In het scheppingsverhaal staat dat mens en dier in één week zijn geschapen. Hoe verklaar je dan fossielen van miljoenen jaren oud?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Er is al een lange discussie tussen evolutionair biologen en christelijke denkers. Fossielen is een van de problemen waar christelijke creationistische denkers tegen aan lopen. Volgens de bijbel is de aarde namelijk maar 6000 jaar oud is en in 6 dagen geschapen, dan is het toch erg lastig als er miljoenen jaren oude fossielen worden gevonden.

Creationisten komen met de meest belachelijke verklaringen de meest opmerkelijke is het volgende. Fossielen waren dieren die voor de zondvloed leefden. Toen ze de zond vloed aan zagen komen probeerde ze zo snel mogelijk omhoog te gaan. Sommige dieren zijn sneller dan de andere daarom zijn sommige fossielen lager dan de andere. Het heeft dus niets met de leeftijd van de fossielen te maken dat ze lager liggen maar het heeft te maken met de snelheid van de dieren. (alle moderne radioactive dateringen worden hierbij wel achter wegen gelaten

Andere zeggen simpelweg belachelijke dingen, een goed voorbeeld daarvan is te vinden in "the creationist museum" daar worden fossielen getoond en daarvan word beweert dat ze maar een paar duizend jaar oud zijn. Ook zijn er plaatjes van holbewoners die op dinosaurussen rijden.

Ik heb respect voor alle religies al vind ik niet dat je de realiteit moet verdraaien om dogma's in stand te houden. Fossielen hoeft namelijk geen probleem te zijn als christenen accepteren dat de aarde niet 6000 jaar oud is en dat het niet in 6 dagen is geschapen. Misschien was het vroeger een goede verklaring maar tegenwoordig weten we meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-evolutietheorie-darwin-minder-staafbaar.178

Misschien helpt dit je?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Traditioneel werd in het Westen het Bijbelse scheppingsverhaal gezien als een historische beschrijving van het ontstaan van het universum en het leven op aarde. Pas ten tijde van de Verlichting ontstonden interpretaties die de tekst als allegorisch of symbolisch opvatten, of als een poëtische weergave van de grootsheid van Gods scheppingsdaden.

De meerderheid van de exegeten en historici beschouwen het verhaal van de scheppingsweek tegenwoordig als een zuiver theologische tekst die spreekt over de relatie tussen God en de schepping. Binnen die opvatting is de vraag naar de historiciteit, vanuit de tekst gezien, niet de belangrijkste vraag. Mede vanwege wetenschappelijke ontwikkelingen zoals het ontstaan van de evolutietheorie en van geologie en paleontologie is de letterlijke interpretatie minder populair geworden. Desalniettemin kent de letterlijke interpretatie nog steeds een aanzienlijk aantal aanhangers.