Hoe zouden wij nu een profeet moeten herkennen?

Hoe herkende ze vroegen een profeet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus Christus, wat een hoop vragen over profeten... Ik ga naar bed... ;-)))
AWM
14 jaar geleden
Dat heb ik voorspeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Antwoordman!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mijn foto als avatar zou gebruiken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Peter! Die is echt goed!!!

Het beste antwoord

Die herkennen we over duizend jaar pas, denk je dat we Mohammed van de Islam meteen herkenden, nee hoor pas veel en veel later, wellicht na zijn dood of pas na duizend jaar...

En hoe komt dat dan, heel simpel, als een profeet iets zegt dat over 1000 jaar pas gebeurt, wanneer kunnen we dan herkennen dat het waar is, wat hij toen zei?

En er lopen heel veel profeten rond momenteel, maar die worden allemaal niet geloofd... Gelukkig maar...

Aan de waarheid kent men een profeet, want die zegt zaken die voorspellend zijn van karakter en als het uitkomt, pas dan is het een ware profeet...

Vandaag herkende men precies net zo profeten als vroeger, daar is nooit een verandering in gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het kenmerk van een profeet is dat hij zaken in de toekomst aanziet komen en verkondigt. Dus dat is makkelijk te herkennen. Aandelenkoersen, voetbaluitslagen, het weer op lange termijn, verkiezingsuitslagen. Als ie dat kan, dan (h)erken ik hem.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je zijn telefoonnummer?
Ik wil graag van hem weten welke 6 lottogevallen en welke kleur valt voor volgende week zaterdag.
Hij mag het alleen aan mij vertellen, want ik wil de enige zijn die de lotto formulier goed invult. Ik zal hem eeuwig dankbaar zijn.
Een profeet is vaak niet erg geliefd. Vooral niet in zijn eigen omgeving. En in zijn eigen tijd. Dus als je iemand tegenkomt die dingen van je vraagt of dingen vertelt over de toekomst die je onwelgevallig zijn, dan zou het er wel eens eentje kunnen zijn.
Kenmerkend is ook dat hij ondanks dat vaak wel een aanhang weet te veroveren, maar dat is dan vaak later, als hij er zelf al niet meer is.

Maar beide zaken gelden ook voor mensen die helemaal geen profeet blijken te zijn. Ze zijn nogal zeldzaam als het erop aan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google is your friend:

Jezus zei: “Aan de vrucht kent men de boom” (Matteüs 12:33). Wanneer we willen zien of er “vruchten” worden voortgebracht, dan kunnen we de volgende drie specifieke proeven op elke leermeester toepassen om te bepalen hoe nauwkeurig de zaken zijn die hij of zij onderwijst:

Letterlijk gekopieerd van onderstaande link, waar ook het vervolg van dit verhaal staat:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even ervan uitgaande dat je het over bijbelse profeten hebt:

In het Oude Testament worden twee criteria gegeven waaraan de Israëlieten de profeten moesten toetsen.
- Kwam uit wat de profeet had aangekondigd.
- Riep hij niet op tot afval van de Heer.
Door via de profeten tekenen te verrichten of door de voorzeggin­gen van de profeten uit te laten komen bevestigde God dat de profeten werkelijk namens Hem spraken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een profeet doet heilzame voorspellingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die voorspellingen zijn te verifieren binnen de tijd dat hij of zij leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je, dat voel je.
Dat is iemand die je dit gevoel kunt geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een persoon die werkelijk een profeet zou kunnen zijn zou direct voorpagina/wereldnieuws zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd van de bijbelse profeten geloofde vrijwel iedereen in God, en vreesde iedereen Hem. Dus in die tijd goddelijke voorspellingen doen, kon rekenen op veel volgelingen. In deze tijd, waarin de twijfels over het wel of niet bestaan van een God zeer groot zijn, zal een profeet nooit als een profeet herkend worden maar meer als een persoon met grote praatjes, sceptisch als wij zijn geworden. Daarnaast is het bestaan van de vroegere profeten nooit echt bewezen, dus misschien hebben er nooit profeten bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens aan:
Althans uiterlijk niet.
Het is een benaming die wij aan iemand toekennen, omdat de persoon veel voorspellende taal gebruikt.
In deze tijd maakt het op mij een negatieve indruk.
In de tijd vooren rondom Christus waren het personen die voorspelde wat er ging gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het erg lastig is om in deze tijd een profeet te herkennen. In vroeger tijden waren de mensen veel "goedgeloviger" (en dat woord bedoel ik NIET negatief!)

Ik bedoel maar, als Jezus nu zou leven en zou zeggen "ik ben de zoon van god" ... dan lijkt mij de kans zeer groot dat hij, in plaats van discipelen, een psychologisch onderzoek, medicatie en een behandelplan zou krijgen...

NB: dit antwoord is NIET bedoeld om gelovige mensen te beledigen!
14 jaar geleden
Er is er één geweest waarvan veel mensen zich nog niet bewust zijn.
Tegenwoordig met alles wat we hebben wat er toen nog niet was, je zal versteld staan en het voelen.
Maar nog niet in dit leven.
Leer je kinderen om het nieuws te volgen.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik geloof dat Bahá'u'lláh de laatste was. Helaas kan ik geen Arabisch meer leren, want de vertalingen zijn zodanig dat er zaken verloren zijn gegaan denk ik. Nederlands is primitief, Engels vind ik wat beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet helaas mijn antwoord gedeeltelijk aanpassen.
Ik denk dat hij de laatste was en dat tegenwoordig veel mensen eigen theorieën bedenken en overal zit een kern van waarheid in. Voor iedereen is er kennis te vinden van zijn verborgen woorden. Het kost echter tijd en moeite.
Zijn vader werd door een peloton van 650 man doodgeschoten omdat zijn geloof verboden was.
De rede was omdat hij openbaar verkondigde dat er 1 God is. Nu nog steeds worden er mensen uit het land van zijn herkomst gemanipuleerd naar moslim. Kinderen worden niet toegelaten op scholen als bekend is dat ze geen moslim zijn in Iran. Ze ontkennen daar de laatste profeet gewoon.
Als je geïnteresseerd bent zie bronnen.
Hij zou in ieder geval een baard moeten hebben, kan mij geen onbebaarde profeet herinneren!