Hoe is de positie van de vrouw in het Boeddhisme?

Het beeld wat ik heb van Boeddhisten; het zijn altijd mannen in oranje kledij. Vrouwen komen nauwelijks in beeld. Vandaar mijn vraag: wat is de plaats van de vrouw binnen deze religie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

[quote]
Het uitgangspunt van de Boeddhistische leer is dat iedereen de mogelijkheid van het goddelijke en dus van verlichting in zich heeft. Maar in eerste instantie mochten de vrouwen niet toetreden tot sangha, dat is de monnikengemeenschap. Boeddha had geen hoge dunk van de vrouw. Het woord iedereen moet dan ook anders worden geïnterpreteerd. Met iedereen wordt bedoeld mannen uit alle soorten kaste en van verschillende herkomst. Dit was al behoorlijk revolutionair in vergelijking tot het Hindoeïsme waar mensen uit de laagste kaste niet eens aangeraakt mogen worden. Gezien de tijd en in vergelijking tot het Christendom vond ik het niet mogen toetreden tot de sangha van de vrouw niet erg vreemd, inde bijbel was de vrouw ook niet gelijk aan de man. En de vrouwen emancipatie waar wij het nu over hebben is ook nog niet zo lang aan de gang. Toch denk ik dat vrouwen binnen het christendom beter af waren en zijn. ‘Men moet zich hoeden voor vrouwen. Op één verstandige vrouw bestaan er duizend domme en slechte vrouwen. Het karakter van de vrouw is net zo onduidelijk als de weg die een vis in het water gaat. Zij is wild en achterbaks als een struikrover en spreekt zelden de waarheid; voor haar zijn waarheid en leugen hetzelfde’, zei Boeddha. Ik vind deze ideeën echter toch wel begrijpelijk aangezien de Boeddhistische leer zegt dat begeerte de oorzaak van lijden is, om van het lijden verlost te worden moet je je los maken van de aardse lust en begeerte. De cultuur van toen ging uit van de man en dus zag Boeddha de vrouw als de oorzaak van de lust en begeerte en dus van het lijden.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo nu en dan zie je er wel eentje over straat gaan. Maar heeft geen grote rol in het geheel. Dat er zoveel mannelijken zijn komt omdat de arme families vroeger en zelfs nu nog zo af en toe en dan alleen op de kleine dorpen vaak.er geen werk is en de ouders dan hun kind naar de tempel sturen om daar te vertoeven. Dan worden ze in ieder geval verzorgd.Vrouwen lopen in het wit.