Wat doen boeddhisten om een gunst te vragen aan een of andere Hoge Macht?

Christenen en moslims bidden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Niets. In het boeddhisme is er geen hogere macht die gunsten kan verlenen, dus is op wat voor manier vragen om een gunst bij zo'n hogere macht tamelijk zinloos.

Wel is in grote delen van de wereld boeddhisme in de praktijk verweven met andere levensbeschouwingen, geloven en bijgeloven. In zo'n mengreligie kan wel sprake zijn van een hogere macht.

Voorouderverering komt bijvoorbeeld veel voor in combinatie met boeddhisme, net als het geloof in verschillende soorten geesten, goden, en zelfs het geloof in de boeddha als hogere macht. In gebieden waar zulke vermengingen voorkomen, zie je vaak het brengen van offers als middel om aan een hogere macht een gunst te vragen. Je kunt dan denken aan alles van het branden van wierook tot het neerleggen van voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Boeddha is niet alleen een Hogere Macht, die heeft ook echt geleefd! En ervoor zijn nog acht Boeddha's geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, de boeddha is überhaupt geen hogere macht als je het boeddhisme sec bekijkt. Daarom vertel ik ook dat het boeddhisme geen hogere macht kent, en dat vormen waarin de boeddha wel wordt gezien als hogere macht een mengreligie zijn. Zelf vind ik de kracht van het boeddhisme juist dat van de boeddha niet méér wordt gemaakt dan hij was: een mens van vlees en bloed met een goed idee. Voorafgegaan en gevolgd door andere mensen van vlees en bloed met goede ideeën.

Andere antwoorden (5)

Ha, die IVV;

Wat ik heb begrepen smeken boeddhisten niets af bij een hogere macht maar proberen ze verbetering van hun lot of dat van anderen via zichzelf te bereiken. Wie goed doet goed ontmoet, maar dan in het groot en zo ver als je er toe in staat bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat boeddhisten een heel andere insteek hebben in hun geloof dan moslims en christenen.
wat wij bidden noemen, contact zoeken met een god, is voor boeddhisten mediteren om contact te zoeken met hun diepste innerlijk.
zo hopen ze wijzer en verlichter te kunnen worden, en een hogere staat van bewustzijn te verkrijgen.
wel worden er offers gebrcht aan boeddha, uit dankbaarheid.
14 jaar geleden
Hoewel het boeddhisme niet zo eenduidig is als het christendom, is het wel zo dat men dat meestal doet met behulp van kleine offers. Er wordt dan bijvoorbeeld rijst, water, bloemen of geld op een speciale plaat, bij voorkeur voor een boeddhabeeld, neergelegd om de goden en boze machten eer te bewijzen of tevreden te stellen. Ook populair is het aansteken van wierookstokjes die op een bepaalde plek worden neergezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn er nogal wat verschillen tussen boeddhisten onderling. De een gelooft wel in demonen en goden en de ander helemaal niet, maar weer wel in zaken dat je geluk kan afdwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om wat boeddhisten doen om een gunst te vragen aan een hogere macht kunt U beter naar de onderstaande link gaan.Daar staat perfect beschreven wat boeddhisme inhoud.En ik moet U zeggen, in dat geloof van leven zouden de andere geloven iets van op kunnen steken.En velen van ons zonder geloof ook.Door mijn reizen in Azie heb ik het ook ondervonden door niet als toerist maar als medemens van hen daar te mogen zijn en het te beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik je vraag las en daarna de antwoorden heb ik er een paar uur mee in mijn hoofd gelopen.
Uiteindelijk was ik het met mezelf eens.!!
Ze bidden allemaal. !!
Of je het nu doet met bidden tot een hogere macht of je onthoudt je van zaken ( past je leven aan).
Allen doen iets extra om in hun geloof of levenswijze de gunst te krijgen die ze graag willen.