Is trouwen christelijk?

Misschien een beetje rare vraag, maar het gebeurt vaak in de kerk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen rare vraag hoor

Het beste antwoord

nee, trouwen is niet christelijk. Trouwen is gewoon een wettelijk geregelde samenlevingsvorm.
Veel mensen trouwen in de kerk omdat ze dit "mooi" vinden, en vinden dat het een extra betekenis geeft aan de huwelijksvoltrekking.
Voor Christelijke (gelovige) mensen is het normaal om in de kerk te trouwen, omdat je naast het jawoord tegen je partner, je ook voor God belooft dat je bij elkaar blijft. Een soort extra belofte zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

ja God heeft het huwelijk immers ingesteld

Toegevoegd na 6 uur:
Deze verbintenis is door God gewild en door Christus tot sacrament verheven. Dit heb ik net van internet gevist

Toegevoegd na 10 uur:
ja je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad rk. Ik had daarnet nogal haast en niet goed opgelet en gelezen! mijn excuus daarvoor

Toegevoegd na 10 uur:
het is voor de christenen GEEN sacrament.
Maar God wil wel dat mensen trouwen omdat hij het zegent. en tegen samenwonen is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Een moslim is geen Christen, maar trouwt ook, althans ze hebben een huwelijk en dat is in mijn ogen precies hetzelfde als trouwen.

Burgelijke staat: getrouwd, geldt dus voor alle geloofs- en ongeloofs-overtuigingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@:Kiswum: Je hooeft geen Christen, Moslim, of weet ik wat te zijn. Wij geloven allemaal in een hogere macht, Allah of God. En voor die hogere macht beloof je elkaar trouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Henkjan: Bedoel je dat een niet gelovige (die niet in een hogere macht gelooft), trouw aan elkaar dus niet kan beloven en dus niet kan trouwen? Trouwen is als basis vooral een formaliteit naar elkaar en de buiten wereld toe, de ring is een symbool van het partnerschap. De registratie in het bevolkingsregister bij de gemeente, is het schriftelijke bewijs dat je bij elkaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Henkjan: nee hoor, wij geloven niet allemaal in een hogere macht. En persoonlijk heb ik geen hogere macht nodig om mijn trouwbelofte aan mijn man gestand te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kwinsum & SuzyQ: Denk dat ik de vraag ff beter had moeten lezen. Natuurlijk beloof je elkaar trouw. Sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kwinsum & SuzyQ: en beide een plus voor jullie reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Henkjan!
Een christelijk huwelijk bestaat uit 2 delen
Het trouwen voor de wet, in het gemeentehuis
en het trouwen voor de kerk.
Maar je kan ook alleen voor de wet trouwen, niet alleen voor de kerk want dan is je huwelijk niet wettig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu nog het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) je hebt gelijk
Nee trouwen is niet christelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je wel alleen trouwen voor de kerk. Alleen is het dan in der daad niet wettelijk.. (-1 Is trouwens niet van mij hoor.)
Nee iedereen kan trouwen, ongeacht geloof, afkomst, geslacht, en alle leeftijden (mits volwassen leeftijd is bereikt). In Nederland kunnen zelfs mensen van hetzelfde geslacht met elkander voor.
Er zijn een aantal uitzonderingen:
Afhankelijk van de plaatselijke wetten gelden er bepaalde voorwaarden om te kunnen trouwen. Zo komen de volgende voorwaarden voor:

De partners zijn geen bloedverwant in de rechte lijn, en zijn geen broer of zus.
Beide partners zijn niet met anderen gehuwd en hebben geen geregistreerd partner.
Beide partners zijn meerderjarig of vallen onder een van de volgende uitzonderingsregels (kinderhuwelijk):
één der partners is 16 of 17 jaar en er wordt een doktersverklaring overgelegd waaruit blijkt dat de vrouw zwanger is of al een kind heeft gekregen;
of (indien een der partners nog jonger is) de Minister van Justitie heeft om zwaarwegende redenen ontheffing gegeven en de ouders hebben toegestemd.
Geen der partners staan onder curatele of een rechter heeft toestemming geven voor het huwelijk van degene die onder curatele staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien ik niet christelijk ben en wel getrouwd is trouwen niet christelijk. Wij zijn alleen maar getrouwd in het gemeentehuis (wat heel veel mensen trouwens doen) en alleen maar omdat mijn vriendin zwanger was en we toch alles een beetje goed geregeld wilde hebben op papier. Omdat trouwen gratis was en een samenlevingscontract niet, hebben we dat dus maar gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gedaan! en voordelig.
Nee trouwen heeft niets met een religie te maken, maar dan ook geen enkele... Ze hebben het wel geïnstitutionaliseerd, dat wel, maar daarmee is het nog niet een eigendom van een religie...

Dat het in een kerk gebeurt, dat zegt totaal niets... Er wordt tijdens een mis ook geslapen in de kerk, daarmee is het nog geen hotel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spits XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix als een religie het heeft geïnstitutionaliseerd, waarom hebben die er dan niets mee te maken???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rietje, trouwen heeft met mensen te maken, niet met instituten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar jij zegt net dat die dat hebben geïnstitutionaliseerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is toch ook zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou dan hebben ze er toch wel mee te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen heeft voor gelovige mensen wel degelijk wat met religie te maken. Maar desalnittemin een dikke plus als dank voor de hartelijke lach om je laatste opmerking! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gelovige mensen heeft heel veel wat met religie te maken, terwijl dat niet zo is.
Ja en nee.

Trouwen is in feite een contract ondertekenen om je leven samen door te brengen, met daar voor verschillende culturen verschillende voorwaarden bij (tot de dood je scheidt, zorgplicht, erfenis, kinderen erkennen etc.)

In de katholieke kerk is het huwelijk verder ook één van de heilige sacramenten, net als bijvoorbeeld de doop. In de protestante kerken is het huwelijk geen sacrament meer, maar wel een kerkelijke ceremonie. Je zou dus kunnen zeggen: trouwen voor de christelijke kerk is christelijk.

Overigens gebeurt trouwen vaak ook *niet* in de kerk. Trouwen gebeurt in Nederland primair voor de staat, en alleen optioneel daarnaast ook in de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen gebeurt in elke kerk en ook voor de wet. Maar ook zonder enig officieel gebruik komt voor, en dat is nog het beste, gewoon een mondelinge afspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zwanen zijn trouw aan elkaar. Daar komt een hele ceremonie bij kijken van hofmakerij zodat de andere zwanen in de buurt ook weten wie bij wie hoort. 't Lijkt verdacht veel op een huwelijk allemaal, maar dan op z'n zwaans i.p.v. op z'n mens'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk!
Volgens de katholieke kerk is een huwelijk pas geldig nadat het in de kerk is gesloten. Het burgerlijk huwelijk werd vroeger slechts gezien als een formaliteit. Tegenwoordig beschouwen veel katholieken de voltrekking van het kerkelijk huwelijk als een aanvullende plechtigheid. Je kunt pas in de kerk trouwen nadat het burgerlijk huwelijk heeft plaatsgevonden. Voor het sluiten van een huwelijk in een rooms-katholieke kerk moet een huwelijksformulier worden getekend waarin men verklaart dat er niet eerder een kerkelijk huwelijk heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is gemakkelijk te beantwoorden met nee.
Als een man bij een vrouw aanlag en gemeenschap hadden, hoorde ze voor altijd bij hem.
Dus geen boterbriefje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee trouwen kan je ook in andere vormen hebben zoals wij doen het bij de gemeente in Turkije. Meestal doen ze het ook bij een Imam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen, het huwelijk van 1 man en 1 vrouw, zoals wij dat kennen, is ontstaan uit de Christelijke traditie en het verlangen dit te formaliseren. Rond het begin van deze jaartelling is deze ontstaan uit de Joodse cultuur.
In Nederland kennen we naast geregistreerd samenwonen, een burgerlijk en een kerkelijk huwelijk. In bijvoorbeeld Noorwegen bestaat geen burgerlijk huwelijk, maar slechts alleen een kerkelijk huwelijk.
De Islamitische cultuur is rond de 7e eeuw ontstaan uit de Christelijke cultuur. Volgens de Koran mag een man maximaal 4 vrouwen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Het is een goede gewoonte (begin) om in de kerk een zegen te vragen over het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouw aan elkaar blijven is inherent verbonden aan elkaar liefhebben. Dat je in zowat alle culturen en religies (vormen van) het huwelijk tegenkomt, is dan ook een natuurlijke gang van zaken.

In de Bijbel stelt God het trouwen in. Hij vergelijkt zijn verbond met het Joodse volk (en later met allen die door Christus zijn kind worden) met een huwelijk.

De profeet Hosea moet van God met een hoer trouwen, zodat hij de boodschap van God aan den lijve kan ondervinden. De boodschap die Hosea aan de Joden moet doorgeven zegt, dat de Joden overspel plegen als zij zich buigen voor andere goden dan Jahweh, de God van Israël.

Als Jezus Christus terug komt om de groep gelovige volgelingen op te halen, wordt dat vergeleken met de bruidegom die zijn bruid ophaalt.

Hieraan kun je zien dat God geen religie wil, maar relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwen is niet perse christelijk, in allerlei bevolkingsgroepen en landen wordt getrouwd of 'in de echt' verbonden. trouwen is een soort ritueel. en daarbij kan de kerk een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huwelijk zou je moeten onderscheiden in enerzijds het instituut zoals dit in het Burgerlijk Wetboek is te vinden en anderzijds in de godsdienstige plechtigheid waarbij een huwelijk in de kerk wordt voltrokken. Ook de wet maakt dit onderscheidt in artikel 1:68 BW, dat bepaalt dat het huwelijk in kerk pas gesloten mag worden nadat je getrouwd bent voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Dus hoewel het huwelijk is voortgekomen uit een godsdienstige traditie en in dat opzicht christelijk genoemd kan worden (zeker wanneer je uitgaat van een kerkelijk huwelijk) kun je het huwelijk ook beschouwen als een zuiver juridische rechtsfiguur met de daaraan verbonden rechtsgevolgen, iets wat niets (meer) met het geloof heeft te maken. Het is dus maar net wat je zelf voor ogen hebt.