Als je niet govig bent, wat is dan de reden van je bestaan?

Ben benieuwd hoe niet gelovigen daarover denken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat God ons heeft geschapen. Hij heeft ons de Bijbel als richtlijn gegeven. Dan is het minste wat wij kunnen doen, vanuit de Bijbel te leven. Dat probeer ik ook te doen, is niet altijd makkelijk hoor. Maar Hij helpt je daarbij.
Is ook je naaste liefhebben als jezelf maar Hem boven alles.
Ze zeggen altijd elk huis heeft een kruis maar Hij helpt je het te dragen. Hij heeft recht op ons leven, omdat Hij ons gemaakt heeft. Kijk ook voor meer informatie de dvd's van dr. Kent Hovind met o.a. de titels De leeftijd van de aarde en de Hof van Eden vond ze erg interresant en hij legt heel veel dingen goed en ook wetenschappelijk uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hovind staat bekend voor een hoop dingen. Wetenschap is er niet één van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw. Ik heb de website van die Kent Hovind eens opgezocht. De man lijkt niet te worden gehinderd door enige kennis van de wetenschap die hij bekritiseert. Misschien dat hij daarom zo'n overtuigde toon kan aanslaan. Bijvoorbeeld dit leuke stukje over fossielen: http://www.drdino.com/read-article.php?id=12&c=17 Als alle vooronderstellingen die in dat stukje verborgen zitten, zouden kloppen, dan zou hij wellicht op een beginnetje van een alternatieve theorie zijn gestuit. Dat zou spannend zijn! De wetenschappelijke wereld zou op zijn kop staan, een hele nieuwe onderzoeksrichting zou zich openen, jonge wetenschappers zouden met elkaar ijveren om de eerste te zijn die dit nieuwe idee van bewijs voorziet en in een formele theorie giet. Maar helaas, al die vooronderstellingen die deze meneer Hovind presenteert als feit, waardoor het voor een leek zo wetenschappelijk kan overkomen, kloppen simpelweg niet.

Het beste antwoord

Als je niet gelovig bent (zoals ik), dan heeft je bestaan geen reden. En dat is HEERLIJK!.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar alles heeft toch een reden? waarom dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat alles een reden heeft? Als je niet gelooft, hoef je niet vast te houden aan het idee dat alles een reden heeft, en dus ook niet aan het idee dat er een reden is voor je eigen bestaan. Zonder creator geen reden, of het nu gaat om jezelf of een vogel of een orkaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook mijn antwoord. Stel dat alles wel een reden had, of nog erger, dat alles voorbestemd is... brrr...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets heeft uit zichzelf een reden. Het zijn de mensen die dingen een reden geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan toch echt niet geloven dat we hier voor niks rond huppelen en dat alles wat we doen geen enkel nut heeft.
Het is dan zo leeg allemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je bestaan een reden geven. Dat vult je leven en dan is het niet zo leeg meer.
AWM
14 jaar geleden
Dat is nu juist het punt. Je kunt dan helemaal *zelf* bepalen of je liever rondhuppelt of stilzit. Geef je eigen leven zin op een manier die ook nog eens leuk is. Doe wat leuks voor je medemensen of juist niet. Denk en leef!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ koolwitje Het enige wat de mensheid tot nu toe echt gepresteerd heeft is het vervuilen en misbruiken van de aarde. Dus wat is de reden dan? We zijn niet echt goed bezig, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie heeft het over 'voor niks rondhuppelen' en 'geen enkel nut'? Daar ben je nog altijd zelf bij. Je hebt geen opperwezen nodig om je leven nut, doel en richting te geven, dat kun je helemaal zelf. Ik geloof niet in een opperwezen, en ik leid een zeer vol leven. Ik doe nuttige dingen. Ik leer zoveel ik kan. Ik ben er voor geliefden, vrienden, indien mogelijk voor onbekenden, en voor de weerloze wezens die ik een thuis heb gegeven (vijf huisdieren uit diverse opvangen/noodsituaties). Ik hoop ooit kinderen te krijgen en die op te voeden tot zelfstandige volwassenen die zelf ook een goed en vol leven leiden. Ik maak verschil voor de wereld met de keuzes die ik maak. Waarom zou dat 'voor niks' zijn? Omdat er niet één of andere kerel met een baard op een wolk zit die me op basis van mijn handelingen eeuwig kan verwennen of verdoemen? Hebben de levende wezens op wie ik invloed heb daar iets aan, of ik naar een hemel of hel ga als ik al dood ben en dus geen verschil meer zal kunnen maken? Mijn doel is in het hier en nu bij wezens die nu leven, niet bij één of ander onbekend opperwezen en na mijn dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@beerg "Het enige wat de mensheid tot nu toe echt gepresteerd heeft is het vervuilen en misbruiken van de aarde. Dus wat is de reden dan? We zijn niet echt goed bezig, toch?" Dat zijn de mensen zelf die denken alles beter te weten en te kunnen, en dus dit soort dingen te doen als de wereld naar de kl*** helpen.
AWM
14 jaar geleden
Dat vervuilen en die misbruik is niet de reden van ons bestaan. Het is een gevolg ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar, het is zeker niet de reden van ons bestaan. Dat is het gevolg van de domheid, de hebzucht en het egoisme van de mens zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord hiero! ;) +1!

Andere antwoorden (27)

en als je wel geloofd ,wat is dan de reden van je bestaan.

de reden van mij bestaan weet ik niet ,maar niet om in onzin te geloven en mijn kostbare tijd aan te verdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden van mijn bestaan is in elk geval (in) DIT leven, en niet in het hiervoor- of hiernamaals of andere excuses om je in dit leven laakbaar te gedragen.

En zoals mijn vader (wel gelovig) vroeger al regelmatig zei: niet overal is een goede reden voor. Je BENT hier, en daar zul je het beste van moeten maken, voor jezelf, voor de mensen om je heen en voor degenen die na je komen. Daar heb je al een aardige dagtaak aan, dacht ik zo, daar hoef ik verder zelf niks bij te verzinnen.

Als het leven hier toch maar een tijdelijke fase in een langer bestaan zou zijn, zou je geen enkele reden hebben te proberen er het beste van te maken, dan kun je altijd voor de herkansing. Of het zou angst moeten zijn er in het hiernamaals bekaaid af te komen, maar dat is voor mij persoonlijk een wat onzuivere motivatie. We hebben tot op zekere hoogte een vrije wil, die je verantwoordelijk maakt voor wat je nu in dit (enige en unieke) leven doet. Dat hoeft niet per definitie een 'hoger' doel te dienen ; het leven zelf is wonderlijk en wonderbaarlijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou juist een hele goede reden hebben aangezien je naar iets toe met werken. naar een hoger niveau van bewustzijn wat je kan behalen door bewuster met de aarde en al haar facetten van het leven om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daar hoef je toch niet gelovig voor te zijn ?
Ik ken een heleboel mensen die in heel wat mer geloven dan ik, die een STUK minder bewust met de aarde en haar bronnen omspringen. Alsook met de mensen die daarop wonen. Juist mensen die zo heel erg vreselijk met hun eigen ikje bezig zijn, lijken nog wel eens te vergeten dat dat ikje maar een HEEEEL klein stukje uit een heel groot CONCREET geheel is.
Dat is geen 'ergens naartoe werken', dat is een voortdurend proces waarvan je zelf het resultaat naar alle waarschijnlijkheid nooit zult kunnen aanschouwen.
Je kunt ook heel bewust hier en nu en alleen hier en nu leven, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die er alleen met hun ikje bezig zijn hebben het helaas niet goed begrepen. Maar dat is juist de reden waarom ze dan bestaan om het uiteindelijk wel te begrijpen. Ze hebben echter alleen nog een lange weg te gaan!
Door heel bewust in het hier en nu te leven ben jij al een stuk verder dan menig gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen ik ben onder de indruk van je mooie antwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
shit ik druk perongeluk op de min! moest natuurlijk de plus zijn!! sorry :$
Mijn bestaan heeft geen reden, maar een oorzaak: een eicel en een zaadcel, bloemetjes en bijtjes, je kent het wel.

Mijn bestaan heeft wel een doel (of meerdere doelen), maar dat doel is niet bepaald door een hogere macht. Ik bepaal het doel in mijn leven. Dat is een complex geheel, dat het beste kort vertaald kan worden als 'een goed leven leiden'. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat ik me (o.a.) aangetrokken voel tot de deugdethiek.

Wat me verder ook drijft, is het aan het boeddhisme ontleende streven om het leed in de wereld te minimaliseren, zowel dat van mezelf als dat van andere wezens. Dat is bijvoorbeeld de primaire reden dat ik vegetariër ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden van mij bestaan is om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden van mijn bestaan is gewoon bestaan. Niets geen moeilijk gedoe, gewoon beginnen met je leven en er weer mee stoppen, mijn kinderen maken dat verder wel weer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je, mee eens wat Marie-Anne zegt
De reden van je bestaan bepaal je zelf of je nou gelovig (govig - leuk woord trouwens-) bent of niet!

Daarnaast kan je bestaan voor een ander. Ik hoorde over een babytje van nu 1 wat zonder hersenen is geboren! Dit kindje geeft echter zoveel liefde af aan zijn omgeving waarbij je kan denken dat ze bestaat voor anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je dat nou zelf bepalen, je bepaalt toch ook niet dat je geboren wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje: iets dat mijn moeder vroeger altijd zei: "Het gaat er niet om wat je overkomt, het gaat erom wat je ermee doet." Geboren worden overkomt je of je nu wel of niet denkt dat daar een reden voor is. Maar in feite is dat irrelevant. Gegeven dat je leeft, wat doe je met je leven? Waar kies je voor? Dát is wel relevant.
Als je vanuit gelovig standpunt die vraag stelt, dan zou je vanuit datzelfde gelovige standpunt antwoord moeten kunnen geven op de vraag wat de reden van het bestaan van zwarte gaten of de rotsblokken die rondjes rondom Saturnus draaien.

Daar kan je geen zinnig antwoord op geven, dus waarom wel voor ons, mensen?

Dan kom je uiteindelijk uit op persoonlijke redenen. Voor de een is zijn 'reden' van zijn bestaan zijn kinderen, de ander zijn werk. Uiteindelijk is globaal gezien het 'nut' van ieder mens de mensheid als soort er op zijn eigen manier er een beetje beter achter te laten dan hij hem heeft aangetroffen. Dat heet nou evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met antwoordman.

Mijn bestaan heeft geen reden. Ik ben er.
14 jaar geleden
Onze eigen bestaan is van onschatbare waarde.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zo is dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, onschatbaar en groot ben ik ook al niet zo van overtuigd. Zowel jij als ik kunnen zonder enige schade worden gemist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En er zullen er slechts enkelen zijn,die ons missen. De wereld draait zonder ons onbekommerd veder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Niks heeft een reden, reden bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is de reden om de werkelijkheid van het bestaan te ondekken. Je bstaat, geloof is niet nodig. Je bent er, dat heeft genoeg bestaansrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige reden van bestaanis m.i. biologisch,namelijk de voortplanting en daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
Het is namelijk bedoeldt om het ras in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe is die voortplanting ontstaan dan? hoe is een ras ontstaan die in stand gehouden moet worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een aanhanger van de evolutietheorie. Vul het dan verder maar in.
Dank je Marie Anne!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als wij dan zogenaamd van de apen afstammen, waarom zijn er dan nog steeds apen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als er volgens de evolutie theorie, eerst niks was hoe kan er dan een knal uit het niets ontstaan? Dat vraag ik mij dan weer altijd af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, Koolwitje, als je nog denkt dat de evolutietheorie zo simplistisch zegt dat wij 'afstammen van de apen', kan ik je aanraden om je een keer écht zelf in de evolutietheorie te verdiepen voordat je er een oordeel over velt. Hetzelfde geldt over de big bang: eerst kennis opdoen, dan pas oordelen. Niet simpelweg napratenm wat je van andere tegenstanders van de theorie hebt gehoord. En voor je het vraagt: ja, ik heb zelf ook kennis genomen van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy,ik hoop dat je me geen rekening stuurt voor het antwoord,dat ik in gedachten had,bedankt!
De reden van ons bestaan is veel te complex om het te begrijpen, we doen wel pogingen om het onder woorden te brengen, er over te denken, te praten.
Maar veel verder komen we niet, het leven op aarde zou een grote les moeten wezen, maar een les waarvoor, Voor wie?
Met welk doel?
Onze naasten helpen?
Kinderen groot brengen?
Cariëre maken?
Of gewoon lief zijn voor de ander?
De reden dat we bestaan is , dat we het product zijn van de evolutie en of we willen of niet, we zijn er.
Voor je zelf kan je wel een rede creëren, bedenken.
Je kan er zelf een invulling aan geven.
Een invulling zodat het de moeite is om te leven.
En als we dan niet de kinderen van een God blijken te zijn.
Zijn wij de kinderen van iets heel anders, iets groots.
Dan moet er ergens een doel wezen een richting waar we heen gaan, een eindplek, een opdracht.
De reden om te leven is het leven zelf, verder komen we niet, de rest is maar gissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke ochtend vind ik wel weer een reden om op te staan, om met een brede glimlach aan de dag te beginnen. Dat is toch echt de enige reden van het bestaan: te genieten van mij ontbijt, mijn vrienden, mijn leergierige leerlingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je reden van bestaan is: leven in zuiverheid, zonder (voor)-oordelen en je medemens respecteeren, ongeacht hun doen en laten, ongeacht hun geloof. Je reden van bestaan is: je LIEFDE te delen met anderen, LIEFDE met hoofdletters, niet per se lichamelijk, je zuiverste vorm van ZIJN is LIEFDE, deel het met je mensen om je heen.
Je zult het ervaren wat voor een groot gevoel van voldoening en tevredenheid het je geeft. En dat deel je dan met de anderen. Is toch een fijne reden van JOUW bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het zoveel mogelijk genieten van wat we hebben. Heel veel kennis opzuigen over de wereld om ons heen. Andere mensen met hun bestaan helpen, goed om je heen kijken, muziek luisteren, lezen, voortplanten (joepie), nieuwe dingen uitvinden, nieuwe diersoorten maken, proberen het universum te ontdekken, lachen en discussiëren, hmm!

We zijn er per slot van rekening toch en zullen denk ik nog lang blijven bestaan, dus waarom moeilijk doen; jezelf geen schade aandoen, niet tobben (maar filosoferen) gewoon je leven samen met anderen leven.

Onder genieten vallen voor mij meerdere dingen. Naast het nadenken over het leven, reizen maken en andere mensen verder helpen geniet ik ook erg van kleine dingen.
De zon die door flaporen schijnt, eten in bed, ingewikkelde klassieke stukken proberen te zingen, door de stromende regen fietsen in de wetenschap dat je straks thuis bent, naar jongens kijken, met een verstandelijk gehandicapte over gras of de dood praten, in winkels stiekem veel te dure kleren passen (en je daarna goed voelen over je eigen armoede), en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden van ieders bestaan is onafhankelijk van wel of niet geloven de intstandhouding van de soort.
Ook andere dieren hebben hetzelfde bestaansrecht en geloven ook niet in een "hogere macht ".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet. De reden van mijn bestaan is dat mijn ouders kinderen wilden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dat geloof je dan weer wel...
Het leven heeft geen reden van bestaan, of je go(lo)vig bent of niet...

Waarom zou geloven je iets brengen, denk je dat een gelovige koeienkaas anders smaakt dan ongelovige koeienkaas?

Ik geloof totaal niets... Ik weet... En het leven is zo vrij dat ik er zelf een reden aan mag koppelen, is dat niet totale vrijheid...

Geloven is voor de domme, want dan geloof je het wel... De wetende is gestopt met geloven, daarom weet hij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden van mijn bestaan als niet gelovige is dat ik geniet van alles en iedereen om mij heen .Mijn familie, vrienden, dat ik geniet in mijn werk . De reden van mijn bestaan is dat ik alles uit mijn leven wil halen wat mogelijk is. En goed te zorgen voor mezelf om mij zo veel mogelijk nuttig te maken in mijn leven en voor andereik voel me daar prettig bij . Wat is jou reden van bestaan dan als gelovige??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me aan deze vraag. Er straalt weer een mate van hovaardij uit die zo eigen is aan menig "gelovige". De vraag impliceert dat "wij" gelovigen wél de reden van het bestaan zouden weten en och arme niet gelovigen jullie zullen het met jullie onwetendheid moeten doen. Wat een verwerpelijk dedain spreekt daaruit Vele vorige beantwoorders hebben uitstekend weergegeven hoe zeer zij hun leven als ongelovigen buitengewoon zinvol gestalte geven. Ik heb daar niet aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Gelovig of ongelovig, de reden van je bestaan is de liefde tussen twee mensen die jouw graag wilde.
Hun geloof in de wereld en de toekomst aan je door te geven en te gebruiken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niet-gelovige kun je de reden voor je bestaan alleen vanuit jezelf en je omgeving beredeneren. Dus: je bestaat omdat je ouders je gemaakt hebben, of je bestaat om er in dit ene leven iets zo mooi mogelijks van te maken voor jezelf en je omgeving, of je bestaat om zoveel mogelijk geld te verdienen, of je bestaat om zo veel mogelijk kicks uit het leven te slepen of noem maar op...

Geredeneerd vanuit het grote geheel maakt het geen klap uit of je er bent of niet. Maar op kleinere schaal wel degelijk.

Persoonlijk ben ik erg vóór 'er iets zo mooi mogelijks van maken voor mezelf en mijn omgeving', dus zorgen dat ik niet bitter word, te veel verspil of vervuil, mijn kinderen heelhuids door de puberteit heen mag gidsen, in mijn relaties met anderen niet onnodig kwetsend ben, een zekere mate van welvaart en welzijn heb en houd, een open blik op de mensen om me heen en de rest van de wereld houd enzovoorts.

Daarbij komen vanzelf de zogenaamde christelijke normen en waarden (of waren het wormen en maden?) weer om de hoek.

Toegevoegd na 3 minuten:
En inderdaad, eigenlijk zijn dit geen redenen, maar doelen, of manieren om zin en invulling te geven aan je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een oorzaak van mijn bestaan maar geen reden.
Ik vind het voor mezelf niet zinvol om me af te vragen of er een reden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je aan het einde van je leven komt heb je de mogelijkheid om terug te kijken op dat leven. Heel veel zaken die we nu heel erg belangrijk vinden met elkaar schijnen dan niet zo belangrijk meer te zijn.

Je vraagt je dan niet af:
- In wat voor huis heb ik gewoond
- Had ik de beste hypotheek
- Hoeveel geld verdiende ik
- Wat voor auto had ik
- Hoe deden mij aandelen het
- Had ik een mooie badkamer en keuken
- Waren de kerstdiners met kerst het belangrijkste

Denk hetgeen wat overblijft is " Heb ik "iets" kunnen beteken voor de mensen om me heen. Heeft dat een beetje "zin" gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke tegenvraag: Waarom is er een reden nodig?

Er is geen reden, want de behoefte van een reden om te leven is een verzinsel van de kerk (ongeacht welk geloof), en de kerk is een verzinsel van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat het leven je is gegeven, en haal er uit wat er uit te halen is, het gaat zo vreselijk snel.. stel doelen, geniet en leef bewust!

REDEN... is niet relevant daar gaat het niet om, gelovigen geloven omdat ze dan niet meer zo bang hoeven te zijn voor de dood, want als je gelooft weet je in ieder geval dat je in de hemel terecht komt, en daar is het geweldig! ;)

dus wat nu precies de bedoeling is van geloof en reden van je bestaan, kan ik niet helemaal rijmen, ben dus ook niet gelovig in de kerk, bijbel etc..