Zeven

Toegevoegd na 1 minuut:
"...is er in de reformatorische kerken een traditie waarin naar aanleiding van de zeven kruiswoorden zeven zondagen voor de Goede Vrijdag het lijden van Christus in de verkondiging centraal wordt gesteld. Men spreekt in dat kader van de zeven 'lijdenszondagen'... "
14 jaar geleden
Het waren er altijd 7. Maar waarom lijden als er voedsel genoeg is en zeer zeker in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 40 dagen van Aswoensdag tot Pasen is de lijdenstijd.

De lijdenstijd is een tijd van bezinning (nadenken, en alvast vooruit kijken naar Pasen). Het is de periode in het kerkelijk jaar waarin het lijden en sterven van Jezus Christus wordt herdacht, vanaf de zevende zondag voor Pasen.
Het gaat erom dat we ons voorbereiden op het grote feest: Pasen. We denken in de 40 dagen tijd meer aan God en andere (arme) mensen. En dan vooral het delen met andere mensen. We staan in deze vastentijd eens stil bij het brood en het leren te genieten van het samen delen van brood. Het brood leren te verstaan als symbool van leven voor iedereen.
Het is dus eigenlijk een periode van inkeer.
In de protestantse kerk is het niet meer gebruikelijk om echt te vasten in deze periode.