Hoe bekeer ik me tot de islam?

Ik heb me verdiept in de jodendom, christendom en de islam. Ik wist al gauw dat de islam de ware geloof is. Om lang verhaal kort te maken. Wil ik graag weten hoe je precies een moslim kunt worden. Graag met instructies;) Bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
11.1K

Antwoorden (5)

Je kunt je bekeren door in aanwezigheid van een aantal moslimgetuigen (aantal verschilt per stroming) de geloofsbelijdenis (shahada) uit te spreken. Maar als ik jou was, zou ik inderdaad eerst naar een moskee gaan en gesprekken voeren met de imam en andere gelovigen. Zij kunnen je vervolgens verder helpen op je pad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk als je is er maar 1 eis waar iemand aan moet voldoen om moslim te worden, en dat is te geloven dat de Islam de ware religie is, met als kern dat er geen god is behalve Allah en dat Mohammed Zijn boodschapper is. Het is niet verplicht om je bijvoorbeeld in te schrijven of zo voor je jezelf moslim mag noemen. Maar ik neem aan dat je je er graag meer in wilt verdiepen en samen met anderen je geloof wilt belijden.
Misschien is het handig om op een van de diverse fora je licht op te steken waar je bij jou in de omgeving terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn drie mogelijkheden die op hetzelfde uitkomen:
Eén ding staat vast: Je getuigt voor God dat Hij de enige godheid is en Mohammed is Zijn Profeet. Dat doe je door het uitspreken van de volgende zin:

ash'hadu an la ilaha illa-llah, wa ash'hadu anna moehammadar rasoeloellah.

Je mag deze Arabische zin laten volgen door de Nederlandse vertaling:

Ik getuig dat er geen godheid is dan alleen God en ik getuig dat Mohammed de gezant van God is.

Daarna verricht je de ghoesl, de grote wassing, zeg maar dat je gaat douchen.

Nu zijn er drie verschillende opvattingen.

1. Het uitspreken doe je alleen, thuis en God is je getuige.
2. Je spreekt het uit met 2 getuigen. Dat kan handig zijn, omdat dat iemand het voor kan lezen en jij herhaalt de woorden.
3. Je spreekt het uit voor een gemeenschap, bijvoorbeeld in de moskee, voor een grote groep. Ook dan worden de woorden normaliter voorgelezen en dan kun jij ze herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aller eerst moet men voldoende kennis hebben over Islam. Onderstaande punten zijn wel belangrijk om te weten.

1- Men moet overtuigd zijn, Deze overtuiging moet gebaseerd zijn op kennis.

2- Geloofsovertuiging uitspreken.
- Dat Allah de enige god is.
- Dat de profeet Mohamed (vzmh) zijn laatste boodschapper is.
- en dat Jezus (vzmh) (en alle andere boodschappers) een profeet en een boodschappers is.

In de praktijk gaat men vanuit dat jij weet wat de islam inhoud en in een moskee doen zij enkel de Shahada voor jou zie onderstaande:

Ik ben een lid van LPNM (www.lpnm.nl) Je kunt daar ook je vraagstellen. Zij kunnen jou precies vertellen wat de stappen zijn.

Shahada in het Arabisch

أَشْـهَدُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله ، وَأَشْـهَدُ أَنَّ مُحَمّـداً عَبْـدُهُ وَرَسـولُه

Vertaling van de shahada

Ik getuig dat er geen god is die het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is.

Uitspraak van de shahada:

Eshhedoe an laa ilaha illallah, wa eshhedoe enna moehammaden abdoehoe wa rasoeloeh.

Extra informatie over de islamitische geloofsgetuigenis

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “De islam is op vijf (zuilen) gebouwd: getuigen dat er geen god is (die het recht heeft aanbeden te worden) dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is (shahada), het verrichten van de gebeden, het betalen van de zakaat, het verrichten van de bedevaart naar het Huis (in Mekka) en het vasten in Ramadaan.” (Hadith Nawawi 3, Boekhaarie en Moeslim).

Het uitspreken van de shahada behoort dus tot de vijf zuilen van islam en wordt ook wel als de belangrijkste pilaar gezien. Wannaar deze belangrijkste pilaar omvalt, valt het hele geloof om. Immers, zonder het geloven in de shahada is er geen geloof. Het uitspreken van de shahada dient dus ook gepaard te gaan met een rotsvast geloof erin. Eveneens dient dit geloof ten uitvoer gebracht te worden in uitspraken en daden.

We kunnen de shahada in twee delen verdelen. Het eerste deel van de shahada ’Ik getuig dat er geen god is die het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah’, bestaat uit een ontkenning en een bevestiging. Allereerst ontkennen we dat er geen andere god is die aanbeden mag worden. We sluiten hiermee alle goden uit en maken daarna slechts één uitzondering: we bevestigen dat Allah dit recht wel heeft. We bevestigen dus dat Allah de Enige is die aanbeden mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De essentie is simpel: je spreekt uit de formule: "er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet.". Ik zou adviseren om eerst eens de Koran te lezen voor je daar toe over gaat, zodat je weet waar je eigenlijk aan begint. En als je die gelezen hebt, dan zou ik ook het Nieuwe Testament nog eens lezen. Als je dan nóg gelooft dat de Islam het ware geloof is, dan zou ik mij onmiddelijk aansluiten bij de dichtstbijzijnde moskee in je omgeving.