Het protestantisme is begonnen als een reactie tegen leerstellingen en praktijken in de middeleeuwse westerse Kerk in West-Europa in de vroege 16e eeuw. De protestanten wilden het geloof terugbrengen tot de basis, laat ik het zo maar zeggen. God moest een centralere rol krijgen in het vieren van het geloof. De protestanten vonden dat het vieren van het geloof op een andere manier moest worden gedaan dan de Katholieken deden, namelijk met minder heiligen, minder afbeeldingen, minder rituelen en dus ook minder sacramenten. Dit is het antwoord op basis van mijn algemene kennis.

Wikipedia vermeldt overigens iets anders, namelijk dat de onderbouwing van vijf sacramenten onvoldoende is terug te vinden in de Bijbel: "De meeste stromingen binnen het protestantisme kennen twee sacramenten (doop en Avondmaal) in plaats van zeven binnen de rooms-katholieke Kerk, omdat de reformatoren de onderbouwing van de overige vijf onvoldoende in de Bijbel konden terugvinden (sola scriptura)."

Toegevoegd na 14 uur:
Dit is ook nog interessant om te weten: De twee sacramenten die de Protestanten hebben behouden, worden door de Katholieken de grote sacramenten genoemd. De andere vijf zijn de kleine sacramenten. Zie ook de website http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID1626.html waar het volgende op staat:

"Sacramenta principalia

De Kerk kent twee grote sacramenten, de zogenaamde sacramenta principalia (belangrijkste sacramenten). 'Groot' is het sacrament van het doopsel, omdat het een teken is van beginnend christelijk leven. 'Groot' is ook het sacrament van de eucharistie, omdat het christelijk leven steeds op de eucharistie gericht is.

Vijf kleine

De beide grote sacramenten heeft de Kerk vanaf het begin gekend. De overige sacramenten kwamen later in het vizier. In het vormsel bijvoorbeeld wordt de doopbelofte voltooid, zodat het vormsel ten opzichte van de doop als 'klein' gezien kan worden. Om nog een voorbeeld te geven: in het sacrament van boete en verzoening worden verstoringen in de relatie tot God opgeheven. Dit sacrament is 'klein' ten opzichte van de eucharistie: door boete en verzoening wordt het hart gezuiverd, opdat de eucharistie werkzaam kan zijn."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In hoeverre denk je dat de Rkk zich heeft laten leiden door het getal 7 zelf. Immers dat wordt toch vaak als een 'heilig' getal gezien. Of zijn daar geen aanwijzingen voor?
Antoni
11 jaar geleden
Wat een leuke vraag! Ja, het getal 7 heeft een bijzondere betekenis in de Katholieke kerk, maar het getal 3 heeft dat ook en er zijn nog andere getallen met een bijzondere betekenis. Of er spéciaal gekozen is voor zeven sacramenten (en niet zes of acht of een ander aantal), is mij helaas niet bekend.
De katholieken kennen zeven sacramenten: doop, maaltijd, vormsel, boete, huwelijk, priesterwijding en ziekenzalving.
De protestanten gebruiken daar maar twee van: doop en delen van de maaltijd. De reden daarvoor is dat dit de enige twee zijn die door Jezus zelf ingesteld werden.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Waar in de bijbel lees jij iets over biechten, Izmo? Graag het bijbelvers vermelden!
Antoni
11 jaar geleden
Mijn indruk is dat "biecht" en "boete" hetzelfde sacrament betreffen. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht waarop staat vermeld: "De biecht, ook wel boetesacrament, sacrament van de vergeving of sacrament van boete en verzoening genoemd, is een van de zeven sacramenten van de Katholieke Kerk." Op die website staat ook deze tekst: "De biecht is gebaseerd op de woorden die Jezus Christus heeft gericht tot zijn apostelen op de dag van Zijn Verrijzenis : "Wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven, wier zonden gij niet vergeeft, hun zijn ze niet vergeven." (Joh. 20, 23)"
Het 'Wikipedia' antwoord is het juiste. Het aantal sacramenten in de katholieke Kerk is niet vanaf het begin af aan definitief vastgesteld op 7. Van de 7 die het uiteindelijk geworden zijn, is de katholieke Kerk ervan overtuigd dat Jezus Christus ze zelf heeft ingesteld, ook al is dit niet bij alle sacramenten rechtstreeks in de H. Schrift af te lezen (denk aan de Ziekenzalving). En dat niet alleen, ook dat Hij zelf erin 'aan het werk is'. De combinatie van gebed, symbool en handeling vormen

Het verschil tussen het aantal bij 'de' protestanten en de katholieken volgt eigenlijk uit de Reformatie. Toen de reformatoren zich in feite hadden losgemaakt van de katholieke Kerk door eigen theologische visies is het protestantisme begonnen. Het splitsen in allerlei substromingen met weer allerlei visies is aangehouden tot de dag van vandaag.

Bij het begin van het protestantisme hebben de reformatoren gekozen voor het principe 'Sola Scriptura'. (De Bijbel en de Bijbel alleen). Dat haalde men overigens niet uit de Bijbel. Men heeft de hele Traditie van het christelijk geloof zoals die er was in de Kerk vóór de Reformatie (en die bovendien ouder en veelomvattender was dan de H. Schrift) in feite aan de kant gezet als 'niet-Bijbels' en voor de Bijbel als enige geloofsbron gekozen. In feite heeft men toen het kind met het badwater weggegooid want de reformatoren hebben niet het onderscheid willen of kunnen maken tussen de misstanden (die er destijds zeker waren maar die ook toen niet in overeenstemming waren met het geloof van de Kerk) en het mondeling doorgegeven geloof vanaf het allereerste begin.

Van de Doop en het Avondmaal (katholieken spreken overigens van de H. Eucharistie, wat niet hetzelfde is, maar dit valt buiten deze vraag) is precies een vers in de Bijbel aan te geven waar de instelling heeft plaatsgevonden. Maar zeer merkwaardig in dit verband is, dat men dit niet heeft gedaan bij de biecht. (Het sacrament van boete en verzoening). Ook de instelling daarvan is precies aan te wijzen. In feite is ook het wijdingssacrament zo aan te wijzen (bij het Laatste Avondmaal, als Jezus tot de Twaalf zegt: 'blijft dit doen om Mij te gedenken').

Ik denk wel eens - maar wie ben ik -: als de reformatoren toen iets minder halsstarrig waren geweest en (wat nu) de katholieke Kerk (heet) iets sneller waren geweest met het oplossen van de misstanden en misverstanden, dan was het gebleven bij een protestbeweging ergens in de historie.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katolieke kerken, en dat is een feit basseren zich op een heleboel bronnen maar niet op de bijbel. De sacramenten zijn, volgens de katholieke leer, ingesteld door Jezus. `Ik herhaal dus volgens de katholieke kerk. Dit heeft geen enkele bijbelse achtergrond of betekenis. Dit anwoord valt dus ook niet in de bijbel te vinden. Protestante kerken zouden het dan ook liever niet moeten hebben over sacramenten. Doop en avondmaal zijn echter wel van wezenlijk belang, ze hebben een symbolische betekenis. Ze geven echter geen enkele garantie of redding. Zie Mat. 15:2-9 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders? Ze wassen hun handen niet voor ze hun brood eten.’ 3 Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? 4 Want God heeft gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en moeder,” en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.” 5 Maar u leert: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt: ‘Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn, bestem ik tot offergave,’ 6 die hoeft zijn ouders geen eerbied te tonen.” Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie. 7 Huichelaars, wat is Jesaja’s profetie toch toepasselijk op u:
8 “Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
9 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.”’
Computoon
11 jaar geleden
Je antwoord bvat zoveel onwaarheden dat ik er maar een paar noem:
"Katolieke kerken, en dat is een feit basseren zich op een heleboel bronnen maar niet op de bijbel'."
Er is maar één katholieke Kerk, die heet ook gewoon de katholieke Kerk en die bestaat al bijna 2000 jaar. Met als geloofsbronnen de H. Traditie (of: H. Overlevering), het mondeling doorgegeven geloofsgoed. En de H. Schrift, het schriftelijk doorgegeven geloofsgoed. De Traditie is ouder dan de H. Schrift, veelomvattender dan de H. Schrift en bovendien is het de Kerk die bepaald heeft welke boeken deel uitmaken van de H. Schrift. Het leergezag bepaalt hoe beide moeten worden uitgelegd.
"Sola Scriptura" is een bedenksel van de reformatoren en dus zeker niet 'Schriftuurlijk' en geheel in tegenspraak met de tijd van de Kerk vóór de reformatie. Toen spraken we nog niet van 'katholieke Kerk'. "Doop en avondmaal hebben symbolische betekenis".
Dat is 'protestantse theologie' en dus in tegenspraak met het aloude geloof van de Kerk dat sacramenten genade bevatten. Uiteraard dienen ze wel geldig toegediend te worden, namelijk door opvolgers van de apostelen die de ontvangen H. Geest van het eerste pinksterfeest door middel van wijding hebben doorgekregen.

"Doop geeft geen enkele garantie op redding": het (al dan niet sacramentele) Doopsel is heilsnoodzakelijk. Zonder kunnen we niet eens in de hemel komen. Maar door het sterven in staat van doodzonde, zonder berouw, zullen we (door eigen toedoen) niet in de hemel komen. Maar misschien keren onze protestantse broeders en zusters eens weer terug in de schoot van de katholieke Kerk. Maar dan zullen ze echt afstand moeten doen van het Sola Scriptura dat bij de reformatie is ingevoerd. Als je theologie niet baseert op de volledige bron van ons christelijk geloof, dan moet deze wel fouten gaan bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen protestant.
Als ik iets gezegd heb wat niet waar is toon dat dan aan met feiten. Ik heb helemaal niets zinnigs gehoord.
Zoals ik eerder aangaf, hebben tradities geen enkele waarde volgens Jezus. Bewijs mij het tegendeel.
Als iemand zegt dat tradities boven het woord staan God dan begrijpt iemand er helemaal niks van, net zoals de Farrizeers, Saduceeers en de schriftgeleerden destijds.
We moeten ons leven totaal niet basseren op tradities en andere bronnen maar op het woord van God en alleen op het woord van God. De tradities moeten zovvel mogelijk de prullenbak in. Dat de bijbel is samengesteld door de kerk is voor een deel waar. Maar God´s wil wordt vervult als hij dat aangeeft.
De bijbel zegt ons:Joh10: 35 De Schrift blijft altijd van kracht; De bijbel is door God geinspireerd en is daarmee 'het Woord van God'. Zoals één van de volgelingen van Jezus het verwoorde in zijn boek/brief wanneer hij spreekt over de profetische boeken en woorden in de Bijbel: "Want niet door [de] wil van een mens werd ooit profetie voortgebracht, maar mensen van Godswege [= door God] hebben, door de Heilige Geest gedreven, gesproken". (2e brief van Petrus, hoofdstuk 1 vers 21. Dit zijn 2 redenen er zijn nog veel meer te vinden. Sacramenten zijn verzinsels van de Katholieke kerk, evenals de 7 hoofdzonden en de rustdag op Zondag i.p.v. Zaterdag en zo zijn er nog wel veel meer dingen. Complete onzin. Lees de bijbel van A tot Z en zeg me waar deze dingen staan.
Dit is beslist niet om de kerk zwart te maken maar het zijn pure feiten die er niet om liegen en daar zal het de kerk op den duur zijn prijs voor moeten betalen. Dat een religieuze beweging de wetten van God probeert te veranderen werd oveigens al lang voor Christus voorspelt door de porfeet Daniel. (lees Daniel 7:25 `Hij zal in opstand komen tegen de hoogste God, en de heiligen van de hoogste onderdrukken. Hij zal proberen hun feesten en hun wet te veranderen, en zij zullen aan zijn heerschappij zijn overgeleverd voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd.` Het Christen zijn draait niet om kerk en religie. De kerk zijn de mensen zelf en die het evangelie overbrengen op andere mensen. maar onze redding hangt af van ons hart en onze trouw aan God en de offers die wij maken voor God.
Als ik met aardse ogen kijk heb ik weinig hoop dat u het hiermee eens bent vanwege koppigheid, maar met spirituele ogen zie ik hoop.
Computoon
11 jaar geleden
Mijn advies: verdiep je eerst in het katholieke geloof voor je meningen over de katholieke Kerk die aantoonbaar niet gebaseerd zijn op feiten wel als zodanig presenteert. Aan een zogenaamd inhoudelijke reactie die gebaseerd is op gebrek aan kennis ga ik mijn tijd niet verdoen.
Vanuit het Katholieke standpunt bezien hebben de protestantse 'kerken' nul sacramenten. De sacramenten die ze hebben (doop en avondmaal) zijn namelijk slechts een teken en zegel van iets dat al gebeurd is, de vergeving van de zonden door Christus. Er gebeurd niet echt iets bij het sacrament, bijvoorbeeld: de zonden worden niet werkelijk vergeven bij de doop, maar de doop is teken en zegel van de vergeving die al plaats gevonden heeft aan het kruis en die gegeven wordt op grond van het verbond en/of het geloof. Voor een Katholiek zijn de zonden die tot de doop gedaan zijn werkelijk vergeven, ook wanneer diegene later ernstige zonden doet en misschien wel voor eeuwig verloren gaat. Maar dan wordt hij veroordeeld op grond van de zonden die hij na zijn doop gedaan heeft. Bij volwassendoop is de voorwaarde voor het verkrijgen vergeving wel het hebben van een oprecht berouw over de eigen zonde.
Het avondmaal is voor de protestanten ook een symbolisch gebeuren, het brood is slecht een symbool van Christus lichaam. Christus heeft wel gezegd: "dit is mijn Lichaam", maar het is niet zijn Lichaam.
Het argument van protestanten om 5 sacramenten te schrappen is inderdaad dat ze volgens hen niet in de Bijbel staan. Maar daarin hebben ze volledig ongelijk, zie onderstaande bewijsteksten.
Daarnaast geldt voor hen alleen het bewijs dat in de Bijbel staat, terwijl hun eigen sola scriptura (de Bijbel allen) ook niet in de Bijbel staat. Het tegendeel staat er wel, zie eveneens onderstaande verwijzingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://verbond.blogspot.nl/2010/08/is-het-priesterschap-een-sacrament.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp uw antwoord en die is zinnig. Laat ik vooropstellen dat ieder van deze 5 punten inderdaad een bijbelse achtergrond heeft. 2 Sacramenten Doop en avondmaal worden echter door Jezus persoonlijk aangegeven om deze te praktiseren in ieder christelijk leven als zegel en verbond van Jezus Christus.
Van de andere 5 sacramenten die door de katholieke kerk worden gegeven is dat niet zo.
Sacramenten worden overigens niet als opsomming vermeld in de bijbel en ook niet als wetten.
Als we het nieuwe testament lezen dan komen we erachter dat de beste manier om dichter bij God te komen en een relatie met hem te hebben is door hem te zoeken in gebed en gezang en berouw te tonen voor onze zonden, en liefde te tonen voor onze medemens, daar kan geen sacrement tegenop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het sacrament is wel degelijk essentieel. Zie bijv.: Handelingen 22: "16 En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren."
Paulus, die rechtstreeks door God geroepen was, en die zich plotseling tot God bekeerde, moest toch nog gedoopt worden, om zijn zonden af te wassen. Door die doop worden dus werkelijk zijn zonden afgewassen, anders had er moeten staan dat die afwassing bij de doop een symbool is van een afwassing van zonde die daarvoor al plaatsgevonden had.
Voor die 5 andere sacramenen zijn wel degelijk bewijzen te vinden in de Bijbel. Bewijsplaatsen staan in de links die ik onder mijn antwoord geplaatst had.
Zie voor ziekenzalving bijv. Jakobus 5: 14-16 en Marcus 6: 12-13.