze hadiths wel of niet serieus genomen. Uiteindelijk is de koran het enige boek dat door alle stromingen serieus wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alle respect. Wie bepaald of jij je aan regels dient te houden? Geloof gaat over liefde en vrijheid en niet over beperking en dogma's.

Wanneer jij je aangetrokken voelt tot de Koran is dit prima, maar gebruik deze dan als basis voor jouw leven. Kijk en voel wat de regels voor jou kunnen betekenen in in jouw leven. Gebruik ze, maar niet als "dit is het en ik moet me eraan houden.
Wanneer je hier wel voor kiest dan laat je je leven en geef jij je eigen leven niet zelf inhoud - wat m.i. toch de uiteindelijke boodschap is.

"De mens is zijn eigen schepper", toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De islam is bij uitstek een religie met heel veel regels. En als ik zeg heel veel, dan bedoel ik ook heel veel! Je kunt het niet zo gek bedenken, of er is wel een regeltje voor. Doordat de moslim zich aan de regels houdt, voelt hij zich beschermt en heeft hij geen angst. Hij doet immers precies wat er gevraagd wordt.

De meest belangrijke regel binnen de Islam is het aanbidden van de enige God, Allah (subhanahu wa Ta'ala, Verheerlijkt en Verheven). Er is geen enkele andere god dan God en Mohammed is zijn boodschapper. Er is niemand en niets die het recht heeft aanbeden te worden dan God.

Er zijn dwingende regels en het naleven hiervan is erg belangrijk, zoals het vijf keer per dag bidden. Er zijn ook regels die sunnah zijn, die zijn gewenst maar niet direct verplicht. Daarnaast zijn er nog de Hadith (overleveringen van Mohammed en zijn volgelingen).

Interessant om nog te vermelden is dat vele moslims niet direct een antwoord vinden op hun vragen of iets haram (niet toegestaan) of halal (wel toegestaan) is. De koran en hadith zijn niet altijd even duidelijk, dus komen er veel tegenstrijdige meningen naar voren. Dan zijn er nog fatwa's - religieuze opinies van geleerden. Verschillende geleerden kunnen op dezelfde vraag een ander antwoord geven. Het gebeurt ook vaak dat de fatwa van de ene geleerde tegengesproken wordt in een fatwa van een andere geleerde.

De islam kent 5 plichten of pijlers voor iedere moslim, al is uiteraard geen moslim gelijk. Omdat de regels teveel zijn om ze hier op te noemen, kan ik je het beste aanraden om te surfen naar islamitische sites waar je inhoudelijk meer te weten kunt komen over alle do's en don'ts.

Door de vele regels, stromingen, overtuigingen en interpretaties is het bijna onmogelijk om eenduidige antwoorden te vinden. Hopelijk heb ik je toch een eindje op weg geholpen.