Welk soort kruis staat op deze Azerbeidzjaanse kerk?     [foto]

Wat voor soort kruis staat er op deze Azerbeidzjaanse kerk?

En hebben de driehoekjes een betekenis, of zijn die slechts versiering?

Picture for question
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, ben je daar geweest? Vast interessant.
Cryofiel
11 jaar geleden
Aan de ene kant heel interessant, aan de andere kant lijkt Azerbeidzjan heel erg op de binnenlanden van Turkije. Als je een paar Turkse woorden kent, kom je ook in Azerbeidzjan een heel eind.

Het beste antwoord

Dit is een Russisch kruis vaak is dit kruis afgebeeld op een driehoekig heuveltje, al dan niet met een schedel daarin afgebeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is dit tot nu toe het enige goede antwoord ;)
een + van mij ;)

Andere antwoorden (2)

Het is een Byzantijns orthodox kruis, de driehoekjes zouden naar de heilige drieëenheid kunnen verwijzen maar daar ben ik niet zeker van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou ook iets te maken kunnen hebben met het alziend oog, God overziet alles vanuit de driehoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad een kruis dat gebruikt wordt in de Russisch orthodoxe kerk.

Ik denk dat de onderste driehoekjes (degene in de halve cirkel) verwijzen naar de grafheuvel Golgotha waar het kruis van Jezus op stond.

Volgens mij zijn er twee interpretaties mogelijk van de twee groepjes van drie driehoeken die naast het kruis staan afgebeeld. Ofwel deze staan symbool voor de twee rovers die tegelijk met Jezus werden gekruisigd (waarvan de ene volgens de overlevering berouw toonde en de ander niet). Ofwel deze staan symbool voor de twee lijdenssymbolen van Jezus die vaak worden afgebeeld bij Russische kruisen: een lans (waarmee Jezus in zijn zij werd gestoken) en een rietstengel met een spons (waarvan hij zure wijn te drinken kreeg).