Is het mogelijk een 'goeie vraag' te stellen over spiritualiteit (religie, persoonlijke ontwikkeling) en een sluitend antwoord te verwachten?

Er worden in groeiende mate geloofsvragen en 'anti'-geloofsvragen gesteld. Zou dit type vragen niet moeten worden beperkt tot objectieve vragen over onderdelen ipv 'vind je het ook belachelijk dat ...dit of dat?'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Iedere vraag komt voort uit een persoonlijke belevingswereld. Zolang een vraag geen kwetsende ondertoon heeft vind ik dat deze gesteld moet worden. Hier vallen zowel objectieve als subjectieve vragen onder. Ik zelfs ben een diepgelovige christen, maar zal juist vanuit mijn geloof een ander de ruimte geven om subjectieve vragen te stellen. Op het moment dat ik alleen objectieve vragen wil, dan ontneem ik zowel mijzelf als de vrager de ruimte om inzicht te krijgen cq te vergaren dat nodig is om een gefundeerde mening te kunnen vormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Over geloofs vragen zijn er geen sluitende antwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het lovend vinden als deze mensen elkaars gedachtegangen proberen te begrijpen, wat in sommige gevallen misschien ook zo is. Wellicht zou aan de richtlijnen toegevoegd moeten worden dat er geen suggestieve vragen gesteld moeten worden, wat de meeste in deze categorie helaas wel lijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want er bestaat op geen enkel vraag een totaal eenduidig antwoord. Zo lang er goede argumenten worden gebruikt moeten zulke vragen gesteld kunnen worden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of dat het nu wel of geen goeie vraag is over spiritualiteit. Je kunt hier alleen maar zo uitgebreid mogelijk op antwoorden ter voorkoming dat je van je antwoord geen nieuwe vraag maakt...

Een sluitend antwoord krijg je denk ik op dit gebied niet, omdat het een erg ruim begrip is met een diversiteit aan Keltisch georiënteerde geloofsovertuigingen, levenswijzes, etc...

Verder ben ik het met je eens dat vragen over religie inderdaad beperkt moet worden tot een objectieve vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoeld u is een objectief antwoord over spiritualiteit mogelijk of zijn er mensen die een serieus antwoord kunnen geven.
Persoonlijk ben ik niet van mening dat er een sluitend antwoord is te vinden op echt spirituele vragen. Dit komt omdat de natuur van spiritualiteit boven het zintuiglijke wordt geplaatst. Kortom je kan het niet bewijzen of ontkrachten. Naar mijn mening zijn principes die je niet kan bewijzen of ontkrachten onzinnig om hier iets over te zeggen. Je kan wel serieuze antwoorden verwachten. Ik ga er altijd tegen in, dit is niet om geloof van mensen onderuit te halen. Ik houd van een goede discussie en denk als er goed over wordt gediscussieerd er een beter antwoord tot stand zal komen. Maar er zijn hier zeker mensen die serieus op het antwoord in gaan. Een voorbeeld hiervan is Eddijst. Dit is onze tuin expert en heeft veel ervaring met spiritualiteit. Maar dat dit controverse opbrengt ben ik van overtuigd maar dat is juist goed. Een goede discussie belicht alle kanten en kan daardoor kan een betere mening worden gefundeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waardig antwoord op een moeilijke vraag.
Als iemand wijs met zijn vinder naar de Maan, sommige kijken naar de Maan, sommige naar de vinder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je heb net gereargeerd op een antwoord van mij, ben even gaan kijken wat voor soort vragen jij gesteld heb en kwam daardoor op deze vraag terecht. Ik had hem niet gezien en wil hierop antwoorden dat spirituele onderwerpen mijn grote voorkeur hebben. Of ik voor jou een sluitend antwoord heb ligt aan je vraag, maar er is veel mogelijk. Kan zijn dat ik je persoonlijk antwoord geef. Hier heb ik mijn rede voor .