als je in boeddhisme gelooft moet je dan iets doen voor je geloof?

moet je een speciaal iets doen als je in boeddhisme gelooft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de werken van barmhartigheid en rechtvaarigheid etc. moet je vooral geloven dat de weg die je ingeslagen bent de allerbeste weg is. Je moet dus onderzoeken of het B. alles biedt boven alles, zo ja daarin dan volharden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben Boeddhist / Taoist. Ik geef hier ook les in. Maar ik kan zeggen dat er veel stromingen zijn. Het Boeddhisme wat ik aanhang is het Chen Boeddhisme (wat voor de leek het meeste op het Japanse Zen lijkt) dit komt redelijk overeen met Taoisme en gaat iig erg mooi samen. Het 'populaire' Boeddhisme wat je vaak hoort en ziet is niet zoals het eigenlijk is. Als zelf de zanger Gordon al zegt Boeddhist te zijn denk ik dat mijn punt duidelijk is. In het Taoisme zijn wél veel geschriften die belangrijk zijn, zoals de Tao Te Ching, Lieh Tze en Zwang Tze. In het Boeddhisme is dit eigenlijk 'alleen' de leer van Boeddha. Ook deze heeft 'levens aanwijzingen' De 4 Edele Waarheden en het edele 8 voudige pad is het meest bekend voor veel mensen. Het is dus NIET zo als veel mensen denken dat het Boeddisme slechts een levensstijl is. Er zijn daadwerkelijk meerdere Goden en er zijn vele rituelen.
MrEinstein
11 jaar geleden
Als je het boeddhisme serieus neemt dan is het belangrijk dat je regelmatig mediteert, contact hebt met een groep boeddhisten (sangha) en de leer van de Boeddha (dharma) bestudeert. Het doel is los te komen van de stroom van voortdurende geboortes en wedergeboortes om uiteindelijk de verlichting of het nirvana te bereiken.
Er zijn vele stromingen, ook die gericht zijn op het westen zoals bijvoorbeeld Triratna, die aangepast zijn aan de westerse behoeften en leefgewoonten. Ze zijn meestal heel praktisch en vooral gericht op het hier-en-nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het verschil tussen geloven en praktiserend geloven.

Antwoorden (5)

Boeddhisme is geen geloof maar een levensstijl. "wie goed doet, goed ontmoet" je moet anderen altijd helpen zelfs ten koste van jezelf. Uiteindelijk zul je hiervoor beloond worden.

Het mooie van boeddhisme is dat je zelf bepaald hoe strikt je je aan de regels wilt houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi gezegd.
Boeddhisme is nauwelijks te vergelijken met 'gewone' geloofsstromen met allerlei regeltjes, moetjes en vooral kerkbezoekjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriaan: Geesten en demonen? Praat je nu niet een beetje erg vanuit je christelijke visie? @Niels: Sommige boeddhisten geloven in goden en zo'n beetje elke boeddhist gelooft in karma, dus het is wel degelijk een geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adriaan, ik ben er vrij zeker dan dat je de dingen weer eens onjuist interpreteert, of helemaal niet begrijpt. Men gelooft in het boeddhisme wel in demonen inderdaad, maar men vereert ze niet en er wordt niet aan geofferd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt, mijn beste Adriaan, jij meestal dingen zegt op basis van geloof en denken, terwijl ik ga kijken wat de feiten zijn en dan meestal vast moet stellen dat wat jij denkt of gelooft niet overeenkomt met de feiten. Nogmaals: Ja, binnen het boeddhisme kent men geesten en demonen. En? Daar ben ik het niet mee oneens. Jij beweert echter dat ze worden vereerd en dat eraan wordt geofferd en dat is waar ik het oneens mee ben. Als jij gelooft in duivels, dan wil dat toch ook nog niet zeggen dat je eraan offert? Of wel? Adriaan's dark side?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wat men in één geloof doet, niet een stempel geven vanuit een ander geloof. Als dat volgens jou wel kan, dan offer jij dus ook aan een demon of duivel, want er zijn ook geloven die dat van jouw geloof vinden. Maakt dat het waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie boven. Aanbidt jij een duivel? Vanuit het oogpunt van bepaalde religies is jouw god een duivel of demon. Is dat waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje kinderachtig, of niet? Ik stel een vraag, maar voordat ik antwoord krijg, moet ik eerst zelf een vraag beantwoorden... Ik probeer zo min mogelijk te oordelen, maar als ik dat doe, dan is dat gebaseerd op feiten, kennis, onderzoek, etc. Niet op wat ik denk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat om het even of het nu een levensstijl is of een geloof,
het kan en mag niet de bedoeling zijn anderen te helpen "ten koste van jezelf".
Het is meer de achterliggende eenheidsvisie: help de ander en je help daarmee jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, Lifehacker.
Leven naar de boeddhistische levensstijl, verder niets. Een geloof hoort ook eigenlijk iets te zijn wat je voor jezelf houdt. Zo kijkt het boeddhisme er ook naar. Doe goed naar anderen, maar focus je niet teveel op het geloof.

Het boeddhisme is eigenlijk ook meer een levensovertuiging dan een geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen je hoeft niet een speciaal iets te doen en het boeddhisme is ook geen geloof. Het is vooral een levensvisie en er wordt ook geen God aanbeden.
In tegenstelling tot andere religies hoef je geen offers te doen of weesgegroetjes te bidden om de goden gunstig te stemmen. Het is wel belangrijk om ethisch te handelen, dus geen levende wezens doden (dus ook geen dieren), eerlijk te zijn, niet te liegen, geen drugs te gebruiken en anderen niet te misbruiken. Het zijn geen geboden maar adviezen die de Boeddha 2500 jaar geleden al gegeven heeft.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wel een geloof in bepaalde niet-aantoonbare zaken zoals karma, wedergeboorte, goden, demonen, etc. Dat maakt het tot een geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zei ik hierboven al Denkerin...
Volgens mij moet je het 8 voudige pad volgen die naar verlichting leidt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals bij elk geloof zijn er allerlei stromingen en versies ontstaan in de loop der jaren. Het boeddhisme is meer dan 2,5 duizend jaar oud dus zijn er ook veel 'weergaven van de leer'. Er zijn boeddhisten die geloven in geesten, een leven na de dood of een opperwezen.
Een groot deel van de boeddhisten is echter van mening dat het boeddhisme meer een levensfilosofie is dan geloof. En dat dus boeddha geen god is maar eerder een filosoof.

Er 'hoeft' dus niets van het boeddhisme maar als je de filosofie van het boeddhisme bestudeerd kan het je wel helpen op je levenspad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar aanleding van alle 'het boeddhisme is...." antwoorden deze link: