Waarom mogen paria’s zich volgens Jezus toch gelukkig voelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Omdat, wie of wat je ook bent of denkt te zijn in dit leven, Jezus een belofte geeft van een leven ná dit leven. Hij noemt dit ook eeuwig leven, dus feitelijk weegt dan de ellende van de korte tijd op aarde niet op tegen het geluk van de eeuwigheid.

Overigens bagatelliseert Jezus het lijden daarmee volgens mij niet, hij heeft zelf volgens de bijbel ook niet zo'n prettig leven geleid.

(ps. liefst geen commentaar over of dit waar is of niet, dat is niet de discussie. Ik geef volgens mij weer wat de bijbel zegt en geef daarmee hopelijk zo goed mogelijk antwoord op de vraag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik geef wel commentaar , je hebt het uitstekend verwoord in een simpel kort antwoord dus een +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je Timon, ik beschouw de bijbel als een boek voor toen én nu. In die zin zie ik de paria's als elk mens dat voor zijn eigen gevoel, of volgens de meningen van anderen, 'anders' is of buiten de maatschappij staat en daar onder lijdt.
Iemand met een ziekte, iemand die door zijn karakter anderen afstoot, iemand die straatvrees heeft en nooit iemand ziet, een depressieve, een zwerver, een bijstands'trekker', je kunt zo veel noemen. Ik denk dat Jezus het hier over hén heeft.

Andere antwoorden (2)

Jezus zei: “Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten”.

Hij heeft het hier over paria's uit de samenleving vanwege of als gevolg van hun geloof in Hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Bijbel zijn het niet zozeer de paria's die zich toch gelukkig mogen volgen, maar
3 Zalig (=gelukkig) zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.
10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die vóór u geweest zijn.

Paria's zijn mensen in de laagste klasse, de uitgestotenen. Voor hen die onrecht lijden en die verdrukt worden neemt God het op, zo staat er heel vaak in de Bijbel dat Hij opkomt voor het recht van weduwen en wezen (die in die tijd vaak verdrukt werden en inarmoede moesten leven. Maar gelukkig (Zalig) zijn zij die erm van geest zijn (dat kan ook een rijk iemand zijn), die zachtmoedig is, etc. En het gat niet om verdrukking op zich, maar om vervolging omwille van zijn Naam (vers11).